پیام سپاهان
نخستین موکب فریدن در کربلا راه‌اندازی شد
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 13:56:13
پیام سپاهان - اصفهان- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن گفت: امسال موکب شهدای فریدن برای نخستین بار به همت خادمان و پیرغلامان حسینی در کربلای معلی راه‌اندازی شد.

موکب شهدای فریدن در 1500 کیلومتری حرم امام حسین (ع) در خیابان عبدالواعلی- باب البغداد واقع است.
رئیس کمیته فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغاتِ ستاد اربعین شهرستان فریدن روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: علاوه بر موکب شهدای فریدن در کربلا، سه موکب در شهر دامنه، قطب صنعتی داران و روستای نهرخلج به زائران و مسافران خدمات ارائه می کنند.
سیده مریم عبدالهی افزود: هیئت علی اصغر(ع) و صاحب زمان (عچ) شهر داران نیز برای اسکان زائرانی که از مسیرهای منتهی به فریدن به کربلا عزیمت می کنند اعلام آمادگی کرده اند.
وی اضافه کرد: مردم نیز به طور خود جوش به زائران کربلا خدمات ارائه می دهند به طوری که منازل خود را برای اسکان و پذیرایی به مهمانان اختصاص داده اند.
عبدالهی طراحی و توزیع بروشور، اطلاع رسانی رویدادها و اخبار مرتبط با اربعین، معرفی موکب ها، آگاهی بخشی در خصوص نکات ایمنی سفر اربعین و راهنمایی زائران را از جمله برنامه های این کمیته برشمرد.
وی افزود: همایش جهانی اربعین، در بر دارنده باورها و ارزش های ناب است که باید آنها را دید، شنید، روایت و ثبت کرد .
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن با بیان اینکه دستیابی به برکات نهفته در این حرکت معنوی، نیازمند هوشیاری زائران و رعایت آداب این سفر است، افزود: راهپیمایی اربعین بزرگ ترین رویداد جهان اسلام در عصر حاضر است از این رو رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تبلیغ، اطلاع رسانی و بازتاب مفاهیم نهفته در آن دارند.
علیرضا مرشدی پور 42 ساله اهل فریدن یکی از بانیان شهدای موکب فریدن در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: این موکب در جوار موکب "سنگر سازان بی سنگر حسینی" راه اندازی شده است.
موکب بزرگ "سنگر سازان بی سنگر حسینی " با مسئولیت جواد میرشفیعیان از اهالی فریدن و مقیم تهران، سال ها در کربلا به زائران خدمت رسانی می کند که امسال قسمتی از فضای آن برای راه اندازی موکب شهدای فریدن اختصاص یافت.
مرشدی پور افزود: پس از فعالیت در کنار بانیان با تجربه، امسال موفق شدیم برای نخستین بار موکب "شهدای فریدن بزرگ" را مستقر و به ثبت برسانیم که در برپایی و مدیریت آن اهالی فریدن و شهرستان های همجوار مشارکت می کنند.
مرشدی پور افزود: در زمان حاضر در این موکب به طور میانگین به 150 زائر مرد و 50 زائر زن خدمات ارائه می شود که این میزان ثابت نیست و گاهی افزایش می یابد.
وی افزود: توزیع صبحانه، ناهار، شام، اسکان، برگزاری نماز جماعت و زیارت عاشورا از مهم ترین برنامه های این موکب است.
مرشدی پور با قدردانی از حمایت های خانواده شهید میرشفعیان در برپایی موکب فریدن، افزود: امیدواریم خدمات دهی موکب شهدای فریدن در سال های آتی با مشارکت مردم و خیران افزایش پیدا کند و بتوانیم حسینیه ای به نام "فریدنیها" در کربلا راه اندازی کنیم.
به گفته وی تدابیری اتخاذ شده که فعالیت موکب شهدای فریدن مختص به زمان و مکان خاص نباشد بلکه هدف این است امکانات موکب در اختیار هیئت های مذهبی ، تیم های امدادی و کانون ها نیز قرار بگیرد.
خادم حسینی اهل فریدن افزود: قطعه زمینی به مساحت 70 متر مربع برای احداث دفتر مرکزی موکب شهدای فریدن در منطقه از سوی خیران اهدا شده است.
مرشدی پور با قدردانی از همه دست اندرکاران و مشارکت کنندگان برپایی موکب شهدای فریدن، افزود: تا اکنون سالیانه به بیش از 2 هزار زائر در موکب هایی که اهالی فریدن به طور مستقیم یا غیر مستقیم بانیان آن بوده اند خدمت رسانی شده است.
وی افزود: لحظه به لحظه پیاده روی اربعین لبریز از خاطرات ناب است که باید از نزدیک دید تا بتوان باور کرد.
این موکب دار با بیان اینکه عشق به امام حسین(ع) صحنه ها و رخدادهای حیرت آوری را در سراسر مسیر پیاده روی اربعین خلق کرده است، افزود: گاهی در میان موکب داران دل نگرانی هایی در خصوص کمبود امکانات پذیرایی و اسکان زائران به وجود می آید اما بارها مشاهده شده است با وجود خیل عظیم زائران در هنگام توزیع غذا یا آب نه تنها با کمبودی مواجه نشدیم بلکه برکت فراوان نیز داشته است و این ها اتفاقاتی است که باید مسافر کربلا بود تا به درک آن فائق آمد.
به گفته بانیان موکب شهدای فریدن در کربلا، از آغازراهپیمایی اربعین تا اکنون روزانه به طور متوسط افزون بر 500 زائر در این موکب توقف و استراحت داشته اند.
شهرستان فریدن شاهرگ اتصال اصفهان به غرب کشور به شمار می رود که به همین دلیل تردد زائران کربلا در مسیرهای منتهی به آن افزایش می یابد.
فریدن با 2 شهر، 28 روستا و جمعیت افزون بر 49 هزارنفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112144/نخستین-موکب-فریدن-در-کربلا-راه‌اندازی-شد
بستن   چاپ