پیام سپاهان
پاسخ به شبهاتی در ارتباط با واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع)
سه شنبه 16 مهر 1398 - 10:23:53 AM
مهر
پیام سپاهان- این هفته در طرح «سه شنبه ها با پاسخگویی به شبهات دینی»، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به یکی از شبهات مطرح در فضای مجازی در ارتباط با اینکه «اگر امام حسین (ع) علم به شهادت خود داشتند، چرا با پای خود به قتلگاه کربلا رفتند» پاسخ داده است.

آگاهی امام حسین (ع) از شهادت خود و رفتن به سوی مرگ منطقی است؟!

 جواد حیدری در ارتباط با  موضوع علم و آگاهی امام حسین (ع) از شهادت خود و رفتن به سوی مرگ اظهار داشت: نکته‌ اولی که در این ارتباط باید به آن توجه کنیم این است که گاهی شرایط به‌گونه‌ای است که آدمی، به‌ناچار برای رسیدن به مقصد و مقصود خویش، هر کاری انجام می‌دهد؛ حتی اگر بداند به مرگ او می‌انجامد.

وی افزود: رزمندگان اسلام که در دوران دفاع مقدس، برای عبور از میدان مین، بر یکدیگر سبقت می‌گرفتند، می‌دانستند سرانجام داوطلب شدن و سبقت گرفتن برای رفتن به میدان مین، شهادت آنهاست، لیکن چون می‌دانستند برای دفاع از نظام اسلامی، چاره‌ای جز این نیست، پای در این میدان بی‌بازگشت می‌گذاشتند.

شهادت امام حسین (ع) خون تازه‌ای در رگهای اسلام جاری ساخت

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تصریح کرد: امام حسین (ع) در موقعیتی که اصل اسلام عزیز درخطر بود و نزدیک بود که فاتحه‌ دین و دیانت خوانده شود، اقدام به این حرکت بزرگ کرده و به رگ‌های اسلام ، خون تازه‌ای  جاری ساخت.

وی با تاکید بر این نکته که حضرات معصومین (ع) مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به‌ظاهر بودند، بیان داشت: دنیا نشئه تکلیف است و آن پیشوایان نور نیز همانند سایر مردم، مکلف به انجام تکالیف الهی و نه استفاده از علوم غیرعادی بودند و تنها باید مطابق علم عادی مردم زمان رفتار می‌کردند.

استفاده از علوم غیرعادی به اذن خاص الهی بستگی دارد/اهل‌بیت (ع)، تسلیم قضا و قدر الهی بودند

حیدری با اشاره به اینکه استفاده از علوم غیرعادی به اذن خاص الهی و نه به اراده خود ائمه معصوم بستگی دارد، بیان داشت: البته در مواردی که خداوند به ائمه معصومین اجازه می داد از علوم غیرعادی برای اعجاز و اثبات حق بودن دعوت یا دعوا استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه پیامبر خدا می‌فرماید که «من بین شما فقط با شاهد و قسم‌هایتان قضاوت می‌کنم»، ابراز داشت: نکته دیگر اینکه اهل‌بیت (ع)، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست.

شهادت، فدا کردن جان در راه هدفی والاست/شهادت امام حسین (ع) اسلام را از تحریف و نابودی نجات داد

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) فرموده است که «رضایت خدا، رضایت ما اهل‌بیت است»، گفت: نکته‌ چهارم در ارتباط با این شبهه که چرا امام حسین (ع) با علم به شهادت به کربلا رفتند، این است که باید دقت کنیم که شهادت، فدا کردن جان درراه هدفی والا و الهی است و این در حالی است که خودکشی، ضایع کردن جان در برابر مسئله‌ای ناچیز را شامل می شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس با توجه به مطالب ذکر شده متوجه می شویم که امام حسین (ع) بر اساس ظاهر، وظیفه خود را فداکردن جان خود و اصحاب، برای حفظ اصل اسلام عزیز دیدند و با این حرکت عظیم، اسلام را از تحریف و نابودی حفظ فرمودند.

گفتنی است خبر گزاری مهر در طرح «سه شنبه‌ها با پاسخ به شبهات دینی» هر هفته یکی از سوالات رایج مخاطبان در ارتباط با دین اسلام را با کارشناسان مرکز پاسخگویی به شبهات دینی در میان می گذارد، بدین ترتیب مخاطبان می توانند سوالات خود را در ذیل این مطلب با ما در میان بگذارند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/112080/پاسخ-به-شبهاتی-در-ارتباط-با-واقعه-عاشورا-و-قیام-امام-حسین-(ع)
بستن   چاپ