پیام سپاهان
افزایش مطالعه، آموزش و ارتقا سواد رسانه‌ای نیاز ضروری بخش فرهنگی سمیرم
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 21:01:39
پیام سپاهان - اصفهان- جمعی از فعالان فرهنگی سمیرم، آموزش و ارتقا سواد رسانه ای و افزایش مطالعه کتاب را از جمله ضرورت‌های بخش فرهنگی این شهرستان برشمردند که باید برای تحقق این مهم تدابیری اصولی اندیشید.

جمعی از اعضای کمیته فرهنگ و حقوق شهروندی در نشستی با مدیر و معاونان مدیریت آموزش و پرورش سمیرم با تاکید بر این موارد، توجه بیشتر این نهاد به مطالعه غیر درسی دانش‌آموزان و ارتقا آموزش‌های سواد رسانه‌ای در بین فرهنگیان و فراگیران را خواستار شدند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش پرورش سمیرم روز چهارشنبه در این نشست، اظهارداشت: سال گذشته 2 کارتن کتاب به این مجموعه اختصاص داده شد اما امسال 25 کارتن کتاب درخواست داده ایم.
حبیب الله قاسمی با اشاره به پایین بودن سطح مطالعه غیر درسی بویژه در بین کنکوری ها و بخصوص در میان دانش آموزان رشته علوم تجربی افزود: متاسفانه شعار «یا مرگ یا تجربی» و «یا مرگ یا پزشکی» معضلی است که همه زندگی و تحصیل این گروه و خانواده هایشان را درگیر کرده است.
وی تصریح کرد: برپایی همایش‌های مقطعی و جلسه ای در مدارس و یا با حضور والدین بچه ها سازنده نیست و راه کار این موضوع برپایی کارگاه هایی چند جلسه ای با آنها مشخص و مجزاست.
معاون آموزش پرورش سمیرم با بیان اینکه برای هر کدام از این کارگروه ها دست کم چهار جلسه باید برگزار شود تا تاثیر خود را داشته باشد ادامه داد: این مهم امروز در مدارس ما از صفر به 40 درصد رسید و باز هم باید در این مسیر کار کنیم.
به گفته قاسمی، سواد رسانه ای بعنوان یکی از ضرورت های دنیای امروز می تواند یکی از این کارگاه ها باشد و برای گروه های مختلف از جمله خانواده ها و خود دانش آموزان برگزار شود.
مدیر آموزش و پرورش سمیرم در ادامه داد: شعال امسال نهاد تعلیم و تربیت مدرسه محبوب شهروند مطلوب است و از همین رو کمیته فرهنگ و حقوق شهروندی در این راستا می تواند کمک کنده و یاریگر این نهاد آموزشی و پرورشی باشد.
محمد نادری به دیدار خود با رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد و افزود: دکتر حداد عادل حدود 12 هزار جلد کتاب به آموزش و پرورش سمیرم اهدا کردند اما همان موضوع همیشگی کنکوری ها و بویژه رشته تجربی همه افکار را به این سمت و سو برده و سایر مسائل را به حاشیه رانده است.
وی مدرسه محوری را یکی از محورهای کاری امروز نهاد تعلیم و تربیت برشمرد و اضافه کرد: مدیران مدارس در این طرح نقش خلبان هواپیما را دارند و باید با همه توان در مسیر نهادینه کردن علم و دانش و فرهنگ فراگیران بکوشند.
یکی از اعضای کمیته فرهنگ و حقوق شهروندی سمیرم در ادامه تصریح کرد: یکی از عادت های تاریخی ما ایرانی ها روی آوردن به ادبیات شفاهی است بنابراین مطالعه باید در کنار بیان شفاهی باید تا باعث بالارفتن سطح اندیشه عمومی شود.
به گفته سمانه سادات قایم مقامی، نقش مدیر مدرسه در رسیدگی به کتابخانه، تزیین کلاس و محیط مدرسه با اشعار و نمادهای کهن و معاصر فارسی و هدیه دادن کتاب می توانند بسیار موثر باشد.
فاطیما سعیدی دیگر عضو کمیته فرهنگ و حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی سمیرم فضایی محدود وبسته دارد که برای مطالعه نامناسب است.
وی تاکید کرد: نوآوری و کارآفرینی نیز یا در مدارس درسی اختیاری و به هر جهت هستند یا اینکه نادیده گرفته می شوند و از همین جهت دانش آموز نیز انگیزه ای برای خلاقیت و نوآوری اگر هم در خود داشته باشد بروز نمی کند.
رضیه پیرمردیان، دیگر عضو این کمیته فرهنگی هم گفت: امکان بهره بردن از کتاب الکترونیک هنوز فراهم نشده و ضروری است مراکزی همچون پژوهشسرا و مرکز تحقیقات معلمان برای تحقق این امکانات روزآمد اقدام کنند.
دبیر کارگروه فرهنگی سمیرم نیز پیشنهاد کرد، ستادی در مجموعه آموزش و پرورش برای ارتقا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تشکیل شود.
سعید بهرامیان عنوان کرد: بسیاری از کتابخانه های مدارس زیرپله ای و نامناسب و دارای کتاب هایی قدیمی و از دهه 60 هستند و انگیزه ای در بین دانش آموزان برای مطالعه غیردرسی ایجاد نمی کنند.
وی تاکید کرد: نشریه و روزنامه دیواری همچنان می تواند تاثیرگذار و موثر باشد و ذائقه فرهنگی و هنری دانش آموزان را به سمت مطالعه و هنرنمایی رسانه ای بکشاند.
یکی دیگر از فعالان فرهنگی جوان سمیرم هم در همین پیوند تاکید کرد: شناسایی دوستداران کار فرهنگی در نهاد آموزش و پرورش و عموم جامعه برای اقدام در این بخش یک پیشنهاد قابل اجرا است.
بهنام منصورزاده افزود: اینکه عده ای دور هم جمع شویم و بگوییم همین کار یک اقدام خوب فرهنگی است درست نیست بلکه باید از این جمع و گروه های این چنینی به مرحله اقدام و عمل رسید حتی اگر نتیجه کار در بلند مدت مشخص شود.
ترویج فرهنگ مطالبه و پرسشگری، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس و فعال شدن مشاوران در مدارس ابتدایی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست مشترک بود.
شهرستان سمیرم افزون بر 10 هزار دانش‌آموز و 800 بازنشسته فرهنگی و معلم دارد.
این شهرستان با 79 هزار جمعیت ثابت شهری و روستایی و حدود 30 هزار نفر جمعیت عشایری، در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.
7147/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112168/افزایش-مطالعه،-آموزش-و-ارتقا-سواد-رسانه‌ای-نیاز-ضروری-بخش-فرهنگی-سمیرم
بستن   چاپ