پیام سپاهان
فریاد عشق و اشک ماتم اصفهان در تاسوعا
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 20:38:25
پیام سپاهان - اصفهان - همزمان با تاسوعای حسینی در نهمین روز از ماه محرم، عاشقان و ارادتمندان اهل بیت (ع) در نقاط مختلف استان اصفهان به یاد ابوالفضل العباس (ع) سقا، علمدار، یاور و برادر حضرت امام حسین (ع) در دشت کربلا فریاد عاشقی سردادند و اشک ماتم ریختند.

شیعیان در مجموع ارتباط زیادی از جنبه احساسی و باورمندی به حضرت عباس (ع) دارند، چنان‌که باب الحوائج لقب گرفت و حتی نهمین روز محرم را با عنوان تاسوعا به آن بزرگوار اختصاص دادند؛ مردم استان اصفهان نیز روز دوشنبه بار دیگر با فریاد «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد» ژرفای ارادت خود به این شخصیت تاثیرگذار در واقعه کربلا را به نمایش گذاشتند.
امروز از جمله مردم شهرستان 39 هزار نفری نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان با به‌راه انداختن دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی در سوگ شهادت مظلومانه علمدار کربلا اشک ماتم ریختند.
هیات‌های عزاداری هفت محله نایین از ساعت‌های آغازین صبح با حضور در حسینیه‌ها و مسجدهای این شهر، آیین سنتی محله‌گردی را برگزار کردند که اوج آن حضور در خانه درگذشتگان و سینه‌زنی و زنجیرزنی بود.
اهالی این خطه حسینی در کنار آیین‌های عزاداری رایج همچنین با پختن و پخش کردن خوراکی‌های نذری از جهت برآورده شدن حاجت و نشان دادن ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) سنگ تمام گذاشتند.
همچنین 80 دسته‌ عزاداری از مردم شاهین‌شهر گرفته تا کرد، لر و دیگر اقوام ایرانی در کنار هزاران دلباخته امام شهیدان و ارادتمندان حضرت عباس (ع) در رثای واقعه کربلا به خیابان‌ها آمدند.
خوزستانی‌ها نیز که بیشترین ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند، با آهنگ غم‌آلود سنج و دمام خود در کنار دسته ترک‌های آذری‌ ملبس به پیراهن‌های عزای بلند مشکلی معروف‌شان، شور و حالی خاص به فضا بخشیدند.
اینها تنها ‌آیین‌های تاسوعای اصفهان نیست و امروز صبح هم آران‌وبیدگل در کنار حرکت دسته‌های عزاداری، شاهد جنب و جوشی برای پخت حلوا شیره بود.
پیشینه پخت این حلوای سنتی که ترکیبی از آرد، روغن و شیره طبیعی انگور است، به گذشته‌های دور بازمی‌گردد که صبح تاسوعا به همراه نان عباسعلی بین عزاداران حسینی توزیع شد.
از دیگر آیین‌های تاسوعا در اصفهان همچنین می‌توان به شمع‌زنی اشاره کرد.
چند گام مانده به غروب روز تاسوعا، آیین شمع‌زنی با روشن کردن 72 شمع به تعداد یاران با وفای حضرت امام حسین (ع) در 40 باب مسجد و زیارتگاه به یاد 40 منزل اسرای کربلا با حضور جمع قابل توجهی از پیروان فرهنگ عاشورایی به ویژه بانوان کاشانی برگزار می‌شود.
«کربلا غوغا» نیز از دیگر آیین‌هایی است که شب عاشورا با سینه‌زنی و فریاد شعر «کربلا غوغاست امشب، بی‌پسر لیلاست امشب» از مرکز هیات فاطمیه سرکوچه آغاز شده و با عزاداری در آستان امامزاده هلال بن علی (ع) پایان می‌یابد.
گرچه خورشید تاسوعای 98 هم غروب کرد اما قطره دیگری از ارادت مردمی به دریای عشق پرچمدار نهضت حسینی افزوده شد که در دهم محرم سال 61 هجری قمری در حال آوردن آب از رود فرات جهت رفع تشنگی اهل حرم مظلومانه به شهادت رسید.
امام جمعه اردستان در رثای ایشان اظهارداشت: وفاداری، شجاعت، گذشت، ایمان، استواری و ولایت‌پذیری حضرت ابوالفضل (ع) بی‌مانند بود.
حجت الاسلام حسن دهشیری در اجتماع عزاداران تاسوعا افزود: این فرزند رشید امیرالمومنین (ع) گرچه جزو آخرین شهدا در روز عاشورا بوده اما تاسوعا به واسطه بزرگی جایگاه ایشان به نامشان پیوند خورده است.
وی بیان کرد: حضرت عباس (ع) در دامان بانویی فصیح، بلیغ، شجاع و از خانواده‌ای عالم و ادیب پرورش یافت و شخصیتی داشت که ائمه معصومین (ع) از جمله با زیارتنامه حضرت امام صادق (ع) و امام سجاد (ع) در مدح ایشان سخن گفتند.
امام جمعه اردستان یادآور شد: ادب، معرفت و گذشت عباس (ع) چنان زیاد بود، هنگام وارد شدن به فرات با وجود تشنگی خودش، به یاد لبان تشنه مولایش و اهل حرم جرعه‌ای آب ننوشید و تا آخرین نفس از راه حق دفاع کرد.
عباس بن علی بن ابیطالب که با کنیه بسیار مشهور ابوالفضل شناخته می‌شود، پنجمین فرزند پسری حضرت امام علی (ع) و حاصل ازدواج ایشان با فاطمه بنت حزام معروف به ام‌البنین است.
پرچمدار سپاه حضرت امام حسین (ع) در حالی به درجه والای شهادت نایل آمد که بر اساس روایت‌ها، شب عاشورا امان‌نامه‌ای از سپاه دشمن دریافت کرده بود.
در مورد زندگی و احوالات ابوالفضل العباس (ع) تا پیش از واقعه کربلا، جز برخی گزارش‌ها مبنی بر حضور در جنگ صفین، اطلاعات چندانی در منابع معتبر تاریخی وجود ندارد.
با این وجود ژرفای ارادت شیعیان به شخصیت ایشان چنان است که به تاسوعا بسنده نکرده‌اند و سقایی، سقاخوانی، علم‌گردانی و برپایی سفره نذری ابوالفضل نیز بهانه‌ای شده برای زنده نگه داشتن یاد و رشادت‌های این پرچمدار رشید سپاه اسلام.
7136/6994/7431/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110530/فریاد-عشق-و-اشک-ماتم-اصفهان-در-تاسوعا
بستن   چاپ