پیام سپاهان
در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت پالایش نفت اصفهان تصویب شد؛
افزایش سرمایه پالایشگاه اصفهان به 51 هزار میلیارد ریال
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 11:08:38
پیام سپاهان - در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامی عام) با افزایش سرمایه این شرکت از 20 هزار میلیارد ریال به 51 هزار میلیارد ریال موافقت شد.

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت پالایش نفت اصفهان با حضور 63.57 درصد سهامداران برگزار شد که در نهایت با توافق این مجمع، افزایش سرمایه شرکت از 20 هزار میلیارد ریال به 51 هزار میلیارد ریال معادل 155 درصد از محل سود انباشته 3 هزار میلیارد ریال و اندوخته طرح های توسعه به مبلغ 28 هزار میلیارد ریال و از طریق صدور سهام جدید به تصویب رسید. همچنین با اصلاح بند 5 اساسنامه شرکت، سرمایه آن 51 هزار میلیارد ریال معادل 51 میلیارد سهم هزار ریالی تعیین شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در ابتدای این مجمع فوق العاده که با دستور جلسه تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح ماده 5 اساسنامه مرتبط با میزان سرمایه و تعداد سهام برگزار شد، اظهار کرد: پالایشگاه اصفهان در سال 52 توسط شرکت آمریکایی-آلمانی فلور طراحی و مهندسی شد، اما عملیات تولیدی آن بعد از انقلاب از سوی متخصصان داخلی آغاز شد.
مرتضی ابراهیمی با بیان اینکه ماموریت پالایشگاه اصفهان تولید و فرآورش فرآورده های نفتی است، افزود: دستیابی به توسعه پایدار با اشتیاق به محیط زیست و ایفای مسئولیت های اجتماعی، حفظ و تداوم تامین خوراک و تولید محصولات فعلی از جمله استراتژی های مهم شرکت است و راه‌اندازی واحد تقطیر و گاز مایع 3 نیز از اقداماتی است که در جهت استراتژی های شرکت انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به کلیت پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت اصفهان، اظهار کرد: پیشنهاد هیئت مدیره افزایش سرمایه شرکت از 20 هزار به 64 هزار میلیارد ریال معادل 16 هزار ریال از محل سود انباشته و همچنین 28 هزار میلیارد ریال از محل اندوخته طرح های توسعه بود، اما در بورس افزایش سرمایه از 20 هزار به 51 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شد که از محل اندوخته طرح های بهینه سازی و بهبود فرایند 28 هزار میلیارد ریال و از محل سود انباشته حدود 3 هزار میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه میزان سرمایه و ترکیب سهامداران در سال 77 معادل 100 میلیون ریال بود، افزود: طی سال های گذشته و با افزایش سرمایه به مبلغ 20 هزار میلیارد ریال رسیده است و اکنون نیز درخواست افزایش سرمایه به مبلغ 51 هزار میلیارد ریال را داریم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به هدف افزایش سرمایه این شرکت، توضیح داد: جبران مخارج سرمایه ای انجام شده در مجموعه طرح‌های بهبود فرآیند و بهینه سازی، اصلاح ساختار مالی ناشی از مخارج سرمایه ای انجام شده طی سال های گذشته، جلوگیری از خروج نقدینگی در جهت تامین مالی پروژه های در دست تکمیل و سرمایه در گردش از جمله این اهداف است.
وی با یادآوری اینکه در سال 94، مبلغ 22 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این شرکت داشتیم، درحالیکه این میزان هم اکنون 67 هزار میلیارد ریال است و رقم اختلاف سرمایه گذاری در این سال ها 54 هزار میلیارد ریال است، افزود: این مبلغ را در پروژه ها هزینه کرده ایم و اکنون باعث شده به افزایش سرمایه فکر کنیم.
ابراهیمی در ادامه به پروژه های تعریف شده این شرکت همچون ساخت فلر، ساخت بسته های روغن گیر، ایجاد سیستم تصفیه پساب و ... اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه های زیست محیطی مزایایی برای شرکت دارد که ازجمله آن حفظ جایگاه شرکت، دسترسی به بازارهای بین المللی، حذف گوگرد، رعایت استانداردها و تقلیل عوارض آلایندگی و ... است.
وی یادآور شد: راه اندازی مجتمع بنزین سازی یکی از پروژه های انجام شده است و سود دهی بابت بنزین سازی در سال 95، حدود 2.000 میلیارد ریال بود، همچنین در سال 96 رقم سود 4.000 میلیارد ریال و در سال 97 معادل 9.000 میلیارد ریال بود که البته بستگی به تاثیر نرخ ارز و شرایط اقتصادی داشته است.
ابراهیمی با اشاره به برخی پروژه های تعریف شده این شرکت همچون ساخت فلر، بسته های روغن‌گیر، ایجاد سیستم تصفیه پساب و ...، گفت: مزایای اجرای پروژه های زیست محیطی حفظ جایگاه شرکت، دسترسی به بازارهای بین المللی، حذف گوگرد، رعایت استانداردها و تقلیل عوارض آلایندگی و ... است.
وی با اشاره به واحد تقطیر سوم و گاز مایع پالایشگاه اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید پالایشگاه اصفهان 120 هزار بشکه در روز است که اکنون با ظرفیت 135 هزار بشکه در روز کار می کند که ایمنی پالایشگاه، افزایش کیفی و کمی واحد نفت سفید و تولید بخش قابل ملاحظه ای از خوراک بنزین سازی از جمله اهداف بهره برداری از این واحد است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: پیش بینی سود این بخش در سال 97 برای سال 98 معادل 8 هزار میلیارد ریال بود که با توجه به تغییرات نرخ ارز احتمال دارد این رقم تحت شعاع قرار گیرد.
وی با اشاره به اجرای پروژه های در دست اقدام RHU و تصفیه گازوئیل، تاکید کرد: اجرای این طرح ها الزام آور است. با اجرای تصفیه گازوئیل، 100 هزار بشکه گازوئیل در روز تصفیه خواهد شد.
ابراهیمی با پیش بینی اینکه این طرح در سال 99 به طور کامل راه اندازی شود، تصریح کرد: با این کار شاهد تولید سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو و جلوگیری از انتشار 300 تن گوگرد در روز خواهیم بود، همچنین با اجرا و راه اندازی این واحد تمام گازوئیل تولیدی تبدیل به یورو خواهد شد و توان فروش گوگرد و سودآوری از محل آن را خواهیم داشت.
وی در خصوص واحد RHU که قرار بود از سوی یک شرکت خارجی انجام شود، گفت: متاسفانه بعد از تحریم ها این شرکت از فعالیت انصراف داد و به همین منظور با پیمانکار ایرانی قرارداد منعقد کردیم و امیدواری تا سه سال آینده شاهد بهره برداری و تصفیه نفت کوره پالایشگاه اصفهان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: چشم انداز شرکت پالایش نفت اصفهان در افق 1400 این است که سرآمد شرکت تولید فراورده های نفتی کشور باشد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112184/افزایش-سرمایه-پالایشگاه-اصفهان-به-51-هزار-میلیارد-ریال
بستن   چاپ