پیام سپاهان
اهتزازِ پرچمِ نداری!
سه شنبه 9 مهر 1398 - 10:24:10 AM
ایسنا
پیام سپاهان - یک کارگردان تئاتر گفت: همه ارگان‌های مرتبط با تئاتر اصفهان، پرچم نداری را برافراشته‌اند.

محمد رادمهر  اظهار کرد: تئاتر اصفهان اصلاً شرایط مناسبی ندارد و تولیدکنندگان از چند جهت در مضیقه‌اند. تعداد سالن‌های تئاتر کم است و همان تعداد کم نیز در انحصار افرادی خاص قرار دارد.
وی ادامه داد: سالن‌های خصوصی، حتی پیش از اینکه تئاتر بعضی از افراد، مرحله بازبینی را گذرانده باشد توسط آن‌ها رزرو شده و هنرمندی که بخواهد سوای این زد و بندهای سیکل اداری را طی کند هر وقت که به این سالن‌ها مراجعه می‌کند، پیام «سالن رزرو است» را می‌شنود.
کارگردان تئاتر «شاهرخ» با انتقاد از وضعیت سالن‌های غیرخصوصی گفت: متأسفانه سالن‌های غیرخصوصی نیز توسط تعدادی از افراد که به نهادهای دولتی وصل هستند قرق شده و با این وضعیت، کارگردانی که نه پول کلان برای پرداخت به سالن خصوصی دارد و نه رابطه‌ای برای اجرا در سالن‌های غیرخصوصی، هیچ محلی را برای اجرای نمایش خود پیدا نمی‌کند.
رادمهر تصریح کرد: تئاترهای کمدی در گیشه مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند اما تئاترهای ارزشی و مفهومی که می‌خواهند با یک تکنیک خاص، حرف مهمی را به مخاطب بزنند گیشه ضعیفی دارند و حمایتی هم از آن‌ها نمی‌شود.
وی افزود: برای اجرای یک تئاتر درباره شهید شاهرخ ضرغام ما به حوزه هنری، بنیاد شهید، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، اداره کل ارشاد و شهرداری مراجعه کردیم اما همه آن‌ها پرچم نداری را برافراشتند و از حداقل حمایت مالی نیز سرباز زدند. این در حالی است که این شرایط برای همه تئاترها یکسان نیست و همین بی‌عدالتی موجب ناراحتیِ دو چندان می‌شود.
این کارگردان خاطر نشان کرد: تئاتری که در جشنواره‌های کشوری رتبه کسب کرده و متن آن کاملا پژوهشی است ازنظر بعضی مسئولین شایسته حمایت نیست اما از تئاترهای دیگری که حتی ارزش تبلیغ هم ندارند به خاطر ارتباط با افرادی که آن را اجرا می‌کنند، حمایت می‌شود.
رادمهر ادامه داد: متأسفانه شهرداری اصفهان وقتی می‌خواهد از تئاتری حمایت تبلیغاتی کند در متن و درام آن نیز دخالت می‌کند که اصلاً پسندیده نیست و برای برخی تئاترها 100 بنر تبلیغاتی در نظر می‌گیرد و برای برخی سه چهار تا که این نیز مبنای مشخص و عادلانه‌ای ندارد.
این هنرمند از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز انتقاد کرد و گفت: حدود بیست روز است که به این اداره کل مراجعه می‌کنیم اما مسئولان تئاتر پاسخگو نیستند و تقصیری هم ندارند. مدیرکل ارشاد باید جوابگو باشد چرا بعد از گذشت مدت‌های زیادی از نقل‌مکان این اداره کل به ساختمان جدید، هنوز وسایل اتاق مسئول امور نمایشی چیده نشده و او نمی‌تواند به کارهای خود بپردازد.
وی افزود: مدیرکل ارشاد اصفهان بارها بیانیه‌های شیوایی در حمایت از تئاتر اصفهان و ارزش و اهمیت و جایگاه آن قرائت کرده اما در عمل هیچ کاری برای تئاتر این شهر انجام نشده است.
رادمهر، مجموع این عوامل را باعث سخیف شدن تئاتر شهر دانست و اظهار کرد: برای نوشتن یک نمایشنامه، تمرین و تولید یک تئاتر زحمات زیادی کشیده می‌شود تا به مرحله اجرا برسد و وضعیت فعلی، اوج ظلم به تئاتر و تئاتری‌های اصفهان است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در اصفهان حداقل 800 خانوار از طریق تئاتر امرارمعاش می‌کنند خاطر نشان کرد: تئاتر ما به‌اندازه یک کارخانه نیرو دارد و با جدیت کار می‌کند اما متأسفانه مثل یک سرگرمی با آن برخورد می‌شود. از سوی دیگر مادامی‌که این تئاتر به اقتصاد مناسب نرسد نیز نمی‌توان درباره آن به‌صورت جدی صحبت کرد.
وی تأکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان سالن هنرستان هنرهای زیبا و فرشچیان را به بخش خصوصی سپرده و خودش را راحت و هنرمندان را ناراحت کرده است. یک کارگردان که ماه‌ها برای تولید یک تئاتر وقت گذاشته از کجا باید کرایه چند میلیونی این سالن‌ها را تأمین کند؟ اگر بخواهد این پول را دربیاورد باید متناسب با ذائقه مخاطب تئاتر بسازد و ذائقه مخاطب امروز هم چیزی جز خنده و خنده و خنده خالی نیست.
رادمهر به وضعیت نامعلوم تالار هنر اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: از زمان تأسیس این سالن تا امروز افراد زیادی زحمت کشیدند و مو سپید کردند تا پای مخاطب اصفهانی به این تالار باز شود و حالا تأسف‌بار است که یک‌باره به بهانه تعمیر و مرمت آن را تعطیل کرده‌اند و هیچ جایگزینی نیز برای این سالن در نظر گرفته‌اند. ای‌کاش همه نهادهای متولی تئاتر با هم سر یک میز می‌نشستند و برای بهبود وضعیت این هنر محتضر تصمیم درستی می‌گرفتند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111655/اهتزازِ-پرچمِ-نداری!
بستن   چاپ