پیام سپاهان
«ستارگان هنر» مجموعه‌ای از زندگینامه هنرمندان شهید اصفهان
یکشنبه 21 مهر 1398 - 7:08:07 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- کتاب «ستارگان هنر» نوشتارهایی کوتاه و تک صفحه ای است که زندگی، شهادت و فعالیت هنری شهدای هنرمند استان اصفهان را روایت می کند.

96 شهید هنرمند استان اصفهان که تصاویر هر کدام در صفحه‌هایی جداگانه گنجانده شده و اگر به هنر و نوع فعالیت هنری هر شهید در کنار عکس‌ها اشاره شده بود، کتاب جلوه بهتری پیدا می‌کرد.
ابتدای این مجموعه بیان کلامی از فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای است که می‌فرمایند: «شهدا ستارگان درخشانی هستند که هر یک می‌توانند عالمی را روشن کنند و اگر این حقیقت زنده بماند، تقدیس شود و مورد تکریم قرار گیرد، تاریخ برای همیشه از آن بهره خواهد برد. »
چند جمله از پیشگفتار کتاب: بغض حقیر من، روبروی تصاویر گلگون شهدا سرریز می‌شود و راه را بر کلام می‌بندد؛ نمی‌دانم چه باید بگویم و چه بنویسم. واژه ها در برابرم خاکسترگونه ضجّه می‌زنند. گویا می‌خواهند وضع بودن مرا بهبود بخشند و التیامی بر زخم دلم باشند، بَدا به حال من اگر شهدا را در زندگی ام فراموش کنم.
اولین ستاره شهید هنرمند کتاب شهید «محمدعلی جنگعلی» است. متولد ششم اسفندماه سال 1351 در اصفهان. شهیدی که هم رزمنده بود و هم هنرمند. هنرش خطاطی، طراحی، نقاشی، عکاسی و بازیگری است و هشتم فروردین ماه سال 1380 بر اثر عوارض شیمیایی به یاران شهیدش می پیوندد.
«حجت الله احسانی»، هنرمندی نقاش از دیار قمیشلوی شهرضاست که دلش هوای عطر خاک کرد. آن هم خاک شلمچه، فکه و چزابه و طلاییه. او فکه را دید، طلاییه را لمس کرد و در شلمچه نفس کشید و از اروند آب نوشید تا اینکه در تنگه چزابه عروج کرد.
دیگر شهید کتاب اهل فریدن، زادگاه کاوه آهنگر است. مردم خوب می شناسندش چرا که در برنامه های مختلف هنری و فرهنگی و بویژه تئاتر فعال است و فکر و ذکرش تهیه آثار هنری است. بهمن احمدی در بهمن ماه سرد سال 1370در حین یکی از ماموریت های نیروی انتظامی در نصرآباد زاهدان بر اثر سوزاندن چادرشان به شهادت می رسد.
سجده بر غیر خدا ننگ است
نامش «محمدعلی اربابی» و اهل کویر آران و بیدگل است و نویسنده کتاب می نویسد: داشتم لابلای نوشته هایت می گشتم. جمله ای در وصیت نامه ات دیدم که به درد این روزهای ما می خورد.
«ننگ است برای ما که سرهای خود را به جای سجده در برابر خداوند، در مقابل آمریکا کج کنیم»
اهل روستای دِزج دهاقان، هنرمند و اهل عرفان است. نام او «فتح الله افخمی» است که در نویسندگی و خطاطی دستی دارد. عارفانه هایش در وصیت نامه اش متجلی است. آنجایی که می گوید: «دنیا مزرعه آخرت است. پس بکارید تا خوب برداشت کنید. در هر سنگری هستید به مبارزه علیه کفر ادامه دهید و اسلحه بر زمین افتاده را از زمین بردارید»
عارفی و طلبه است و شاعر و تلاشگر؛ از همان ابتدا روی پیشانی اش بدر بوده و تقدیرش هم عزیمت در کنار بدریون.
«قدرت الله آقایی» از جوانمردان مرد سمیرم در جنوب اصفهان است که آذرماه 1346 متولد می شود و بهمن ماه 1360 در جبهه جنوب به شهادت می رسد و امروز در گوشه از گلستان شهدای شهر سمیرم معصومانه و آرام، آرمیده است.
مقام اول وصیت نامه های استان اصفهان از آن اوست.«علی کرم امیدی» را می گویم که اهل سمیرم و شاعر است. در بخشی از نوشته هایش آمده است: نمی دانم آسمان غم دارد یا زمین تفتیده. من که به جز گریه ندارم...شب آخر ارباب را در خواب می بیند که بشارت شهادت را به او می دهد.
او چند خطی در وصیت نامه اش جاگذاشته که بسی خواندنی است.« قلم اسباب و ابزار نسبت و مغر آن تفکر!»
«علی اصغر بابایی» متبحر در هنر مینیاتور و از اهالی طرقرود نطنز است و در بخشی از وصیت نامه نورانی اش تاکید می کند: رفتنش نه از روی احساس که از روی اخلاص است. نه سیر شدن از دنیا بلکه در بریدن از دنیا. او معتقد است «حسین زمان راه حسین ابن علی(ع) را در پیش گرفته است و اگر کسی قلب خمینی(ره) را بشکند بنابراین قلب قطب دایره امکان را شکسته است.»
نقاش و شاعری از خطه ابوزیدآباد آران و بیدگل بنام «ابولفضل تاریخی» دفتر خاطراتی دارد که هر صفحه اش را که ورق می زنی سفارشی برای یاری انقلاب در آن نهفته است.
دیگری اهل رهنان اصفهان است و دستی در سرود و تئاتر دارد. شهید «رحیم ترکان رهنانی» اراده مطلق است تا برود و از امامش دفاع کند و اعتقادش هم این است که راه معرفت راه جاودانگی است که ابتدایش امام روح الله(ره) و انتهایش بقیه الله(عج) و این دو با ا خلاص و عمل به هم می رسند.
شهید شاعر بی سر
در صفحه 184 کتاب سخن از شهیدی از تبار ایل بزرگ قشقایی از بچه های مهدی آباد آقداش در شمال سمیرم است.
شهید «خانی(عبدالنبی) ایمانی» متولد سال 1349 که اهل شعر و طراحی است و در حوزه علمیه درس خوانده و در دفتر شعر و خاطراتش می سراید: «برخیر ز جا تا به سواران برسیم/ بر دامن سبز کوهساران برسیم/ این دشت مخوف جای ماندن نبود/ بشتاب تا به جمع یاران برسیم»
او در منطقه شمیران در عملیات والفجر 10 در اسفندماه سال 1366 در حلقه دشمن گرفتار می شود و مانند اربابش حسین(ع) سر از پیکر مطهرش جدا می شود و بعد از 40 روز پیکر سوخته اش که به اشتباه (خواسته شهید قبل از شهادت زیارت امام هشتم بوده است) در این مدت به مشهدالرضا رفته، به خانواده اش در روستای آغداش تحویل داده می شود تا در گلزار شهدای زادگاهش آرام بگیرد.
پرداخت محدود و تک سطر به هنرهای شهدا و نبود آثار خطی، دستی و هنری از آنها در کتاب به خوبی مشهود است که اگر می بود، درخشش این ستارگان آسمان هنر را بهتر هم نمایان می ساخت.
کتاب ستارگان هنر نوشته «سیدرسول زهرایی» است که با همکاری حوزه هنری و سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان توسط نشر دارخوین چاپ شده است.
7147/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112310/«ستارگان-هنر»-مجموعه‌ای-از-زندگینامه-هنرمندان-شهید-اصفهان
بستن   چاپ