پیام سپاهان
استاد دانشگاه: فرسایش‌پذیری خاک اصفهان در سالهای اخیر بالا رفته است
پنجشنبه 4 مهر 1398 - 5:52:23 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: فرسایش‌پذیری خاک اصفهان در سالهای اخیر، به دلیل عواملی از جمله مشکلات آبی، بالا رفته است و با وزش باد از مناطق مختلف حتی با منشا برون استانی، ورود ذرات خاک به هوا تشدید می‌شود.

محمد کوشافر روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: با توجه به فرسایش‌پذیری خاک، وزش باد با سرعت مشخص در منطقه‌ای می‌تواند آلودگی هوا را ایجاد کند و در منطقه دیگری این امکان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه وزش باد به تنهایی عامل ایجاد گرد و غبار و ریزگرد نیست ،بیان کرد: ذرات ناشی از فرسایش خاک یکی از دلایل مهم آلودگی هوای اصفهان است که به صورت گرد و غبار خود را نشان داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهارداشت: باد و فرسایش‌پذیری خاک 2 عامل مهم برای فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی در هر منطقه محسوب می‌شوند.
به گفته وی با توجه به عوامل مختلف ایجاد گرد و غبار و ریزگرد داخلی و خارجی، در زمان حاضر توجه به کانون‌های فرسایش بادی "درون استانی" از اهمیت خاصی برخوردار است.
کوشافر تصریح کرد: خشکی‌های تالاب گاوخونی فرآیندهای ناخوشایند و یا تخریبی متعددی را باعث شده که یکی از آنها تهدید پوشش گیاهی آن منطقه همچون جوامع گز، تاغ و اشنان است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر به دلیل عقب نشینی آب سطحی، افت آب زیرزمینی، تغییر کیفیت آب و یا عدم وجود آب، جوامع گیاهی مورد تهدید قرار گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تهدید جوامع گیاهی علاوه بر کاهش و یا توقف کارکردهای معمول، نشان مهمی از فرایند تخریب اکوسیستم منطقه است و در صورت ادامه کارکردهای حفاظتی گیاه نظیر بادشکنی اندام هوایی و استحکام خاک توسط ریشه مختل شده و زمین های رها شده به کانونهای جدید فرسایش بادی و ایجاد ذرات خاک در هوا در مرکز ایران تبدیل خواهد شد.
اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف حفاظت از آب و جلوگیری از فرسایش خاک، بیابانزایی و سیلاب از نیازهای اساسی عرصه های طبیعی با توجه به ادامه خشکسالی سال‌های اخیر است.
بر اساس برآوردهای بعمل آمده، خسارت سالانه نزدیک به 2 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور حدود 56 میلیارد دلار است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وسعت بیابان های ایران 20 درصد مساحت کشور است در حالی که این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد. در اصفهان سه میلیون و 200 هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111324/استاد-دانشگاه--فرسایش‌پذیری-خاک-اصفهان-در-سالهای-اخیر-بالا-رفته-است
بستن   چاپ