پیام سپاهان
به مناسبت روز جهانی سالمندی؛
سالمندی؛ فرصت یا تهدید؟
سه شنبه 9 مهر 1398 - 11:20:55
پیام سپاهان - سالمندی دوره‌ای از زندگی است که از حدود 60 سالگی آغاز می‌شود. درحالیکه زندگی سالمندی با افزایش ناتوانی در برخی جنبه‌ها همراه است، زندگی طولانی از جهاتی می‌تواند به عنوان یک فرصت برای جوامع تلقی شود.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل در سال 1982 شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه شد تا اینکه در سال 1990 این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.
زندگی طولانی‌تر نه تنها برای افراد مسن و خانواده‌های آنها، بلکه برای جوامع به طور کلی فرصت‌هایی ایجاد می‌کند. سال‌های اضافی فرصتی برای پیگیری فعالیت‌های جدید مانند تحصیلات بیشتر، شغل جدید و استفاده از تجارب پیشکسوتان به همراه دارد، با این وجود میزان این فرصت‌ها و کمکها به یک عامل بستگی دارد: بهداشت.
سرعت پیری جمعیت بسیار سریعتر از گذشته است
بر اساس آخرین آمار، حدود 700 میلیون نفر در دنیا بالای 60 سال سن دارند. پیش بینی می‌شود تا سال 2050، بیش از 20 درصد از جمعیت جهان و حدود 2 میلیارد نفر، افراد 60 ساله و بیشتر باشند. بین سالهای 2017 تا 2030 تعداد افراد بالای 60 سال بیش از پیش بینی‌ها می‌شود که 46 درصد رشد خواهد داشت (از 962 میلیون به 1.4 میلیارد می‌رسد).
آمارها حاکی از این است که بین سالهای 2015 و 2050، نسبت جمعیت 60 سال جهان تقریباً از 12 درصد به 22 درصد (دو برابر) خواهد شد. تا سال 2020 تعداد افراد 60 سال به بالا بیشتر از کودکان کمتر از 5 سال خواهد بود.
امروز 125 میلیون نفر در سن 80 سال به بالا هستند. در سال 2050، 80 درصد افراد مسن در کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد زندگی می کنند. براساس داده‌های نسخه 2019، تا سال 2050، یک نفر از شش نفر در جهان بالای 65 سال خواهد بود (16درصد). تا سال 2050، یک نفر از چهار نفر که در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می کنند 65 سال و بالاتر خواهد بود.
به نظر می‌رسد که افزایش جمعیت یکی از مهم‌ترین تحولات اجتماعی قرن حاضر است. افزایش تعداد افراد سالخورده در جهان بزرگترین معضل دنیای در حال توسعه امروز است، در حالی که آسیا به عنوان منطقه ای با بیشترین تعداد افراد مسن و آفریقا با بزرگترین رشد در این زمینه روبرو است، توجه بیشتر به نیازها و چالش‌های خاص افراد مسن بیشتر حائز اهمیت است.
افراد مسن همواره به عنوان رهبران و متولیان سنت، نقش مهمی در جامعه ایفا کرده‌اند. با این حال، این افراد بسیار آسیب پذیر هستند؛ در این دوران زندگی بیشتر بیمار می‌شوند، بسیاری از آنها در فقر قرار می‌گیرند، معلول می شوند و یا با تبعیض روبرو می‌شوند.
روز جهانی سالمندان فرصتی برای برجسته کردن سهم مهمی است که افراد مسن به جامعه می‌دهند و آگاهی از فرصت‌ها و چالش های پیری در دنیای امروز را افزایش می‌دهد.
اگر افراد بتوانند این سالهای اضافی زندگی را در سلامتی تجربه کنند و اگر در یک محیط حمایتی زندگی کنند، توانایی آنها با یک فرد جوان تفاوتی نخواهد داشت، اما اگر این سال‌های اضافی بر کاهش ظرفیت جسمی و روانی حاکم باشد، پیامدهای افراد مسن برای جامعه منفی است.
در سطح بیولوژیکی، پیری از تأثیر انباشت طیف گسترده ای از آسیب های مولکولی و سلولی به مرور زمان ناشی می‌شود که منجر به کاهش تدریجی ظرفیت جسمی و روحی، خطر رو به رشد بیماری و در نهایت مرگ می شود. گذشته از تغییرات بیولوژیکی، پیری همچنین با گذارهای دیگر زندگی مانند بازنشستگی و فوت دوستان و شرکا همراه است.
محیط نیز تأثیر مهمی در توسعه و حفظ رفتارهای سالم دارد. حفظ رفتارهای سالم در طول زندگی، به ویژه داشتن یک رژیم متعادل، انجام فعالیت بدنی منظم و خودداری از مصرف دخانیات، همگی در کاهش خطر بیماریهای غیرواگیر و بهبود ظرفیت جسمی و روانی مؤثر است.
به گزارش ایسنا، جهانی سازی، تحولات تکنولوژیکی، شهرنشینی، مهاجرت و تغییر هنجارهای جنسیتی، به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی افراد مسن تأثیر دارد و آنچه در این میان حائز اهمیت است، توجه بیشتر بر بهداشت فردی، جسمی و روحی است که می تواند زمینه ساز استفاده از فرصت زندگی طولانی‌تر را فراهم کند.
منابع: Population، un.org، who، awarenessdays
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111660/سالمندی؛-فرصت-یا-تهدید؟
بستن   چاپ