پیام سپاهان
رفع موانع سرمایه‌گذاری در شهرستان تیران و کرون نیازمند بازنگری در قوانین است
شنبه 20 مهر 1398 - 7:44:46 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- فقدان راهبرد مشخص، قوانین متعدد، سخت‌گیریها و کاغذ بازی اداری، رفتارهای سلیقه‌ای، نداشتن چشم‌انداز معین و ناهماهنگی‌های بین بخشی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان از مهمترین موانع سرمایه‌گذاری در شهرستان تیران و کرون است که به گفته آنها این مشکلات با تسهیل فضای کسب و کار، حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران و تغییر دیدگاهها و روشها برطرف خواهد شد.

شهرستان تیران و کرون با تاریخی کهن با قدمت 6 هزار ساله و ظرفیت‌های برجسته درحوزه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی واقع در منطقه غرب اصفهان و در مسیر استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و از ظرفیت و جایگاه خاصی در عرصه های گوناگون برخوردار است.
دشت زیبای قمیشلو در تیران محل زیست آهوها، بز و قوچ کوهی است که در فصل بهار و تابستان در این مکان حضور این حیوانات بیش از سایر فصول است همراه با کوچه باغ ها و درهای سنگی باغ های تیران که این شهر را به شهر درهای سنگی معروف کرده از آثار تاریخی و هویتی این منطقه به شمار می رود که این درها در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند و قدمت این درها به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد.
همچنین کوچه باغ‌های تیران با پیچ‌های پی در پی و باریک و دیوارهای گلی، صحنه زیبایی را خلق کرده‌اند. در این شهرستان چشمه سارها و تفرجگاه‌های طبیعی بکر همانند چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر که از کوه دالانکوه سرچشمه می‌گیرد و پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله‌های واژگون، حیات وحش دالانکوه که در جنوب غربی شهرستان واقع شده پوشش گیاهی و چشمه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها و دشت لاله واژگون، موقعیتی برای تفریح و استراحت فراهم آورده است.
قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی روستای جاجا و شهر زیر زمینی، قبرستان ارامنه روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری شهرستان است.
وجود آستان مقدس امامزادگان این شهرستان از جمله امامزاده احمد(ع) واقع در شهر تیران، امامزاده احمدرضا(ع) واقع در روستای احمدرضا، امامزاده بی بی فاطمیه(س) واقع در روستای محمدیه، امامزاده سید سرالدین(ع) واقع در شهر عسگران و امامزاده عبدالله(ع) واقع در منطقه کوهان که در منطقه گردشگری طبیعی نیز قرار گرفتند از ظرفیت های این منطقه به شمار می رود.
قابلیت های کشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان فرصت های اشتغال زایی را در این شهرستان افزایش داده و تسهیلات بانکی برای این دسته از مشاغل پیش بینی شده است.
تیران و کرون در تولید محصولات گلخانه ای و کشاورزی رتبه برتر در استان اصفهان را دارد و بر اساس چشم انداز این منطقه، خانوارهای روستایی در حوزه کشاورزی و دامپروری بیش از گذشته فعال می شوند و در حال حاضر افزون بر پنج هزار نفر در بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری شهرستان تیران و کرون مشغول به فعالیت هستند.
50 درصد تولید شهرستان تیران و کرون به بخش کشاورزی، دامداری، دامپروری و صنایع تبدیلی اختصاص یافته و 130 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت محصولات گلخانه ای است که محصولات این حوزه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می شود.
یکصد هکتار از اراضی کشاورزی به کشت موسیر و 250 هکتار به کشت زعفران اختصاص یافته که کاشت این محصولات در این منطقه بازدهی خوبی داشته است به گفته مسئولان این شهرستان کشاورزی، گردشگری و صنعت سه محور توسعه اقتصادی این منطقه است که رونق تولید در این عرصه ها رقم می خورد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان با توجه به اهمیت بسترهای سرمایه گذاری در تیران و کرون، میزگردی با عنوان " ظرفیت ها و موانع سرمایه گذاری در تیران و کرون" با حضور مجید حجی فرماندار، شهرام آذرپی معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار، محسن حاج عابدی مدیر جهاد کشاورزی و محسن مظاهری سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در محل فرمانداری برگزار کرد.
ستار آقایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تیران و کرون دیگر مدعو این میزگرد بود که در جلسه حاضر نشد.
فقدان برنامه چشم‌انداز و قوانین سلیقه‌ای مانع از سرمایه گذاری شد
فرماندار تیران‌ و کرون گفت:‌ فقدان برنامه چشم انداز و جامع در گذشته، نبود مطالبه‌گری و جدایی بین مردم و مسوولان و قوانین سلیقه‌ای مانع از سرمایه‌گذاری در این شهرستان شده است.
مجید حججی در این میزگرد ایرنا به قابلیت‌ها و استعدادهای منحصر به فرد در تیران و کرون اشاره‌ کرد و افزود: این ظرفیت‌ها و استعدادها در این شهرستان مورد بی‌توجهی قرار گرفته و از آن برای رشد اقتصادی و پیشرفت شهرستان استفاده نشده است.
وی ادامه‌ داد: اگر برنامه جامع و آمایش سرزمینی در این شهرستان در گذشته مورد توجه قرار گرفته بود کمتر دچار خسارت بودیم و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد که در سال‌های اخیر با اولویت بندی سرمایه‌گذاری در این شهرستان کشاورزی، گردشگری و صنعت در اولویت قرار گرفتند که دو حوزه اول از اهمیت و جایگاه خاصی برخورد بوده است.
وی با بیان اینکه 70 درصد مردم این شهرستان به شغل کشاورزی مشغول هستند، خاطرنشان‌کرد: این موضوع موجب اولویت‌دهی به این عرصه شده که دستاوردهای خوبی را به همراه داشته و در حال حاضر کمبود نیروی انسانی در این شهرستان برای فعالیت در بخش کشاورزی وجود دارد.
فرماندار تیران‌ و کرون معتقد است اگر برنامه جامعی تدوین شود آنگاه فرماندار و مسوولان شهرستان سلیقه ای عمل نخواهند کرد و با تغییر دولت ها سیاست‌های کلی و اولویت بندی ها تغییر پیدا نخواهد کرد و در یک مدت خاص به نتایج خوبی خواهند رسید.
وی افزود : موضوع گردشگری با وجود صرفه های اقتصادی و منفعت بالا و بدون خسارت هایی مثل آلودگی برای شهرستان کارآمد است اما این قابلیت‌ها در گذشته مورد استفاده قرار نگرفته است.
به گفته این مقام مسئول سرمایه‌گذاران انگیزه ای برای فعالیت در کشور را به دلیل بروکراسی سخت اداری و بد بینی‌ها ندارند و دستگاه‌های نظارتی نباید برای جلوگیری از اختلاس و تکرار تخلفات در برخی از مناطق کشور مانع از سرمایه‌گذاری بشوند بلکه با رعایت اصول واگذاری زمین و تسهیلات زمینه ساز فعالیت افراد سالم سرمایه گذار باشند و اگر فردی نسبت به قراردادهای خود تخلف کرد امکان فعالیت را از آن بگیرند.
وی ادامه‌داد: جاذبه تاریخی قلعه قمیشلو تیران در منطقه حفاظت شده قرار گرفته که این موضوع باعث مانع تراشی‌های محیط زیست برای انجام فعالیت‌های گردشگری در این بخش شهرستان شده و بسیاری از مردم تیران‌وکرون تاکنون از این منطقه بازدیدی نداشته اند.
وی رفتارهای سلیقه ای را مانعی بزرگ برای فعالیت های اقتصادی در این شهرستان بیان کرد و گفت: اگر شرایط تسهیل شود و مسوولان استانی و کشور اختیارات خود را به مدیران شهرستانی تنفیض کنند آنگاه روند سرمایه‌گذاری تسهیل خواهد شد.
حججی کوچک‌سازی دستگاه‌های دولتی و همچنین دلسوزی کارمندان و مسوولان برای سرمایه‌گذاران از عوامل موثر در سرمایه گذاری اعلام و بیان‌کرد: باید حضور مردم برای مدیریت کشور افزایش یابد و قوانین ضد و نقیض اصلاح و برای رشد جامعه نگاه بلندی داشته باشیم.
ظرفیت‌های مولد در حوزه سرمایه‌گذاری در تیران‌ و کرون شناخته نشده است
معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری تیران‌ و کرون گفت:‌ ناشناخته ماندن ظرفیت‌های مولد در حوزه سرمایه‌گذاری و نخبگان این منطقه و همچنین کمبود دانش برای پیگیری از جمله موانع اصلی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی موثر در این منطقه است.
شهرام آذرپی با اشاره به وجود قابلیت‌های موثر در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی در تیران‌وکرون افزود: این قابلیت‌های موثر برای سرمایه گذاری کمتر انجام شده و کمتر مردم منطقه و سرمایه‌گذاران نسبت به آن خبر دارند.
وی بیان‌ کرد: نیروی انسانی توانمند و متعهد در تیران‌ و کرون وجود دارد اما این قابلیت مهم که در تمامی شهرستان‌ها وجود دارد معرفی و شناخته نشده و باید به این مناطق و شناسایی چنین ظرفیت انسانی توجه شود.
آذرپی با اشاره به اینکه اشراف به قانون برای پیگیری مطالبات یک ضروت است، خاطرنشان‌کرد: مردم این شهرستان نسبت به قوانین و پیگیری مطالبات خود دچار کمبود دانش هستند و همین موضوع سردرگمی‌هایی را برای آن بعضا ایجاد کرده و یا اینکه دچار ضایع شدن حق و حقوق آن‌ها شده است.
وی رکود اجتماعی و نبود شور و نشاط در بین مردم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی را از دیگر موانع پیش روی سرمایه‌گذاری در این منطقه معرفی‌کرد و ادامه‌داد: امید به زندگی و شادابی از مولفه های مهم برای پیشرفت است که رکود اجتماعی در بین مردم مانع از انجام فعالیت اجتماعی و اقتصادی می‌شود.
وی یادآورشد: برای بهبود اضاع اجتماعی مردم تیران و کرون دستگاه‌های دولتی و مردمی فرهنگی و اجتماعی در قالب برنامه‌های مختلف باید برای نشاط اجتماعی و افزایش مشارکت عمومی کار کنند و افراد را در مسیر پیشرفت قرار دهند.
به گفته معاون فرماندار تیران‌وکرون موقعیت جغرافیایی و ظرفیت کشاورزی این شهرستان از فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری است اما برنامه ریزی جدی در گذشته صورت نگرفته و در مدت 6 سال گذشته بر اساس برنامه ریزی‌های کشوری از این قابلیت‌های برای رشد اقتصادی استفاده شده‌است.
وی ادامه‌داد: در روزهای پایانی هفته و تعطیل سال حجم تردد روزانه در جاده‌های این شهرستان به 100خودرو می‌رسد اما این قابلیت کمتر برای حوزه گردشگری استفاده شده و تنها تصادفات و حوادث جاده‌ای نسیب این بخش از استان شده‌است.
وی اضافه‌کرد: برنامه ریزی‌های کوتاه مدت در حوزه کشاورزی این شهرستان موجب روند روبه رشد سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه‌ها و کاشت گیاهان دارویی شده اما اگر از گذشته چنین برنامه ای وجود داشت روند روبه رشد اقتصادی نیز سرعت بیشتری را در حال حاضر تجربه می‌کرد.
وی خاطرنشان‌کرد: زیبایی منظره‌های طبیعی تیران این منطقه را به سویس ایران معروف کرده ولی چنین جاذبه‌ای فرصت اقتصادی و تولید ثروت نشده و به برنامه‌ریزی جدی از سوی مسوولان و مردم این منطقه نیاز دارد.
وی اقبال عمومی مردم برای بازدید از آثار تاریخی خارج از کشور را ناشی از کمبود آگاهی‌ها و اطلاع از ظرفیت‌های داخلی و همچنین نبود زیرساخت در مراکز تفریحی بیان‌کردوگفت: این وضعیت موجب خروج سرمایه‌های داخلی به خارج از کشور شده‌است.
به اعتقاد آذرپی اصول و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در خصوص فعال‌سازی بخشی خصوصی به خوبی انجام شده و تداخلی بین فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده که این موضوع مانع از اجرای این قانون مهم بوده و باید بازنگری در رفتار و عملکرد متولیان امر در این حوزه شود.
وی دخالت‌های بدون دلیل برخی از نهادهای اداری و نظارتی در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را مانعی مهم برای توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در کشور بیان‌کرد و گفت:‌ سخت‌گیری ها مسوولان برای انجام واگذاری زمین و امکانات مانع از سرمایه‌گذاری شده که باید برای این کار نظارت‌های پس از واگذاری به جای پیش از انجام فعالیت اقتصادی انجام شود.
کیفیت معیار اساسی در انجام تولیدات کشاورزی تیران‌وکرون است
مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون با اشاره به قابلیت‌های کشاورزی در این شهرستان گفت: کیفیت معیار اساسی و مهم در انجام تولیدات کشاورزی و دامداری این منطقه است و تاکنون محصولات صادراتی کشاورزی این شهرستان به دلیل کمبود کیفیت بازگشت نخورده است.
محسن حاج عابدی از وجود 140 هکتار گلخانه در این منطقه خبرداد و گفت: تیران‌وکرون رتبه برتر و نخست سرمایه‌گذاری کشاورزی و راه‌اندازی گلخانه‌ها را دارد و سالیانه 30 هزار تن محصول گلخانه ای در این منطقه تولید می‌شود و سطح زیر کشت گیاهان دارویی نیز در حال توسعه است.
وی ادامه داد:‌توسعه کشاورزی در این منطقه برپایه استفاده از روش های نوین بوده و این موضوع موجب کاهش میزان مصرف آب و افزایش بهره برداری در هر هکتار شده و منفعت اقتصادی را نیز برای کشاورزان و سرمایه گذاران این حوزه افزایش داده است.
مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون به اختصاص تسهیلات بانکی برای حمایت از فعالان این حوزه اشاره‌کرد و اظهارداشت: تسهیلات بانکی که از محل اعتبارات صندوق ملی به کشاورزان اختصاص داده شده رونق سرمایه‌گذاری را رقم زده و 80 درصد فعالیت از این محل تامین می‌شود.
وی زراعی‌سازی گیاهان دارویی همراه با انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را از اقدامات منحصر به فرد در تیران‌وکرون بیان‌کردوادامه داد: تیم‌های پژوهشی و آزمایشگاهی برای ارائه مدل‌های کشاورزی در این منطقه فعال شده‌اند.
وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف حمایتی برای توسعه کشاورزی و تشویق سرمایه‌گذاران در این حوزه انجام شده، گفت: با وجود این حمایت‌ها اما سخت‌گیری و رفتارهای سلیقه‌ای بانک‌ها در ارائه تسهیلات،‌ نبود تعادل در توسعه زیرسخت‌ها متناسب با سرمایه‌گذاری، بی‌توجهی و ناشناخته ماندن بیمه و نقش آن در سرمایه‌گذاری از جمله مهمترین موانع پیش‌روی فعالیت در این عرصه است.
وی تامین سوخت برای گلخانه‌ها، دامداری و مرغداری‌ها را از چالش‌های اساسی فعالیت در این عرصه بیان‌کرد و ادامه‌داد: نبود گاز و سوخت مایع در این حوزه‌ها موجب خسارت‌های سنگین به سرمایه‌های مردم می‌شود که بی‌تدبیری در گذشته و نبود برنامه جامعه برای تامین زیرساخت ها کشاورزان را با مشکل روبرو کرده‌است.
حاج عابدی وجود هماهنگی بین نهادهای اداری برای انجام فعالیت های سرمایه گذاری را مهم بیان‌کرد و اظهارداشت: هم‌سویی و همدلی بین مسوولان موجب رفع نیازها و کمک به انجام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی می‌شود اما فعالیت جزیره‌ای و سلیقه ای رکود را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هزینه‌های سنگین تامین سوخت نفت برای گلخانه‌ها و سایر مراکز تولیدی را خسارت به منابع کشور دانست وگفت: گاز بهترین سوخت برای مصارف صنعتی و کشاورزی است و باید جایگزین سوخت‌های مایع بشود که هزینه‌ها نیز کاهش یابد.
قوانین سخت اداری انگیزه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون گفت: قوانین سخت اداری و نبود شناخت نسبت به جایگاه و سود اقتصادی گردشگری انگیزه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد.
محسن مظاهری فعالیت در حوزه گردشگری تیران‌وکرون را مهم بیان‌کرد و افزود:‌این شهرستان با 200 اثر تاریخی که 28 مورد آن ثبت ملی شده و چهار منطقه نمونه گردشگری دارد اما صنعت گردشگری و جذب توریست در این منطقه به نقطه مطلوب خود و تامین درآمد نرسیده است.
وی ادامه‌داد: روستاهای تاریخی، جاذبه های طبیعی و وجود هوای پاک در این منطقه از مولفه‌های مهم جذب گردشگر در این شهرستان است اما به دلیل نبود زیرساخت، بروکراسی سخت اداری، بی توجهی به این قابلیت ها برای تولید ثروت و تمرکز گردشگری در کلان شهر اصفهان این فرصت ناب و بکر طبیعی استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه گردشگری، صنعت جدید در ایران است، تصریح‌کرد: باید برای بهره‌برداری حداکثری از آن انقلاب جدی صورت بگیرد و رسانه ها نیز در این خصوص بیشتر به میدان همکاری وارد شوند تا اینکه فرصت‌های موجود معرفی و جذب سرمایه‌گذار نیز انجام شود.
مظاهری تسهیل قوانین را یک ضرورت برای رونق صنعت نوپای گردشگری معرفی‌کرد و یادآورشد: بروکراسی سخت اداری در توسعه این عرصه مانع شده و باید برنامه‌ریزی جدی برای پیشرفت در حوزه گردشگری انجام شود تا با تسهیل قوانین انگیزه سرمایه‌گذار جذب شود.
وی ادامه‌داد: بسترهای سرمایه‌گذاری برای گردشگری در تیران‌وکرون وجود دارد و سرمایه‌گذاران زیادی از خارج کشور،‌اصفهان و دیگر استان ها به این منطقه آمده اند اما قوانین سخت انگیزه را از آن‌ها گرفته است.
وی تجمیع اختیارات ارائه مجوز در وزارتخانه‌ها را موجب از بین رفتن فرصت‌های مهم سرمایه گذاری بیان‌کرد و گفت: سرمایه‌گذاران باید مجوزهای لازم برای فعالیت خود در حوزه گردشگری را از وزارتخانه‌ها اخذ کنند و این کمبود اختیارات فرصت و انگیزه آن‌ها را از بین می برد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون با بیان اینکه شمار گردشگران این شهرستان به تعداد واقعی و مطلوب خود نرسیده است، اظهارداشت: زیرساخت لازم برای جذب گردشگر مثل هتل و اقامتگاه در این منطقه فراهم نیست که البته در حال حاضر اقامتگاه های بومی و محلی احداث و بخشی از این مشکل رفع شده است.
وی رونق این صنعت در تیران و کرون را به توسعه زیرساخت ها مثل تامین اقامتگاه، امکانات رفاهی و تفریحی و امکانات میزبانی ارتباط داد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112268/رفع-موانع-سرمایه‌گذاری-در-شهرستان-تیران-و-کرون-نیازمند-بازنگری-در-قوانین-است
بستن   چاپ