پیام سپاهان
موحد در افتتاح سالن ورزشی کشتی کاشان:
تمام پیشنهادات فدراسیون کشتی آمریکا را برای همکاری رد کردم
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 10:22:24
پیام سپاهان - کاشان - پرافتخارترین کشتی گیر ایران در آیین افتتاح سالن کشتی جهان پهلوان عبدالله موحد منطقه لتحر کاشان گفت: فدراسیون کشتی آمریکا بارها پیشنهاد همکاری به من داد که تمام آنها را رد کردم.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، هادی نجف زاده: عبدالله موحد هم رستگار و هم بنده خداست. آنچه که می تواند یک پهلوان را از یک ورزشکار عادی متمایز کند، مردم داری و فروتنی اوست. نه کسب مدال های رنگین جهانی و المپیک و نه اسکان چندین ده ساله او در ینگه دنیا هیچکدام نتوانستند او را از مردم و مردم را از او جدا کند.
با قدم هایی استوار و سرشار از امید به آینده؛ برق نگاهش هنگام تمرین نونهالان و نوجوانان در سالن سرشار از ناگفته هاست. یادآور سال های ابتدایی ورزش و ورود به دنیای پرتلاطم قهرمانی است.
چهار سال گذشت
چهار سال پیش برای کلنگ زنی این پروژه به کاشان و منطقه لتحر سفر کرد و حال بعد از سال ها و هنگام بازگشت از آمریکا به وطن بعد از تهران مستقیم به کاشان سفر می کند برای افتتاح همان سالنی که خود کلنگ آن را بر زمین کوبید.
استقبال مردم محلی که از ساعت ها قبل منتظر حضور جهان پهلوان عبدالله موحد بودند مثال زدنی بود. بعد از برگزاری برنامه ورزش باستانی توسط عده ای از ورزشکاران زورخانه عیاران لتحر و افتتاح سالن کشتی که به نام جهان پهلوان موحد نامگذاری شده بود؛ این قهرمان پرآوازه ایران و جهان طی سخنانی با اشاره به اینکه مسئولین و مردم هرچقدر برای ورزش هزینه کنند کم است، اظهار داشت: شروع ورزش من با ژیمناستیک بود و بعد از مدتی به کشتی علاقمند شدم.
روی زمین تمرین کشتی می کردم
وی با بیان اینکه آن زمان ما حتی کفش و سالن تمرین نداشتیم، ابراز داشت: با توجه به شرایط سخت آن زمان حتی بعضی از زمان ها برای اینکه تمرینات قطع نشود روی زمین تمرین کشتی می کردم.
موحد افزود: بسیاری از قهرمانان ورزش ایران که حائز عناوین برجسته جهانی و المپیک شده اند از مناطقی هستند که دور از پایتخت بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه محبت به علاقمندان جوان و نوجوان به همراه مهیا کردن زیرساخت های لازم در رشته کشتی می تواند قهرمان پرور باشد، ابراز داشت: در این میان نقش ورزشکار هم این است که با اتخاذ یک برنامه خوب و حساب شده، تلاش کند و راه درست را پیدا کند تا بتواند به موفقین دست یابد.
ورزش در تمام شهرها و روستاها توسعه یابد
دارنده شش مدال المپیک و جهان در رشته کشتی یکی از مهمترین مولفه های قهرمان پروری را توسعه ورزش در تمام روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ دانست و تصریح کرد: اختصاص امکانات و مربیان مناسب می تواند نقش مهمی در علاقمندکردن جوانان و نوجوانان و گسترش ورزش قهرمانی داشته باشد.
پیشنهاد دعوت به همکاری فدراسیون کشتی آمریکا را نپذیرفتم
وی با اشاره به دعوت مکرر فدراسیون کشتی آمریکا از وی برای همکاری اظهار داشت: به دلیل اینکه دوست نداشتم با فدراسیون کشتی آمریکا همکاری کنم تمام دعوت های آنان را رد کردم.
موحد اسطوره کشتی ایران و دنیاست
در ادامه رئیس پیشین فدراسیون کشتی با بیان اینکه 40 سال پیش یک سالن کشتی در ورزشگاه هفتم تیر تهران به اسم عبدالله موحد تاسیس کردم، اظهار داشت: موحد دارنده بیشترین مدال کشتی در تاریخ این ورزش در ایران و حائز رتبه 11 در جهان است و در واقع او یک اسطوره در این ورزش است.
محمدرضا طالقانی با اشاره به اینکه در تالار مشاهیر فدراسیون جهانی کشتی، اسم عبدالله موحد ذکر شده است، ابراز داشت: موحد کسی است که بدون وفقه صاحب شش مدال جهانی و المپیک است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عبدالله موحد متعلق به همه مردم ایران است، تصریح کرد: موحد یک استثنا در تاریخ کشتی است به گونه ای که فنون بکر و مقاومت ایشان در نبرد با حریفان یک انگیزه و الگوی بسیار مهم برای من در زندگی بوده است.
نقش پررنگ مشارکت اجتماعی در توسعه و پیشرفت منطقه لتحر
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل نیز در آیین افتتاح سالن کشتی عبدالله موحد در منطقه لتحر کاشان با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ها نشان دهنده پتانسیل بالای استفاده از مشارکت مردمی در امر ورزش است، اظهار داشت: قهرمانان و پهلوانانی همچون عبدالله موحد و محمدرضا طالقانی با حضور در مردم و جوانان به آنها انگیزه می دهند.
وی با اشاره به حضور فعال جوانان منطقه لتحر در پویش مردمی لتحر برای ساماندهی و حل مشکلات این منطقه ابراز داشت: این مهم باعث شده است که در این چند سال گذشته توجه خوبی به این منطقه از کاشان شود.
ساداتی نژاد با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط جوانان و مردم منطقه لتحر باعث شده است که محرومیت از این منطقه گذر کند، افزود: سال ها پیش این منطقه مورد غفلت بود و به آن ظلم میشد ولی در این چند سال اخیر با فعال کردن مشارکت مردمی در بخش های مختلف توسعه، ورزش و هنر جوانان این منطقه رشد روزافزونی داشته باشد به طوریکه ورزشکاران این منطقه در استان و کشور دارای جایگاه ویژه ای هستند.
وی با بیان اینکه تاسیس این سالن ورزشی توسط بخش خصوصی و مردم بومی این منطقه نمونه ای بارز از مشارکت فعالین اجتماعی در توسعه و پیشرفت است، تصریح کرد: حوزه ورزش در کاشان به سختی پیش می رود و آنچه توانسته است ورزش کاشان را حرکتی جدی دهد حضور فعال ورزشکاران و پیشکسوتان در صحنه های مختلف است.
از مردم برای مردم
آنچه مشخص است حضور و مشارکت مردم می تواند نقش بی بدلیلی در توسعه هر منطقه داشته باشد. ساخت یک سالن ورزشی با حدود 500 مترمربع متراژ و هزینه بیش از شش میلیارد ریال اعتبار توسط یکی از افراد بومی در منطقه ای که قبلا کمتر به آن توجه میشد نمونه بارزی از همکاری مردم در توسعه اماکن ورزشی است.
تجربه ارزنده و خوب این همکاری می تواند الگوی مناسبی برای دیگر مناطق و شهرهای ایران باشد تا با استفاده از ظرفیت های مردمی و همچنین همکاری و مساعدت ارگان های مربوطه، ساخت و تجهیز اماکن ورزشی و فرهنگی با جدیت بیشتری دنبال شود.
نکته مهم دیگر احترام به پیشکسوتان و قهرمانان ایران زمین است. پهلوانانی که سال ها از میادین نبرد به دور بوده اند و هم اکنون در گوشه ای مشغول گذران دوران پیشکسوتی هستند.
آنچه در افتتاح این سالن ورزشی مردمی ساخت مشهود بود، کلنگ زنی و افتتاح آن توسط یک پهلوان و قهرمان مردمی بود که سال های سال است به دور از کشور زندگی می کند.
پاسداشت حرمت گوش شکستگان سپید موی ورزش کشتی نوعی امید است در دل جوانان و نوجوانان پر انرژی که روزی خود را در این موقعیت خواهند دید.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112181/تمام-پیشنهادات-فدراسیون-کشتی-آمریکا-را-برای-همکاری-رد-کردم
بستن   چاپ