پیام سپاهان
سیر تاریخی شکل‌گیری مدارس در شهرستان اردستان
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 11:11:00 AM
ایسنا

پیام سپاهان- علی‌اصغر مومنیان در گفت‌وگویی اظهار کرد: سال 1298 شمسی اداره کل آموزش و پرورش در اصفهان تأسیس و سه مدرسه در شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود، چهارمین مدرسه در شهرضا، پنجمین آن در نجف‌آباد و ششمین مدرسه در شهر اردستان تأسیس شد.

وی گفت: کسانی که از تهران و اصفهان آن زمان برای تشکیل مدرسه به اردستان می‌آیند معلمان خود اردستان بودند که در این شهرها تحصیل می‌کردند. همچنین با توجه به اینکه آن زمان روحانیان در اکثر شهرها با تشکیل مدرسه مخالفت می‌کردند در اردستان این اتفاق نیفتاد و علمایی که در اردستان بودند مؤسس مدارس بودند که این موضوع نشان دهنده بلوغ فکری مردم این شهر است.

مدیر آموزش و پرورش اردستان اضافه کرد: آن موضوعی که امروز حائز اهمیت و توجه است استقبال معلمان اردستانی بوده که آن زمان از تهران و اصفهان دست کشیدند و برای ادامه تحصیل و تدریس به اردستان آمدند، ولی امروز دقیقا این موضوع در اردستان برعکس شده و همه دوست دارند آموزش و پرورش موافقت کند و از اردستان به شهرهای دیگر بروند.

همچنین یک کارشناس تاریخ به خبرنگار ایسنا، گفت: همزمان با اصفهان و چند شهر اردستان در سال 1298 دبستان نمره شش به مدیریت فردی به نام شفیعی افتتاح می‌شود و در سال 1308 اولین فارغ‌التحصیلان در اردستان در مقطع پنجم ابتدایی مدرک تحصیلی دریافت می‌کنند.

محمدرضا صدوقی اضافه کرد: سال 1301 نوزدهمین مدرسه استان در زواره، سال 1312 مدرسه شماره 41 در شهر مهاباد و سال 1324 در دهستان برزاوند اردستان تأسیس می‌شود.

این کارشناس تاریخ با بیان اینکه بیش از صد سال است که فرهنگ و آموزش و پرورش در اردستان وجود دارد، افزود: نمایشگاهی به همین منظور که برگرفته از عکس‌های آن زمان است در معرضدید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

وی با اشاره به دستاورد یکصد سال آموزش و پرورش در اردستان، خاطرنشان کرد: این موضوع که شهرهای اردستان، شهرضا و نجف‌آباد همزمان دارای آموزش و پرورش می‌شوند نشان دهنده بلوغ فرهنگی مردم، علما و روحانیان است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/111097/سیر-تاریخی-شکل‌گیری-مدارس-در-شهرستان-اردستان
بستن   چاپ