پیام سپاهان
یک استاد علوم سیاسی:
ایران، اقدام کانادا را تلافی می‌کند
یکشنبه 24 شهریور 1398 - 12:17:31 PM
ایسنا
پیام سپاهان - یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: تنها راه ایران در خصوص اقدام کانادا در توقیف اموال خود در این کشور، تلافی و انتقام است.
احمد بخشایش اردستانی اظهار کرد: سال 2005 تا 2009 دو مسئله در لبنان اتفاق افتاد و چند تن از خانواده‌های کانادایی گرفتار شدند و بعد از آن از حزب‌الله و گروه حماس شکایت کردند.
وی افزود: در سال 2015 زمانی که رابطه ایران با کانادا قطع شد، کانادا کم‌کم به تبعیت از آمریکا پرونده‌های این چند خانواده را بررسی کرد و حماس و حزب‌الله را محکوم کرد، ولی پولی نداشت که به خانواده‌ها بپردازد. چون نگاه کشور کانادا به ایران همان نگاه آمریکا هست تصمیم گرفت دو ساحتمان ایران که در شمال غرب این کشور قرار دارد و بسیار ارزشمند است توقیف کند و درآمد حاصل از آن را به خانواده‌های قربانیان بدهد.
این تحلیل‌گر امور سیاسی با بیان اینکه در واقع از لحاظ حقوق بین‌الملل اقدام کانادا غلط است گفت: ایران تاکنون در هیچ جایی به صورت رسمی اعلام نکرده که از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و تمام تبعات آن را می‌پذیرم. اینکه حزب‌الله و حماس در این قضیه محکوم شوند ربطی به ایران ندارد.
بخشایش با بیان اینکه کمک‌های ایران به حزب‌الله و حماس بیشتر جنبه معنوی و مادی دارد، تصریح کرد: متأسفانه غربی‌ها به‌واسطه قدرت جبهه مقاومت و همچنین ابتکار عمل در کشورهای یمن، عراق و سوریه، دست به اینگونه اقدامات می‌زنند که تنها راه ایران در این خصوص تلافی و انتقام است.
نماینده سابق مردم اردستان در مجلس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی، اضافه کرد: همان‌گونه که ایران نفتکش انگلیس را توقیف کرد به نظر می‌رسد کشتی‌های کانادا و ساختمان سفارت کانادا را بتواند توقیف کند یا اقدامات مشابهی انجام دهد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران صبور است و بعد از اینکه اعتراضات قانونی خود را انجام داد و به نتیجه نرسید واکنش نشان می‌دهد، افزود: قطعاً واکنش ایران در مقابل اقدام کانادا یک اقدام تلافی جویانه خواهد بود.
بخشایش با بیان اینکه اقدام کانادا در توقیف اموال ایران مغایر با حقوق بین‌الملل است، گفت: هر کشوری که اقدامی را انجام دهد تبعات آن را باید بپذیرد و اتفاقاتی که در لبنان افتاده ربطی به ایران ندارد. اینگونه اقدامات از روی زورگویی به ایران ربط داده می‌شود.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها قصد دارند دنیا را به سمت دو قطبی شدن ببرند، گفت: غربی‌ها ایران را ابرقهرمان در جهت منفی معرفی می‌کنند که خلاف حقوق بین‌الملل است.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا به طور کلی علاقه دارد به ایران فشار بیاورد و ضربه بزند، گفت: هر کشوری که در این مسیر قدم بگذارد آمریکا از او حمایت می‌کند. تفاوت بین دولت اوباما و ترامپ این است که اوباما توانسته بود اجماع جهانی را علیه ایران به دست بیاورد، ولی در دولت ترامپ موضوع تحریم‌ها یکجانبه است و حرفی از اجماع جهانی نیست.
بخشایش اضافه کرد: به طورکلی این روش غلطی است که کشورهای غربی برای رسیدن اهدافشان انجام می‌دهند و به راحتی می‌شود آن را تلافی کرد. البته هر جایی نمی‌شود موضوع تلافی را مطرح کرد، ولی برآورد این موضوع این است که چون در بحث توقیف کشتی انگلیس نتیجه داده ایران در این موضوع هم تلافی می‌کند.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/110718/ایران،-اقدام-کانادا-را-تلافی-می‌کند
بستن   چاپ