پیام سپاهان
آسمان امشب، میزبان مقارنه ماه و زحل
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 10:48:08
پیام سپاهان - عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در ساعت 19:44 امشب، یکشنبه- هفدهم شهریور- "ماه" و "سیاره زحل" در حالت مقارنه قرار خواهند گرفت.
عمران مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، با اعلام این خبر اظهار کرد: رویداد نجومی مقارنه فرصت مناسبی برای رصد اجرام آسمانی است که در آسمان شب به سختی قابل مشاهده هستند. در این تاریخ، علاقه مندان به رصد سیاره زیبای زحل می توانند در این زمان این سیاره را در کنار ماه پیدا کنند.
وی توضیح داد: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند. اسد یا شیر یکی از صور فلکی معروف است.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در این تاریخ، اگر با تلسکوپ یا دوربین به زحل نگاه کنیم می‌توانیم، حلقه‌های زحل را بهتر ببینیم و هر چقدر تلسکوپ قوی تری داشته باشیم یعنی قطر آینه‌های تلسکوپ بزرگتر باشند، حلقه‌ها واضح‌تر نشان داده می‌شوند. حتی می‌توانیم شکاف کاسینی بین حلقه‌ها را رصد کنیم؛ با ابزار مناسب قمر تایتان یا تیتان که از اقمار مهم سیاره زحل هستند را نیز به صورت جرمی با درخشانی کمتر می توانیم مشاهده کنیم.
مرادی با بیان اینکه سیاره زحل پس از مشتری بزرگترین سیاره منظمه شمسی است، خاطرنشان کرد: به دلیل فاصله زیادی که این سیاره با زمین دارد، تنها با تلسکوپ می توان جزئیات این سیاره را مشاهده کرد، اما با چشم غیرمسلح نیز می‌توانیم آن به صورت جرمی درخشان مشاهده کنیم.
این مدرس و پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه این سیاره به دلیل حلقه‌های زیبایی که در اطراف خود دارد، زیباترین جرم منظومه شمسی شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: حلقه‌ها متشکل از تعداد بسیار زیادی خورده‌های یخ و سنگ و گاز و غبار هستند که به دلیل گرانش بسیار زیاد سیاره زحل به دور این سیاره در حال چرخش هستند و منظره زیبایی را به وجود آورده‌اند.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: اجرام آسمانی فاصله بسیار زیادی با زمین دارند، برای مثال فاصله ماه با زمین حدود کمتر از 2 ثانیه نوری است (سرعت نور 300 هزار کیلومتر در ثانیه است، برای رسیدن نور از ماه به زمین کمتر از 2 ثانیه زمان نیاز است، بنابراین ساکنان زمین ماه زمان خود را نمی بینند). اگر بخواهیم از واحد نوری استفاده کنیم، می‌گوییم فاصله ماه تا زمین کمتر از 2 ثانیه نوری است یا فاصله خورشید تا زمین حدود 8 دقیقه نوری است.
وی افزود: هر اندازه که از زمین دورتر شویم، نور اجرام دورتر با زمان بیشتری به ما می‌رسد. خورشید تنها ستاره منظومه شمسی است، اگر از این منظومه خارج شویم نزدیک ترین ستاره به ما پروکسیما قنطورس است که 4 سال نوری با زمین فاصله دارد و نور این سیاره در طی چهار سال به زمین می‌رسد یعنی اگر به این ستاره نگاه کنیم برای چهار سال گذشته است.
کد خبرنگار"13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110475/آسمان-امشب،-میزبان-مقارنه-ماه-و-زحل
بستن   چاپ