پیام سپاهان
اداره کل استاندارد اصفهان نیازمند برخی آزمایشگاه‌های تخصصی است
يکشنبه 14 مهر 1398 - 14:07:59
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل استاندارد اصفهان گفت: برخی آزمایشگاه‌های تخصصی در این استان وجود ندارد که تامین آن با هدف کیفی و استانداردسازی امور ضروری است.

غلامحسین شفیعی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته و روز جهانی استاندارد در این اداره کل افزود: آزمایشگاه‌های بنزین، بافت‌شناسی موادغذایی و لاستیک از جمله ضروریات استان به شمار می‌رود و افزوده شدن آن نیازمند تخصیص اعتبارات کافی است.
وی تاکید کرد: از آنجا که موضوع ارتقای سلامت و امنیت مردم دو شاخص اساسی در فعالیت‌های اداره کل است، بنابراین وجود زیرساخت‌های موردنیاز اهمیت دارد.
مدیرکل استاندارد اصفهان با اشاره به اهمیت بکارگیری مباحث و دولت الکترونیک برای بهبود فعالیت‌ها و تاکید بر حذف کاغذ، اضافه کرد: در یکسال اخیر تمامی مراودات با گمرک از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام شده است.
شفیعی با اشاره به راه اندازی نخستین آزمایشگاه پیش بسته‌بندی کشور در اصفهان، خاطرنشان کرد: اصفهان در بسیاری از امور مربوط به استاندارد در مقایسه با سایر استان‌ها در رده بالایی قرار دارد.
وی با بیان اینکه 30 آزمایشگاه در اداره کل استاندارد اصفهان وجود دارد، اضافه کرد: 300 آزمایشگاه همکار در استان فعالیت می‌کنند و پنج شرکت بازرسی کالاهای وارداتی و صادراتی در زمینه تولید و بازار به کار مشغول هستند.
شفیعی پایش بسته بندی مواد غذایی بطور خاص و بررسی حجم و وزن آن‌ها بطور دقیق را از وظایف این نهاد ذکر کرد و ادامه داد: کمبود محتویات غذایی در یک بسته باید اصلاح شود، زیرا در سطح فروش کلان، عدد و حجم بزرگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 12 ماه اخیر 351 پروانه علامت استاندارد در این خطه صادر شد به این معنا که این تعداد واحد تولیدی و یا خدماتی به مجموع افزوده شدند.
وی با اشاره به آماری دیگر در یکسال اخیر تصریح کرد: در این مدت 79 واحد پروانه تشویقی کسب کردند و 430 پروانه نیز در استان صادر شد.
مدیرکل استاندارد استان با بیان اینکه متولی اندازه گیری دقت و صحت کار باسکول‌ها و ترازوها هستیم، افزود: 2 هزار و 439 باسکول در سطح استان مورد سنجش دقت و صحت عملکرد قرار گرفتند و 22 هزار و 111 ترازوی مراکز فروش کالا و خدمات نیز در این مدت کنترل شد.
شفیعی به رفع عیب برخی باسکول‌ها اشاره و تاکید کرد: 100 درصد باسکول‌های استان اصفهان سالم هستند و با دقت کار می‌کنند و ترازوهایی که روی آن ها برچسب استاندارد حک شده دقیق و سالم هستند، همچنین 13 هزار و 327 مجموعه تولید وسایل اندازه گیری وزن، پلمب‌گذاری شد.
ترازوها باید پلمب باشند
وی با تاکید بر لزوم جمع آوری ترازوهای غیر استاندارد، تصریح کرد: هر ترازویی پلمب نباشد باید به صحت کارش شک کرد، زیرا ترازوها پس از ساخت باید آزمایش و پلمب شوند تا صحت آنها دچار خدشه و یا دستکاری نشود.
وی افزود: در ماه‌های اخیر موضوع سنجش فراورده های نفتی نیز به این سازمان واگذار شد و در همین ارتباط هفت هزار و 113 نازل سوخت مایع شامل بنزین و گازوییل و 102 نازل گاز مایع در این خطه به ترتیب آزمایش و بازرسی شدند.
مدیرکل استاندارد اصفهان توجه به مباحث آموزش را ضروری خواند و گفت: در یک سال اخیر تاکنون دوره‌های آموزشی متعددی برای مدیران کنترل کیفیت، دانشجویان و کارشناسان برگزار شده است و 90 مورد نیز تدوین استانداردهای ملی برای استفاده در سطح کشور انجام شد.
شفیعی نمونه برداری به منظور پایش و سنجش را با اهمیت خواند و افزود: 9 هزار و 71 مورد نمونه گیری از خط تولید و یک هزار و 350 نمونه گیری از مراکز عرضه انجام و در کنار آن 202 نمونه از محصولات صادراتی و وارداتی ثبت شد.
وی بازدید از واحدهای تولیدی را یکی دیگر از راهکارهای ارتقای استاندارد و کیفیت دانست و گفت: هشت هزار و 519 مورد بازدید فنی سرزده از بخش مواد گرفته تا انبار، طی یک سال اخیر انجام گرفت و 28 هزار و 211 بازرسی نیز از مراکز صنفی انجام شد.
با صلاحدید اداره استاندارد 16 دستگاه در شهربازی‌های استان متوقف هستند
شفیعی به بررسی تجهیزات شهربازی ها اشاره و خاطرنشان کرد: یک هزار و 917 مورد بازرسی از این مجموعه‌ها انجام شد و در این ارتباط به 16 دستگاه اجازه ادامه کار ندادیم، علاوه بر آن 78 تجهیز در شهربازی‌ها توقیف و 62 مجوز برای شهربازی‌ها صادر شد.
مدیرکل استاندارد اصفهان به شماره مندرج زیر علامت استاندارد در کالاها اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند با ارسال آن به سامانه 101517 تمامی اطلاعات آن را دریافت کنند و وقتی اطلاعاتی برایشان ارسال نشود نشانگر جعلی بودن علامت استاندارد است.
وی صدور گواهی استاندارد برای آسانسورها را ضروری دانست و گفت: پنج هزار و 100 گواهی در این ارتباط صادر شد و تمام مراکز دولتی نیز در یک بازه زمانی 6 ماهه باید برای استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام کنند.
16 تا 22 مهر هفته استاندارد و 22 مهر ( 14 اکتبر) روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است.
6020/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111988/اداره-کل-استاندارد-اصفهان-نیازمند-برخی-آزمایشگاه‌های-تخصصی-است
بستن   چاپ