پیام سپاهان
مدیرشبکه دامپزشکی گلپایگان خبر داد:
معدوم سازی 16 رأس دام مبتلا به تب برفکی در گلپایگان
دوشنبه 15 مهر 1398 - 13:19:39
پیام سپاهان - گلپایگان- مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: پس از انجام هفت هزار و 425 مورد تست خونگیری در گاوداری‌های صنعتی گلپایگان در راستا تشخیص بیماری بروسلوز یا تب مالت، 16 رأس دام مبتلا معدوم شدند.

به گزارش خبرنگار مهر ، امیر مسعود شهبازی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شرایط کاری و معیشتی دامپزشکان نسبت به تلاش وعملکرد آنها مطلوب نیست اما اقداماتی برای رسیدن به جایگاه واقعی آنها انجام شده است.
وی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 9 هزار و 500 تن محصولات غیر نفتی به ارزش 11 و نیم میلیون دلار از استان اصفهان به خارج کشور صادر شده است که نسبت به مواد پتروشیمی که دارای دو شاخصه منفی آلایندگی و نیاز به سرمایه گذاری کلان برای احداث است، ارزآوری خوبی دارد، بر این اساس لازم است به بخش کشاورزی و دامداری اهمیت جدی شود.
صادرات 900 تن تخم مرغ و 200 تن خامه منجمد
مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه امسال 800 تن تخم مرغ و 200 تن خامه منجمد خوراکی به خارج از کشور صادر شده است، گفت: در حوزه جلوگیری از نقل و انتقال غیر مجاز دام به شهرستان گلپایگان با همکاری دادگستری شهرستان رتبه نخست استان اصفهان را کسب کردیم.
وی گفت: امسال درحوزه پیشگیری دامی با بیماری‌های تب برفکی، لمپی اسکین، تب کریمه کنگو و آنفولانزای فوق حاد پرندگان مواجه نبودیم. .چ
شهبازی با اشاره به توزیع 441 لیتر سم به صورت رایگان در بین دامداران 16 روستای شهرستان، افزود: 650 لیتر مواد ضد عفونی در روستاهای نیوانین و شهر گلشهر توزیع شده است.
معدوم سازی 16 رأس دام سنگین مبتلا به تب مالت
وی با اشاره به شستشوی مرتب خودروهای حمل و نقل طیور زنده با هدف جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی در واحدهای مرغداری شهرستان، گفت: در یک سال گذشته هفت هزار و 425 مورد تست خونگیری در گاوداری‌های صنعتی شهرستان در راستای تشخیص بیماری بروسلوز یا تب مالت انجام و 16 رأس دام سنگین مبتلا معدوم شد.
مدیرشبکه دامپزشکی گلپایگان افزود: با انجام 300 هزار تست سل در گاوداری‌های صنعتی و همچنین تست مشمشه در 130 رأس اسب هیچ گونه علائمی از این بیماری‌ها مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: 25 هزار رأس دام سنگین، 120 هزار رأس سبک، 1500 رأس دام مولد و تک سمی در گلپایگان پرورش داده می‌شود، همچنین 15 واحد طیور صنعتی تخم گذار با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار قطعه و 40 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید یک میلیون و 350 هزار قطعه در شهرستان وجود دارد.
شهبازی با اشاره به اینکه در بخش نیروی متخصص و کارشناس تکنیسین و خودروی عملیاتی و اعتبارآموزشی در شبکه دامپزشکی گلپایگان با کمبود مواجه هستیم، گفت: فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی در شهرستان بیکار نیستند و در بخش‌های مختلف به فعالیت مشغول هستند.
آماده جذب سرمایه گذار در بخش دام و طیور هستیم
وی با تأکید براینکه زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در واحدهای تولید دامی و لبنی در شهرستان فراهم است، گفت: با وجود تحریم‌ها،واکسنهای لازم برای مقابله با انواع بیماری‌های دام و طیور برای تمام واحدهای مجاز و غیر دام و طیور شهرستان تأمین شده است.
مدیرشبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: در یک سال گذشته واکسن تب مالت گاو و گوساله به تعداد دو هزار و 407 مورد، واکسن تب مالت بره و بزغاله به تعداد 10 هزار و 604 رأس، واکسن لمپی اسکین در 12 هزار و 868 رأس دام، واکسن تب برفکی در گاو و گوساله 37 هزار و 779 مورد، واکسن تب برفکی گوسفند و بز نیز در 89 هزار و 325 رأس دام انجام شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112038/معدوم-سازی-16-رأس-دام-مبتلا-به-تب-برفکی-در-گلپایگان
بستن   چاپ