پیام سپاهان
1555 طرح شهری در اصفهان نیمه تمام است
سه شنبه 16 مهر 1398 - 17:41:52
پیام سپاهان - اصفهان- معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: یک هزار و 555 طرح عمرانی، پژوهشی، ای تی و مشارکتی این کلانشهر نیمه تمام است.

علیرضا صادقیان روز سه شنبه در چهلمین سلسله نشست خبری " سه شنبه‌ها با رسانه " در کتابخانه مرکزی اصفهان تصریح کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی از بین طرح های نیمه تمام کلانشهر اصفهان 188 طرح به عنوان مهمترین طرح مناطق مختلف شناسایی شد که از این تعداد 20 طرح شاخص است و هدفگذاری شهرداری بر تکمیل این طرحهای شاخص است.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد بودجه عمرانی شهرداری برای عملیات تکمیلی طرح های شاخص تخصیص یافت، بودجه در نظر گرفته شده برای طرح های عمرانی در سال جاری را 6 هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: بودجه طرح‌های عمرانی شهر اصفهان در سال آینده نیازمند بازنگری است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این شهرداری مصمم به تکمیل طرحهای شاخص نیمه تمام تا سه سال آینده است، افزود: سالن نمایشگاه‌های بین المللی و سالن همایش‌ها از جمله این طرحهاست که به ترتیب تا پایان امسال و پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
عملیات اجرایی نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان شهریور سال 94 با حضور وزیر امور خارجه، استاندار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری و استان آغاز شد. این طرح در زمینی به گستره 22 هکتار در شرق شهر اصفهان و در 2 مرحله احداث می‌شود. که دربرگیرنده فضای سرپوشیده اداری، نمایشگاهی و خدماتی است.
طرح احداث مرکز همایش های بین المللی اصفهان به عنوان یک طرح چند منظوره با هدف میزبانی اجلاس سران کشور های غیر متعهد در ایران در اسفند سال 1389 به مرحله اجرا در آمد. اواخر سال 90 مشخص شد که این کار برای تابستان 91 ( زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در ایران ) به موقع تمام نخواهد شد و برگزاری این اجلاس در تهران در دستور کار قرار گرفت.
رای منفی بهارستان نشین ها در سال 91 به تخصیص بودجه برای سالن اجلاس اصفهان، شهرداری این شهر را بر آن داشت تا هزینه این طرح را از محل بودجه های عمرانی خود تامین کند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان از حلقه ( رینگ ) چهارم ترافیکی اصفهان از دیگر طرح های شاخص این کلانشهر نام برد و گفت: این حلقه ترافیکی که در شرق کلانشهر اصفهان در حال احداث است و از جنوب این شهر تا شهر برخورار ادامه می یابد از طرح های مهمی است که در پویایی اقتصاد و کاهش آلاینده‌های اصفهان نقش مهمی خواهد داشت.
رینگ چهارم ترافیکی با هدف کاهش اثرات ترافیک، توزیع ترافیک ورودی قبل از رسیدن به محدوده شهری در شرق کلانشهر اصفهان بطول 78 کیلومتر در حال احداث است که 45 کیلومتر آن در شهر اصفهان و 33 کیلومتر در پنج شهر دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، دُرچه و شهر ابریشم قرار دارد.
صادقیان اجرای عملیات خط 2 قطار شهری اصفهان را از دیگر طرح های عمرانی شاخص شهرداری اصفهان عنوان کرد و گفت: این به این معنا نیست که شهرداری اصفهان از اجرای ادامه خط یک قطار شهری این کلانشهر از میدان استقلال ( دانشگاه صنعتی) تا شهرک کوثر ( ایستگاه قدس) غافل شده باشد اما بر اساس مطالعاتی که در خصوص حجم تردد در سطح شهر انجام شد اجرای عملیات خط 2 در اولویت قرار گرفت.
عملیات حفاری خط دوم قطار شهری اصفهان که 24.7 کیلومتر طول دارد از اسفند سال 1397 آغاز شد و اکنون به ایستگاه دوم (زینبیه) رسیده است. برای این خط 23 ایستگاه طراحی شده است.
وی اظهارداشت: تمهیداتی اندیشیده‌ایم که هیچ پروژه‌ای بصورت نیمه تمام رها نشود و برای این منظور نرم افزاری تهیه کردیم که از این کار جلوگیری می کند.
ایجاد درآمدهای پایدار از برنامه‌های شهرداری اصفهان است
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان درآمد را یکی از چالش های فراروی این نهاد دانست و گفت: ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری یکی از برنامه های جدی مدیریت شهری اصفهان است و مدیران مناطق شهرداری این کلانشهر باید در این راستا برنامه ریزی کنند.
وی تصریح کرد: دیگر نمی‌توان درآمد برخی از مناطق را از صدور پروانه ساختمانی و تراکم فروشی تامین کرد بنابر این باید در این مناطق به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم .
صادقیان ادامه داد: وزارت کشور به سازمان‌های وابسته به شهرداریها اختیاراتی داده است که بر اساس آن این سازمانها می توانند در طرحهایی که درآمد پایدار برای آنها ایجاد می کند، سهیم شوند.
وی در عین حال گفت: شهرداری اصفهان از زیرساختهای خوبی برای ایجاد درآمدهای پایدار برخوردار است و مدیریت شهری در اندیشه بهره برداری از این زیرساختها برای تامین درآمدهای پایدار و تامین رفاه بیشتر شهروندان است.
طرح جامع مبلمان شهر اصفهان در حال مطالعه نهایی است
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان درباره مبلمان شهری این کلانشهر اظهار داشت: برای مبلمان شهری اصفهان طرح جامعی وجود نداشته است و به همین منظور مدیریت جدید این کلانشهر سازمان زیباسازی را موظف کرد در این‌ خصوص طرح جامعی ارائه دهد.
وی با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان طرح جامع مبلمان شهری را تهیه کرده است، گفت: مراحل نهایی مطالعه این طرح در حال انجام است و تا پایان سال این طرح به شهرداری ارائه خواهد شد.
صادقیان درباره ایجاد خزانه واحد در شهرداری اصفهان بیان کرد: طرح ایجاد خرانه واحد همچنان در برنامه‌های مدیریت شهری این کلانشهر قرار دارد و هدف آن این است تا زمینه هزینه بخشی از درآمد مناطق پردرآمد و مرفه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شهر فراهم شود.
شاخص امید به زندگی در اصفهان افزایش یافت
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه جمعیت حدود 2 میلیون نفری این شهر روز به روز درحال پیر شدن است، میانگین سنی در این شهر را 33 سال اعلام کرد و در عین حال گفت: شاخص امید به زندگی در کلانشهر اصفهان به 76 سال افزایش یافته است.
وی بدون اشاره به اینکه شاخص امید به زندگی در این شهر پیش از این چه میزان بوده است، گفت: با توجه به اینکه جمعیت سالمندی اصفهان رو به افزایش می باشد و از سوی دیگر آمار زاد و ولد در این شهر نیز کاهش یافته است بنابر این باید در مدیریت شهر نیز تغییراتی متناسب با این تغییرات انجام شود تا بتواند خدمات دهی مناسبی به شهروندان داشته باشد.
صادقی تعداد خانوارهای ساکن در کلانشهر اصفهان را 620 هزار خانوار اعلام کرد و گفت: 51 درصد از ساکنان این شهر را آقایان و 49 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند که متوسط اعضای هر خانوار 3.2 نفر است.
وی پر جمعیت‌ترین منطقه اصفهان را منطقه هشت با 241 هزار نفر جمعیت و کمترین آن را منطقه 11 ( رهنان ) با حدود 59 هزار نفر اعلام کرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان وسیع‌ترین منطقه اصفهان را منطقه 12 و کوچکترین آن را منطقه یک عنوان کرد و گفت: بیشترین بافت فرسوده کلانشهر اصفهان در منطقه 14 واقع شده است.
49 درصد سفر درون شهری اصفهان با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود
صادقیان به آمار حمل و نقل در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده 49 درصد سفرهای درون شهری اصفهان با وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه روزانه حدود 85 هزار نفر با قطار شهری اصفهان جا به جا می شوند، گفت: 1.5 درصد مردم اصفهان از قطار شهری، 20 درصد از اتوبوس، 12.5 درصد از تاکسی و 14 درصد از موتور سیکلت برای سفرهای درون شهری استفاده می کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از سوی اداره پژوهش این معاونت، آلاینده‌ترین وسیله نقلیه در این کلانشهر موتور سیکلت هست که تنها ظرفیت جا به جایی یک تا 2 نفر را دارد.
54 درصد بودجه شهرداری اصفهان محقق شد
وی بودجه تعیین شده برای شهرداری اصفهان در سال جاری را چهار هزار و 100 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 70 درصد این بودجه برای طرحهای عمرانی و 30 درصد آن برای هزینه های جاری در نظر گرفته شده که تاکنون 54 درصد آن محقق شده است.
صادقیان تحقق این میزان از بودجه سال جاری شهرداری اصفهان را دستاورد خوبی برای مدیریت این کلانشهر دانست و اظهار داشت: سال گذشته حدود 88 درصد بودجه شهرداری اصفهان محقق شد.
وی افزود: شهرداری اصفهان در بین شهرداری کلانشهرها بیشترین افزایش بودجه را با 37 درصد به خود اختصاص داده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تا پایان برنامه 1400 این شهرداری سه سال دیگر زمان باقی است، گفت: در این برنامه کاهش آلاینده های محیطی با تمرکز آلودگی هوا، بهینه سازی عبور و مرور در شهر، بهره برداری بهینه از سرمایه های شهرداری، بازآفرینی بافت ناکار آمد شهر، افزایش تاب آوری شهر، سرزنده کردن فضای شهر و تکمیل پروژه های نیمه تمام مورد توجه است و بودجه شهرداری اصفهان در سال های 98، 99 و 1400 با این رویکرد تهیه و تنظیم خواهد شد.
وی از تهیه و تدوین برنامه 1405 شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: این برنامه ششمین برنامه پنج ساله شهرداری کلانشهر اصفهان است که برای تهیه آن تمام برنامه های 1400 شهرداری مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت.
صادقیان با اشاره به اینکه این برنامه طی سه مرحله تهیه و تدوین خواهد شد، اضافه کرد : این برنامه با شعار " نتیجه محوری، سنجش پذیری و مشارکت پذیری ذی نفعان " در تیرماه سال آینده به مناسبت روز شهرداری‌ها تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان خواهد شد.
2093 /6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112119/1555-طرح-شهری-در-اصفهان-نیمه-تمام-است
بستن   چاپ