پیام سپاهان
استان اصفهان در محرم؛
حسینیه ایران درسوگ سیدالشهدا سیاهپوش شد/برپایی کاروان محرم
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 21:24:30
پیام سپاهان - اصفهان – خمینی‌شهر معروف به حسینیه ایران از ابتدای محرم یکپارچه سیاهپوش شده وهرساله با راه‌اندازی قافله ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا در آستانه عاشورا به سوگ سید وسالار شهیدان می‌نشیند.

خبرگزاری مهر ، گروه استانها: نوای عزاداری از گوشه گوشه خیابان‌های خمینی‌شهر به آسمان بلند شده است، تمام خیابان‌های شهر سیاه‌پوش شده است و از حسینیه‌ها و هیئت‌های قدیمی و جدید این شهرستان صدای عزاداری عزادارن حسینی به گوش می‌رسد.
خمینی شهر از قدیم الایام به حسینیه ایران معروف بوده است و دارای هیئت‌های قدیمی و مردم با خلوصی است که در ماه محرم با عشقی خالصانه به عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان می‌پردازند.
عزاداری محل به محل یکی از سنت‌های عزاداری در این شهرستان است بدین ترتیب که هیئت‌های مختلف در یک شب پس از برگزاری عزاداری در یک مسجد، به تدریج و نوبت به نوبت به دیگر مساجد آن محله حرکت می‌کنند.
دسته سادات و روحانیون یکی از دسته ‌های عزاداری خمینی شهرهستند که با شال سبز در مراسم عزاداری این شهرستان حاضر می شوند.
حضور کودکان سبزپوش هیئت حضرت علی اصغر در محلات مختلف خمینی شهر
مطابق یکی از رسوم قدیمی این شهرستان، کودکان در روزهای عاشوراو تاسوعا لباس سبز پوشیده و در قالب هیئت حضرت علی اصغر در محلات مختلف حضور پیدا می کنند.

در روزهای هشتم محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی صف‌های طولانی برای اهدای خون تشکیل می‌شود به نوعی که در طی سه روز از دو هزار نفر خون در پایگاه‌های محلی و ستاد خون دریافت می‌شود و این در حالی است که جمعیت مشتاق اهدای خون به چندین هزار نفر می‌رسد.

برپایی قافله محرم در خمینی شهر در آستانه عاشورای حسینی
اما برپایی کاروان ورود به کربلا در روز هشتم محرم از مهم ترین و معروف ترین سنت‌های عزاداری خمینی‌شهری ها در آستانه عاشورای حسینی است که از قدیم الایام در این شهر مذهبی استان اصفهان برپا می شده سات.
این قافله به طول چندین کیلومتر شامل شترسوار و اسب‌سوارانی است که در خیابان‌های خاصی از شهر حرکت می‌کنند و به طور معمول مردم اصفهان از نقاط مختلف استان با حضور در این شهر برای مشاهده عبور این قافله و عزاداری صف می‌کشند.
در صف نخست این قافله انبیای الهی همچون آدم، نوح، سلیمان و غیره قرار دارند و در ادامه نیز سپاه امام حسین (ع) و عمر بنی سعد هرکدام با پوشش ویژه خود حرکت می‌کنند.

این کاروان حدود 30 سال است که توسط محمد مهدی پیمانی یکی از پیرغلامان حسینی راه‌اندازی شده است و این قافله الگویی برای دیگر کاروان‌های استان‌های مختلف کشور بوده است.
نکته مهم اینکه تمامی تجهیزات این قافله از لباس، کلاه‌خود، زین، لگام، پالان و تمامی تجهیزات لازم توسط این پیرمرد نورانی و خانواده‌اش تهیه می‌شود.
پایداری کاروان هشتم محرم در خمینی‌شهر به رغم تمامی کم توجهی‌های مسئولان به بنیان‌گذاران این قافله نشان از عشقی آسمانی به امام حسین (ع) دارد، خانه‌ این پیرغلام حسینی در تمام این سال‌ها مامن و مبدا راه‌اندازی این کاروان بزرگ بوده است، بزرگ‌مردی که تنها بی ریایی و خلوص از چهره و سخنان وی تراوش دارد.
در کاروان هشتم محرم از مستندات مقاتل معتبر استفاده شده است
سرپرست و مسئول راه اندازی کاروان در ارتباط با برپایی این قافله در خمینی شهر اظهار داشت: هیچ نوع هزینه دولتی و وقف برای این کاروان استفاده نشده است و تمام وسایل سوارکاران و شخصیت‌ها مانند لباس، کلاه‌خود، تامین اسب و شتر و وسایل مورد نیاز آنها مانند زین، لگام، پالان با شخصی بوده است.

محمد مهدی پیمانی با بیان اینکه در بخش های مختلف این کاروان از مستندات مقاتل معتبر استفاده شده است، افزود: در این میان هر گاه به اشکال در روایت یک موضوع برمی خوریم از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و یا مشورت با روحانیون برای رفع این اشکالات استفاده می کنیم و هیچ‌گاه مطلبی غیر مستند و یا مطابق دیدگاه شخصی خود به روایت‌های کاروان وارد نکرده ایم.
بازیگرانی که بدون گریم نقش های خود را ایفا می کنند
سرپرست و مسئول راه اندازی کاروان خمینی شهر با تصریح بر اینکه هیچ کدام از بازیگران این کاروان گریم نمی‌شوند و کاملا طبیعی در نقش‌های خود حضور دارند، ابراز داشت: دوخت لباس، طرح لباس و دستور نوع دوخت به دست خودم انجام می‌شود و خواهرم لباس‌های مختلف شخصیت‌های این کاروان از پیامبران و انبیای الهی تا سپاهیان امام حسین و عمر سعد را می دوزد.

وی اضافه کرد: برای انتخاب نقش‌ها گاه این قدر به لباسهای مختلف را بر تن شخصت‌ها امتحان می‌کنیم تا نقش موردنظر به درستی از کاردربیاید.
پیمانی در ارتباط با مسیر حرکت این کاروان می‌گوید: حرکت کاروان از خیابان صفائیه تا میدان امامِ خمینی شهر است و افراد از ساعت 11و نیم ‌در منزل من لباس پوشیده و حاضر می شوند تا ساعت 12 و نیم که قافله به راه می‌افتد.
خمینی شهر الگوی کشور در راه اندازی قافله عاشورا
وی با اشاره به اینکه خمینی شهر الگوی کشور در راه اندازی کاروان و بازسازی واقعه غدیر بوده است، گفت: این در حالی است که حتی فیلم‌های ما را در دیگر شهرها به نام خودشان نشان دادند، برخی از کاروان خمینی شهر الگوبرداری و حتی هزینه‌هایی دریافت کردند.

حاج عبدالرضا صرامی (نقش شمر کاروان) نیز در ارتباط با این قافله عزاداری اظهار داشت: محمد مهدی پیمانی30 از حدود سال است کاروان نمادین کربلا را در خمینی شهر معروف به حسینیه ایران برپا کرده است به نوعی که که از اقصی نقاط اصفهان و شهرهای مجاور به تماشای این کاروان می آیند.
وی افزود: بدین ترتیب از سال 1369 نخستین کاروان نمادین ورودبه کربلا راه افتاد و 30 سال است که به شکل منظم برگزار می شود.
راه اندازی مقتل‌خوانی وقایع عاشور در تمام ایران
صرامی با بیان اینکه تعداد افراد قافله در سال‌های مختلف از یک هزار تا 6300 نفر هم در نقش های مختلف بوده است، ابراز داشت: به طور معمول حدود سه هزار نفر در این قافله که روز هشتم محرم مصادف با ورود امام حسین (ع) به کربلا در خیابان‌های خمینی شهر به راه می‌افتد، حضور دارند.
وی گفت: این مجموعه کارهای فرهنگی و مذهبی دیگری مانند تعزیه خوانی را نیز انجام می دهد که از ابتدا در سال 82 به شکل مقتل خوانی آغاز شده است.
نقش شمر کاروان هشتم محرم با تاکید بر اینکه وقایع کربلا در این قافله کاملا مطابق مقتل پیش می رود، ابراز داشت: آمادگی داریم بار دیگر مقتل خوانی را در سرتاسر کشور رواج دهیم.
آبگوشت، غذای نذری خمینی شهری ها در تاسوعا و عاشورا
حدود 300 هیئت عزاداری در خمینی شهر وجود دارد؛ غذای نذری اصلی در خمینی‌شهر در ماه محرم بسته به محلات متفاوت است اما در روزهای تاسوعا و عاشورا برخلاف غذای معمول اصفهان (خورش قیمه) آبگوشت در میان مردم توزیع و آش نذری نیز در در نقاط مختلف شهر درمیان مردم پخش می‌شود.
خمینی شهری ها هم نوا با دیگر شهرستان های استان اصفهان در روزهای تاسوعا و عاشورا به عزاداری یکپارچه برای سید و سالار شهیدان می پردازند و اردات خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت با ادامه عزاداری ها تا پایان ماه صفر ابراز می دارند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110531/حسینیه-ایران-درسوگ-سیدالشهدا-سیاهپوش-شد-برپایی-کاروان-محرم
بستن   چاپ