پیام سپاهان
سرپرست گروه اجرایی پروژه‌های ابنیه قطار شهری اصفهان مطرح کرد؛
جزئیات اقدامات اجرایی برای کنترل نشت آب در ایستگاه متروی انقلاب
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 16:34:16
پیام سپاهان - اصفهان - سرپرست گروه اجرایی پروژه‌های ابنیه خط یک قطار شهری اصفهان اقدامات اجرایی برای کنترل نشت ایستگاه انقلاب قطارشهری اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان قطار شهری اصفهان، هانی جان‌نثاری با اشاره به موضوع نم مشاهده شده در ایستگاه انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان اظهار داشت: در دو هفته گذشته نشت آب در ایستگاه انقلاب مشاهده شد و به محض مشاهده این نشت، کمیته‌های مد نظر تشکیل شد و از همان ابتدای اتفاق، پیگیری‌ها به منظور رفع نواقص موجود انجام شد.
وی ادامه داد: ایستگاه‌های سی و سه پل و انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان، دو ایستگاهی هستند که زیر سطح آب‌های زیرزمینی ساخته شده‌اند و مستغرق در آب ساخته شده‌اند و با توجه به بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، این موضوع اتفاق افتاد.
سرپرست گروه اجرایی پروژه‌های ابنیه خط یک قطار شهری اصفهان با بیان اینکه حتی پیش از نشت آب در ایستگاه، این موضوع در دستور کار قرار داشد، تصریح کرد: موضوع نشت آب در این ایستگاه‌ها برای ما قابل پیش‌بینی بود و کل ایستگاه در زمان عملیات اجرایی ساخت آن، عایق‌کاری شد. با این حال، در تمام پروژه‌هایی که در دنیا با این روش انجام می‌شود، هنگام رسیدن به سقف، عایق در محل اتصال دیوار به سقف قطع می‌شود و عملاً نقطه ضعفی در این موضوع به وجود می‌آید که برای این مسئله تمهیدات مد نظر در این زمینه اندیشیده می‌شود و در حال حاضر این تمهیدات اندیشیده شده است.
اقدامات فنی و اجرایی صورت گرفته برای اجرای کار وی افزود: برای این موضوع برنامه‌ریزی شده و با استفاده از مواد هیدروفیلی (درزبندهای آبی) و پی وی سی‌های مخصوص و تزریق آن، شرایط به گونه‌ای فراهم می‌شود که هنگام برخورد آب به این مواد، حجیم شده و مانع نشت بیشتر آب به ایستگاه می‌شود که این موضوع در ایستگاه انقلاب خط یک قطارشهری اصفهان انجام شد.
جان‌نثاری ادامه داد: در ادامه کار، عملیات تزریق شیمیایی در نقطه‌های اتصال سقف به دیوار این ایستگاه انجام شد و پس از آن مسیرهای زه‌کشی ایستگاه در محل زیرسکو باز شد و با ایجاد مسیرهای مد نظر، زمینه آن را فراهم کردیم که آب محبوس شده بین شمع‌های ایستگاه و دیواره بتی به سمت مسیر مد نظر هدایت شود.
وی درباره ارتباط این موضوع با جریان رودخانه زاینده‌رود خاطرنشان کرد: اصولاً پروژه‌های زیرزمینی در آب‌های زیرزمینی ساخته می‌شود و مترو نیز از این موضوع مستثنی نیست بنابراین ساخت خط یک قطار شهری اصفهان در آب‌های زیرزمینی انجام شده است.
سرپرست گروه اجرایی پروژه‌های ابنیه خط یک قطار شهری اصفهان افزود: دو ایستگاه سی و سه پل و انقلاب، در عمقی هستند که تراز یا سطح آب زیرزمینی در این نقطه‌ها، بالاتر از ایستگاه است بنابراین چه زاینده‌رود باز باشد و چه بسته، تراز آب زیرزمینی در این دو ایستگاه در سطح بالایی قرار دارد که بالاتر از ایستگاه است.
وی ادامه داد: طبیعتاً هنگامی که زاینده‌رود باز باشد، سطح آب زیرزمینی در تمام شهر اصفهان، بالا می‌رود و این موضوع در ایستگاه‌های مترو نیز تأثیرگذار خواهد بود اما تمام تمهیدات لازم برای عدم ورود آب‌های زیرزمینی به ایستگاه‌های خط یک قطار شهری به خصوص دو ایستگاه انقلاب و سی و سه پل اندیشیده شده و مشکل کوچک به وجود آمده، با تمهیدات صورت گرفته، برطرف شد.
جان‌نثاری اضافه کرد: با توجه به این موضوع می‌توان عنوان کرد که باز یا بسته بودن آب زاینده‌رود، نمی‌تواند تأثیری در ورود آب به ایستگاه‌ها داشته باشد و آب وارد شده صرفاً آب‌های زیرزمینی بوده که در حال حاضر اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و آب هدایت شده است.
وی با بیان اینکه در بین ایستگاه‌های خط یک قطار شهری اصفهان، ایستگاه انقلاب تنها ایستگاهی است که معماری خاصی داشته و از بتن اکسپوز استفاده شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمای ایستگاه انقلاب، بتن اکسپوز است، کوچک‌ترین نشت آن به چشم می‌آید و تلاش می‌کنیم که این موضوع را برطرف کنیم اما از نظر ایمنی هیچ خطری مردم، تجهیزات و تأسیسات ایستگاه را تهدید نمی‌کند و مردم مطمئن باشند که تمام پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110502/جزئیات-اقدامات-اجرایی-برای-کنترل-نشت-آب-در-ایستگاه-متروی-انقلاب
بستن   چاپ