پیام سپاهان
آسیب‌شناسی اماکن شهری اصفهان برای سالمندان
سه شنبه 16 مهر 1398 - 17:07:12
پیام سپاهان - مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: آسیب شناسی مناسب سازی اماکن شهری برای سالمندان در اصفهان انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرضیه فرشاد امروز (سه‌شنبه) در مراسم امضا تفاهم نامه شهرداری اصفهان، سازمان بهزیستی و شورای ملی سالمندان در زمینه «شهر دوستدار سالمند»، در عمارت باغ زرشک، با بیان اینکه اصفهان اسفند 94 کاندیدای طرح شهر دوستدار سالمند شد، تصریح کرد: در اردیبهشت سال 95 دبیرخانه شورای سالمندان در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان تشکیل شد و دی ماه گذشته به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، اصفهان که در حال اجرای طرح دوستدار کودک بود، به عنوان پایلوت «شهر دوستدار سالمند» انتخاب شد.
وی افزود: در حال حاضر سه بنیاد فرزانگان در اصفهان فعال و در حال گرفتن مجوز هستند. طرح‌های پژوهشی، مشارکت داوطلبانه سالمندان در قالب طرح افزایش مشارکت در این مراکز انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به برنامه‌های در حال اجرای این حوزه در اصفهان، تصریح کرد: آسیب شناسی مناسب سازی اماکن شهری برای سالمندان در این شهر انجام شده است. برگزاری مستمر مناسبت‌ها و خصوصا هفته سالمند نیز در دستور کار دبیرخانه است.
در اصفهان به ازای هر 100 نفر زیر 15 سال، 32 سالمند داریم
مجری طرح اجرای شهر دوستدار سالمند در اصفهان نیز گفت: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت سن 60 تا 74 سالمند جوان، 74 تا 90 سالمند و 90 سال به بالا کهنسال تعریف می شود.
احمد شاهیوندی افزود: در این پروژه افرادی که از مرز 60 سالگی عبور کردند مد نظر هستند. "شهر دوستدار سالمند" شهری است که ساختار، سیاست‌ها و خدمات شهری باید به گونه‌ای باشد که شرایط را برای حضور سالمند فراهم کند و از سالمندان حمایت کند.
وی با اشاره به آمار گزارش شده در سال 95، گفت: جمعیت سالمند ایران 7میلیون و 450 هزار نفر بود که سهم قابل توجهی در کشور است. در سال 97 نیز این آمار به 7 میلیون و 993 هزار نفر رسیده که تقریبا نیم میلیون نفر به جمعیت سالمند کشور اضافه شده است.
شاهوندی ادامه داد: مقدار شاخص جمعیت سالمند در ایران 32.5 درصد و بی سابقه است. یعنی به ازای هر 100 نفر زیر 15 سال، 32 نفر سالمند داریم. استان اصفهان نیز وضعیت نگران کننده‌ای دارد. به دلیل کاهش نرخ باروری، کم توجهی و مهاجرت، بسیاری از شهرستان‌های این استان خالی شده است. شهرستان‌هایی مانند داران، فریدون شهر، آران و بیدگل و سمیرم جزء شهرستان‌هایی هستند که در آینده نزدیک به یک جامعه سالمند تبدیل خواهند شد.
وی اضافه کرد: 23 درصد از ساکنین شهر اصفهان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و اکثر افرادی که در این بافت زندگی می‌کنند، سالمند و افراد با توانایی پایین هستند. شهر اصفهان با وجود اینکه جزء شهرهای تاریخی است، سالیانه میزبان 400 هزار نفر گردشگر خارجی است، همچنین و جامعه گردشگری که به اصفهان مراجعه می‌کنند، اکثرا 60 سال به بالا هستند.
تفاهم‌نامه ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) با همکاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112117/آسیب‌شناسی-اماکن-شهری-اصفهان-برای-سالمندان
بستن   چاپ