پیام سپاهان
یک جهانگرد:
ظرفیتهای گردشگری اصفهان به درستی به دنیا معرفی نشده است
دوشنبه 1 مهر 1398 - 17:51:21
پیام سپاهان - اصفهان - یک بلاگر و جهانگرد گفت: اصفهان به دلیل معماری بسیار زیبا و تاریخ آن در میان جهانگردان بسیار شناخته‌شده است اما دیگر ظرفیتهای ناب اصفهان به درستی به دنیا معرفی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، سحر طوسی جهانگرد 38 ساله ای است که صفحه اینستاگرامش را که بالا و پایین می‌کنی بیشتر رد پای خرده‌فرهنگ‌ها در آن به چشم می‌خورد؛ از نخ‌ریسی عشایر بختیاری تا نشاکاری در شالیزارهای گیلان و خرماچینی در بوشهر گرفته تا تجربه‌های سفرهای او به عراق، روسیه، گرجستان، ترکیه، فیلیپین و غیره.
وی این بار مهمان اصفهان شده است؛ می‌گوید قبل از سفر از دوستان اصفهانی‌اش خواسته است تا با او با لهجه اصفهانی حرف بزنند تا آن را یاد بگیرد چراکه معتقد است زبان و لهجه مشترک در برخورد اول ارتباط عمیق‌تری با انسان‌ها برای او به ارمغان می آورد.
این بلاگر و جهانگرد که مهمان سومین برنامه «اصفهان‌گرد» و اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بود؛ در این مراسم وی در پاسخ به این سوال که در سفرهایی که زمان کمی داریم و تکرار سفر برای ما هزینه زیادی دارد، چطور به توصیه او برای گرشگری کم‌شتاب عمل کنیم، اظهار داشت: هر کسی برای سفر سبکی دارد و به همه توصیه می‌کنم قبل از سفر به دلیل آن فکر کنند؛ اینکه اصلاً آدم اهل مسافرتی هستند یا نه و سفر جزو علاقمندی‌های‌شان هست یا خیر. وقتی به این نتیجه رسیدیم که باید سفر کنیم، لازم است به خودشناسی رسیده باشیم که در سفر چه انتظاری داریم و قرار است چه ببینیم و بر اساس آن سبک سفر خود را انتخاب کنیم.
ضرورت کسب اطلاعاتی درباره تاریخ، هنر، آدم‌ها و قوانین یک شهر
طوسی درباره اینکه قبل از سفر چه مقدار آشنایی با مقصد مهم است، ادامه داد: لازم است اطلاعاتی درباره تاریخ، هنر، آدم‌ها و قوانین یک شهر داشته باشیم اما اطلاعاتی که باعث می‌شود روی یک مکان و حتی روی شخص ارزش‌گذاری و درباره آنها پیش‌داوری کنیم را باید کنار بگذاریم.
وی در پاسخ به اینکه به جز کوچ‌سرفینگ و واکینگ‌تورها چه برنامه‌ای برای سازماندهی گردشگرها سراغ دارد، گفت: کار داوطلبانه که سایت‌های بین‌المللی دارد در ایران هم مرسوم است؛ در این روش در ازای انجام کارهای تعیین‌شده، به جای پول خدمات رایگان دریافت می‌کنید.
چگونگی شناسایی مکان‌های بکر و کمتر شناخته‌شده
این بلاگر و جهانگرد درباره چگونگی شناسایی مکان‌های بکر و کمتر شناخته‌شده بیان داشت: قبل از هر سفر درباره آدم‌های تأثیرگذار جوامع و مکان‌های خاص جست‌وجو می‌کنم و برای مثال برای سفر آخر به روسیه از سه ماه قبل شروع به مکاتبه با افراد مختلف کردم و درباره شرایط جوی، طبیعی و غیره سوال پرسیدم و این کار کمک کرد تا جاهایی را بشناسم که در جست‌وجو در گوگل به آنها نرسیده بودم.
وی ادامه داد: در سفر اولم به روسیه خانواده‌ای را از طریق کار داوطلبانه پیدا کردم که تصمیم گرفته بودند به مدت چهار ماه در جنگل زندگی کنند و چهار روز پیش آنها بودم. قبل از سفر به عراق هم با عکاسی خبری آشنا شدم که در این سفر بسیار به من کمک کرد.
چالشهای سفر و خودشناسی
طوسی ادامه داد: در سفر با چالش‌هایی مواجه می‌شویم که تازه در این چالش‌ها خودمان را می‌شناسیم و درس می‌گیریم که در برابر این موقعیت‌ها چه برخوردی باید داشته باشیم.
این بلاگر و جهانگرد درباره اینکه آیا در کشورهای خارجی اصفهان را می‌شناسند و چه نگاهی به اصفهان دارند، گفت: به شخصه اصفهان را نمی‌شناسم چون در حداقل 10 باری که به اصفهان سفر کرده‌ام هر بار چیزهای جدیدی دیده‌ام که شاید قبلاً به آنها توجه نکرده‌ بودم. شاید خود اصفهانی‌ها هم تا به حال به برخی مکان‌های تاریخی شهرشان نرفته‌اند و تأکید می‌کنم که ابتدا باید خودمان را بشناسیم و فقط در این صورت است که می‌توانیم شهرمان را به بقیه هم معرفی کنیم.
شهر اصفهان را به درستی به دنیا معرفی نکرده‌ایم
وی ادامه داد: درباره شناخت خارجی‌ها از اصفهان باید بگویم که توریست‌های خارجی، اصفهان را جدا از ایران نمی‌دانند چون خودمان این شهر را درست معرفی نکرده‌ایم اما اصفهان دومین یا سومین شهر ایران است که مورد بازدید خارجی‌ها قرار می‌گیرد و به دلیل معماری بسیار زیبا و تاریخ آن بسیار شناخته‌شده است.
طوسی در پاسخ به اینکه سفر به تنهایی یا با هم‌سفر را توصیه می‌کند، بیان داشت: هر کسی برای خودش سبک سفری دارد که به شخصیت او برمی‌گردد؛ ممکن است فردی توانایی برنامه‌ریزی شخصی نداشته باشد و مسلماً او باید با تور سفر کند، یا اینکه روابط عمومی خوبی نداشته باشد یا زبان خارجی را نیاموخته باشد و در این صورت باید راهنمای تور داشته باشد.
مزایا و معایب سفر به تنهایی یا با هم‌سفر
وی با بیان اینکه سفر به تنهایی یا با هم‌سفر هر کدام مزایا و معایبی دارد، ابراز داشت: در تنهایی ممکن است خسته شوید؛ از طرف دیگر در سفر با یک همراه 90 درصد ارتباط شما با همان شخص یا گروه است و شاید اصلاً ارتباطی با دیگران برقرار نکنید، ولی در سفر به‌تنهایی ارتباط شما بهتر شکل می‌گیرد و دریافتی شما از دیگران بیشتر خواهد بود و حتی با دیگران به زبان مشترک می‌رسید؛ همچنین امنیت سفر و خوش‌گذرانی که در سفر دسته‌جمعی وجود دارد در سفر به‌تنهایی شرایط متفاوتی خواهد داشت.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/111044/ظرفیتهای-گردشگری-اصفهان-به-درستی-به-دنیا-معرفی-نشده-است
بستن   چاپ