پیام سپاهان
"تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا" برگزیده شد
دوشنبه 1 مهر 1398 - 11:28:43 AM
ایسنا
پیام سپاهان- محمد مشهدی نویسنده این کتاب اظهار کرد: سومین دوره کتاب سال عاشورا با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوع‌های امام حسین (ع)، خانواده و یاران ایشان، تاریخ و تحلیل حماسه عاشورا، ادبیات و هنر عاشورایی و فرهنگ و آیین‌های عزاداری برگزار شد. این دوره کتاب سال عاشورا شامل داوری 264 جلد کتاب چاپ سال‌های 96 و 97 بود که در آیین پایانی از صاحبان 17 کتاب منتخب تقدیر شد.

وی افزود: کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا که در 400 صفحه با قطع رقعی توسط نشر آرمان در سال 1397به چاپ رسیده است در بخش پژوهش تاریخی تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا، موفق به کسب جایزه شد.

برگزیده سومین دوره کتاب سال عاشورا، تصریح کرد: کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا به نقش صوفیه، قلندریه و اهل فتوت در پایه گذاری آیین‌های محرم می‌پردازد و ضمن معرفی موضوع و مرور منابع، سابقه عزاداری را در سنت اسلامی و ایرانی مطرح کرده است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان گفت: در این کتاب ضمن بررسی فتوت نامه سلطانی و قلندرنامه‌ها در فصل‌های مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که اهل فتوت و قلندریه در آن نقش ایفا کرده‌اند، بررسی شده است. آیین‌های سقایی، جریده برداری، سنگ‌زنی، توغ برداری، نخل برداری و قمه‌زنی از جمله آیین‌هایی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گفته است.

مشهدی نوش‌آبادی، افزود: نقش صوفیان صفوی در گسترش آیین‌های محرم و به ویژه هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعۀ عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه خوانی در این کتاب بررسی شده است.

آیین پایانی سومین دوره کتاب سال عاشورا، به نام جایزه دعبل خزاعی، در خانه اندیشمندان علوم انسانی، برگزار و برگزیدگان آثار مربوط به عاشورا در بخش‌های کودک و نوجوان، هنر، فرهنگ و تاریخ، ترجمه و ادبیات معرفی شدند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/111029/"تصوف-ایرانی-و-عزاداری-عاشورا"-برگزیده-شد
بستن   چاپ