پیام سپاهان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:
دو پیشنهاد برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 14:41:12
پیام سپاهان - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور باید از بانک محور بودن خارج شود، گفت: برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی باید شرایط ورود شرکت ها به بازار بورس را تسهیل کرده و یا بازار غیرمتشکل اوراق مشارکت ده ساله را ایجاد کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، الیاس حضرتی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در جریان بازدید از مجموعه گروه صنعتی انتخاب، اظهار کرد: کشور هیچ راهی برای حفظ استقلال و پایداری خود ندارد مگر اینکه به مجموعه های صنعتی خود به منظور تولید داخلی اهمیت و اعتبار دهد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید و رونق داخلی، گفت: مجموعه سیاست های کشور امکان خوبی برای حمایت از تولید داخلی فراهم کرده که بخشی از آن براثر مدیریت داخل و بخش زیادی به دلیل حماقت دشمنان ایران است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به کاهش سهم نفت در بودجه کشور اشاره کرد و افزود: در این فضا ذهن ها باید به سمت رفع تمام موانع تولید رود و برای حل مشکل اشتغال، بیکاری و فساد باید استراتژی خود را بر حمایت از تولید داخلی قرار دهیم.
وی با اشاره به موانع موجود بر سر راه رونق تولید، گفت: مجموعه تدابیر برای کنترل نوسانات نرخ ارز، موانع در مسیر واردات کالاهای خاص و ممنوعیت کالاهای گروه چهار در راستای رونق تولید است. 
حضرتی توضیح داد: در حال حاضر نرخ ارز واردات کالاهای گروه سه به صورت آزاد، گروه دو ارز نیمایی و برای واردات گروه یک، ارز 4200 تومان پرداخت می شود. البته باید برای ارز 4200 تومانی نیز تدبیر شود و آن را تنها برای یکی دو قلم کالای اساسی در نظر بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه اصل حمایت را باید معطوف به بخش تولید و تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه و رفع موانع گمرکی شود، اظهار کرد: در این مسیر می توان به افزایش کیفیت محصولات داخلی فکر کرد.
اقتصاد ایران بانک محور است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص راهکار مجلس و دولت برای تامین نقدینگی بخش تولید بعد گذشت بیش از یک سال از نوسانات نرخ ارز، گفت: در کشور بحث نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش جزو موضوعات اصلی است و تا امروز به دلیل ناتوانی دیگر منابع، عمده اقتصاد کشور بانک محور بوده و تمام فشار بخش مسکن، کشاورزی، تولید و حتی واردات بر بانک ها است و عده ای بعضا به دنبال وام های مضاربه ای 6 ماهه برای حل موقت مشکلات خود هستند.
وی با تاکید بر ضروت خروج اقتصاد کشور از بانک محور بودن، اظهار کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات شورای گفتگوی بخش دولت و خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، اگر بتوانیم راه هایی برای تسهیل ورود شرکت ها به بازار بورس فراهم کنیم تا از این منبع، تغذیه مالی شوند و یا با ایجاد بازار غیرمتشکل اوراق مشارکت ده ساله برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اقدام اساسی کنیم برخی از مشکلات حل می شود.
حضرتی ادامه داد: در این شرایط واحد تولیدی در مدت زمان ده ساله می توانند با سرمایه گذاری، خط تولید جدید ایجاد و محصول خود را در بازار بفروشند و از سود اوراق بهره ببرند و بعد از این زمان اصل و سود اوراق را بپردازد.
توزیع 1300 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور
وی در ادامه به موضوع یارانه پنهان اشاره کرد و گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته 1300 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از ریشه های فساد همین یارانه پنهان است، تصریح کرد: متاسفانه تمام مسیرهایی که منجر به ابتکار و خلاقیت می شود را با یارانه های پنهان از بین برده و مصرف گرایی را دامن زده ایم. 
وی با تاکید بر اینکه یارانه های پنهان بی عدالتی و شکاف را در کشور بیشتر کرده است، گفت: براثر یارانه های پنهان افراد متمول به مصرف بیشتر تشویق و اقشار کم توان را به مصرف نکردن تنبیه کرده ایم.
حضرتی افزود: کاهش فروش و درآمد کشور در بخش نفت باعث یک فرصت تاریخی شده که باید نهایت استفاده را از آن برد، البته دشمن این فرصت را می خواهد به تهدید تبدیل کند، به همین منظور باید از قیمت های واقعی حمایت کنیم و در کنار آن سیاست های حمایتی درستی از اقشاری کم توان پیاده کنیم و در این فضا از بخش تولید نیز حمایت کنیم.
به گزارش ایسنا، گروه صنعتی انتخاب (اسنوا)، بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور و تنها تولیدکننده یخچال ساید بای ساید در خاورمیانه است که با داشتن بیش از 2500 نفر نیروی انسانی متخصص، تولیدات آن قابل رقابت با بهترین محصولات جهان است. این شرکت دارای برترین مرکز تحقیق و توسعه لوازم خانگی کشور، آزمایشگاه پیشرفته و مرجع سازمان استاندارد، نخستین آزمایشگاه اندازه گیری صوت و اتاق آکوستیک در ایران، خطوط تولید تمام مکانیزه، سبد کامل محصولات لوازم خانگی و گسترده ترین مرکز خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان است.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110493/دو-پیشنهاد-برای-تامین-نقدینگی-واحدهای-تولیدی
بستن   چاپ