پیام سپاهان
موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان ثبت نشده است
پنجشنبه 11 مهر 1398 - 14:06:03
پیام سپاهان - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: از ابتدای آذر سال گذشته تاکنون هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان ثبت نشده است.

به گزارش ایسنا، مصطفی کردآبادی امروز (پنج شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران در اصفهان، اظهار کرد: تخم مرغ و گوشت مرغ از مهمترین مواد غذایی سبد خانوارهای ایرانیان است که همواره چالش هایی در زمینه بروز بیماری ها به همراه دارد.
وی با بیان اینکه کنترل مرغداری های کشور با چالش هایی روبرو است، تصریح کرد: تراکم واحدهای مرغداری در منطقه اصفهان و همچنین تبادلاتی که از نظر خوراک طیور بین کشورهای مختلف وجود دارد، امر کنترل بیماری های میان طیور را بسیار پیچیده کرده است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از 2 هزار واحد مرغداری وجود دارد که عمدتا در مرکز و مناطق با تراکم انسانی بالا متمرکز شده اند و همین امر کنترل بیماری ها و کاهش تلفات را با مشکل مواجه می کند.
کردآبادی افزود: طی یک سال گذشته در استان اصفهان، بیش از 65 میلیون قطعه جوجه ریزی در 3259 واحد مرغداری ثبت شده و استان اصفهان از نظر تولید گوشت سفید جزء سه استان برتر کشور است.
وی با اشاره به پرورش بوقلمون در استان، گفت: سال گذشته 733 هزار بوقلمون پرورش یافت که با کسب رتبه نخست در کشور، حدود نیمی از بوقلمون کشور در استان اصفهان تولید می شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان در مورد مزارع مرغ تخم گذار و جوجه ها، گفت: حدود 12 میلیون تولید مرغ تخم گذار انجام شده است که این تراکم نیازمند نظارت و مدیریت بیشتر است. همچنین در مجموع جهت بررسی بیماری ها از 688 مزرعه در استان بازدید به عمل آمد و بیش از 36 هزار نمونه برداری به منظور تشخیص و درمان بیماری انجام شد.
کردآبادی با اشاره به افزایش ساختار مرغداری ها از دهه 60 تاکنون، تصریح کرد: در دو سال اخیر پس از مواجه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ممیزی مزارع با دقت بیشتری انجام شد که علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات موجب کنترل بیماری های واگیر طیور نیز می شود.
وی افزود: بالغ بر 8 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری برای پیشگیری از این بیماری زده شد و تاکنون هیچ گزارشی از ابتلا به این بیماری در هیچ یک از طیور داده نشده است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: بیش از 500 هزار دوز واکسن بیماری نیوکاسل تولید داخل کشور به صورت رایگان در مرغداری های استان زده شد تا از تلفات این بیماری جلوگیری کنیم و بیش از 600 میلیون دوز واکسن برای کنترل انواع بیماری ها در طیور پرورشی استفاده شد.
وی با بیان اینکه بیش از 700 هزار کولونی زنبور عسل در استان وجود دارد، اظهار کرد: با بارش های سال جاری تولید عسل افزایش و کاهش بیماری ها موجب صادرات عسل به دیگر کشورها شده است.
کردآبادی همچنین در خصوص آبزی پروری در استان، گفت: استان اصفهان جزء مناطق کم برخوردار آبی کشور است، اما در این حوزه در شهرستان های فریدون شهر و سمیرم مزارع خوبی وجود دارد. در این بخش نیز صادرات به خصوص در حوزه ماهیان زینتی در شهرستان های کاشان، خمینی شهر و نجف آباد انجام می شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی اصفهان درخصوص تولید کرم ابریشم در استان، گفت: در نطنز منطقه ای برای تولید کرم ابریشم وجود دارد که خوشبختانه امسال از نظر بیماری به جز چند مورد مسمومیت، بیماری خاصی ثبت نشده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111803/موردی-از-آنفلوانزای-فوق-حاد-پرندگان-در-اصفهان-ثبت-نشده-است
بستن   چاپ