پیام سپاهان
رویکرد کودک‌محوری مانع دور شدن دانش آموزان از تحصیل می‌شود
سه شنبه 16 مهر 1398 - 1:10:20 PM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از رویکردهای مهم و راهبردی سیستم تعلیم و تربیت کشور، کودک‌محوری است تا بر این اساس کودکان از تحصیل و آموزش دور نمانند.

شهین جوانی روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی کودک  افزود: در این رویکرد، برنامه‌ریزی آموزشی همسو با برنامه های پرورشی است زیرا آموزش بدون پرورش معنایی ندارد.
وی، کودک محوری را دارای رویکردی معناگرایانه برای شکوفایی توانایی های شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودکان دانست و گفت: این نوع آموزش، رغبت کودکان را مهمترین اصل در فرآیند یادگیری می‌داند زیرا در غیر این صورت با اجبار و دستور نمی‌توان کودک را به وادی کسب علم و تحصیل کشاند.
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان اضافه کرد: یکی از دلایل ترک تحصیل، بی‌انگیزه بودن کودکان از شرایط آموزشی است که با این شیوه می‌توان علاوه به جذب بیشتر آنها به پایداری و تداوم تحصیل منجر شود.
وی در نهایت، کودک‌محوری را یک رویکرد تحولی دانست که به دنیای درون کودک می‌پردازد و عواملی که کودک را از مدرسه یا کلاس دور می‌کنند با اجرای این رویکرد مرتفع می‌شود. جوانی یادآور شد: در این راستا راهبری و نظارت بر مدارس ابتدایی، نقش مهمی در بهبود کیفیت فرایند آموزشی و تربیتی دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف راهبران آموزشی، تلاش برای افزایش عدالت آموزشی به ویژه در مدارس روستایی است گفت: اگر راهبر آموزشی بتواند در راستای افزایش عدالت آموزشی به خصوص میان دانش آموزان روستایی تلاش کند، یکی از مهمترین دغدغه های آموزش و پرورش که همان انسداد مبادی بی‌سوادی است رفع خواهد شد.
این مسوول، شناسایی دانش آموزان تارک تحصیل و ایجاد امکانات و زمینه آموزش برای آن ها را بسیار مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از این دانش آموزان چون در سن کودکی قرار دارند می‌توان با بکارگیری رویکرد کودک‌محور آنها را با فضاهای آموزشی و دانش مانوس کرد.
وی با بیان اینکه در این استان افزون بر پنج میلیون نفری تاکنون چهار هزار و 804 دانش آموز بازمانده و تارک از تحصیل شناسایی شدند گفت: از این تعداد یکهزار و 219 نفر شامل 700 نفر پسر و 519 نفر دختر از این تعداد بازمانده از تحصیل (کودکانی که شرایط سنی ورود به پایه اول را دارند ولی متاسفانه وارد آموزش و پرورش نمیشوند) هستند.
جوانی یادآور شد: همچنین سه هزار و 585 نفر از این تعداد شامل یکهزار و 963 نفر پسر و یکهزار و 622 نفر دختر تارک از تحصیل (افرادی که به نوعی وارد سیستم آموزش و پرورش شدند و به دلایلی سیستم را ترک کردند) هستند.
معاون آموزش ابتدایی استان افزود: تاکنون در راستای طرح انسداد مبادی بیسوادی و با هدف شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان لازم التعلیم 6 تا 12 ساله در دوره ابتدایی، موفق به شناسایی یک هزار و 580 نفر از تعداد بازماندگان و تارک از تحصیل در استان شدیم.
در سال تحصیلی 98-99 بیش از920 هزار و 500 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و 300 آموزشگاه استان اصفهان به تحصیل مشغولند.
در کشور 18 میلیون دانش آموز مقاطع مختلف، تحصیل می کنند.
6994/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112090/رویکرد-کودک‌محوری-مانع-دور-شدن-دانش-آموزان-از-تحصیل-می‌شود
بستن   چاپ