پیام سپاهان
طی یک سال گذشته انجام شد؛
شناسایی یک مورد بیماری هاری دام در اصفهان
پنجشنبه 11 مهر 1398 - 13:41:30
پیام سپاهان - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: طی یک سال گذشته تنها یک مورد بیماری هاری در دام در بخش مراقبت فعال شناسایی شد.

به گزارش ایسنا، وحید مقدس امروز (پنج شنبه) در نشت خبری به مناسبت هفته ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران در اصفهان، اظهار کرد: در بحث بیماری های دامی نمی توانیم نسبت به بیماری دیگر مناطق دنیا بی تفاوت عبور کنیم، زیرا بیماری ها چه انسانی و چه دامی، مرز نمی‌شناسند و این موضوع ضرورت مدیریت بر بیماری های عفونی را دوچندان می کند.
وی افزود: بیش از 800 بیماری عفونی دام تشخیص داده شده که حدود 18 بیماری عفونی دام تهدید کننده است و نیازمند مدیریت بهداشت به منظور پیشگیری و کنترل است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در اداره کل دامپزشکی اصفهان انواع بیماری های عفونی مشترک و غیرمشترک دام بررسی می شود، تصریح کرد: بیماری های عفونی دامی به دو صورت فعال و غیرفعال مراقبت می شوند. در بخش مراقبت های فعال، فعالانه برای پیدا کردن بیماری به سراغ جمعیت دامی می رویم و با نمونه گیری بیماری را تشخیص می دهیم، اما در بخش مراقبت غیرفعال در صورت بروز بیماری به کنترل و ریشه کن کردن بیماری اقدام می کنیم.
مقدس گفت: در یک سال گذشته 14میلیون نوبت واکسیناسیون در استان انجام شده که شاخص ترین آن مربوط به بیماری تب برفکی است، همچنین واکسیناسیون بیماری های مشترک مانند هاری و سیاه زخم، بیماری های کلستریدیایی و لامپی اکسین، آبله گوسفند و بز و ... از جمله واکسیناسون های انجام شده استان است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش مراقبت فعال انجام شده در این مدت زمان، بیشترین مورد مربوط به خونگیری تب مالت و پس از آن به ترتیب مربوط به تست سل، تست مالئین مشمشه، آزمایش‌های هاری، تب برفکی و شاربن در بحث بیماریابی است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در نهایت تعداد 182 مورد بیماری مثبت در مراقبت های فعال شناسایی شد که 82 مورد مربوط به تب مالت، 77 مورد سل، 21 مورد لامپی اکسین است، همچنین بیماری های هاری و مشمشه نیز هرکدام یک مورد شناسایی شدند.
وی با بیان اینکه بیماری هاری مهلک ترین بیماری مشترک انسان و دام است که هیچ درمانی در انسان ندارد و موجب مرگ می شود، گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته تنها یک مورد بیماری هاری در دام در بخش مراقبت فعال شناسایی شد.
مقدش افزود: سال گذشته 299 مورد در مراقبت های غیرفعال شناسایی شد که 51 مورد مربوط به تب برفکی و 31 مورد مربوط به بیماری هاری بود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111798/شناسایی-یک-مورد-بیماری-هاری-دام-در-اصفهان
بستن   چاپ