پیام سپاهان
مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی:
هر استان بر روی چند محصول گیاهی به طور متمرکز فعالیت کند
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 20:27:29
پیام سپاهان - مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: یکی از عوامل مشکل زا در توسعه و صادرات محصولات صنعت کشاورزی، بالا نبودن کیفیت محصولات نسبت به سطح جهانی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، حسین زینلی عصر امروز (سه شنبه) در سومین نشست کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: اکنون مشکل اساسی در فروش گیاهان دارویی نداریم. بدون استفاده از حتی یک دلار به نرخ 4200 تومان توانستیم ضرر کشاورزان را به حداقل برسانیم.
وی در خصوص سیاست های اجرایی طرح ملی گیاهان دارویی، گفت: برای کمک به کاهش آسیب کشاورزان و همچنین توسعه این محصولات سیاست گذاری های اجرایی انجام است. 
مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه نخستین سیاست این طرح، توسعه کمی و کیفی تولید گیاهان دارویی با نگاه ویژه کشاورزی مبتنی برقرارداد است، افزود: در این راستا اقداماتی از قبیل اولویت بندی کشت گیاهان دارویی براساس ظرفیت های اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی کشور، قطب بندی گیاهان دارویی کشور، توسعه تولید گیاهان دارویی مبتنی بر قرارداد، اقدام جهت تدوین استانداردهای گیاهان دارویی، تشکیل کمیته های تولید زعفران، غذا و دارو و همچنین تولید بذر گواهی شده انجام شده است.
زینلی دومین سیاست اجرایی را جذب حداکثر اعتبارات و تسهیلات از تمام منابع موجود با رویکرد استفاده از ظرفیت تمام بخش ها و نهادهای مرتبط اعلام کرد و گفت: برای تحقق این سیاست گام هایی ازجمله استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری، بهره مندی از یارانه بخش نهال، بهره مندی از موافقت نامه اراضی شیبدار، پیگیری بهره مندی از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، بنیاد برکت و استفاده از تسهیلات بند الف تبصره 18 برداشته شده است.
وی با اعلام افتتاح دستگاه برداشت پیاز زعفران و احداث کارخانه عطر و ادکلن سازی، تصریح کرد: سال گذشته سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت را در راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی با خود همراه کردیم و شاهد توسعه درمان های گیاهی با گیاهان دارویی بدون استفاده از ارز 4200 تومانی هستیم.
زینلی با بیان اهداف آینده وزارت جهادکشاورزی و دورنمای سال 98، گفت: تمام برنامه ریزی ها، هدف گذاری ها و تمرکز ما بر این است که بتوانیم در هر استان بر دو یا سه محصول متمرکز شویم و از هر کدام درآمدزایی در حد زعفران (351 میلیون دلار) در بخش صادرات داشته باشیم.
وی تاکید کرد: با این راهکار می توانیم به پایداری هرکدام از محصولات به عنوان یکی از مهمترین اهداف دست یابیم.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی با بیان میزان بالای توجه به گیاهان دارویی و توسعه آن در دهه اخیر، خاطرنشان کرد: هرکدام از ما به عنوان مسئول باید پشتیبان گیاهان دارویی باشیم، اما متاسفانه به محض اینکه دروازه ای گشوده شود، همه به سمت واردات می رویم.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت افزایش عملکرد برای ورود کشاورزان ایرانی به سطح جهانی، اعلام کرد: ما به عنوان بخش دولتی باید در خدمت بخش خصوصی کشور باشیم.
زینلی همچنین با اشاره به اعتبار 16 میلیاردی تخصیص داده شده به اصفهان و در پاسخ به طنز مطرح شده درباره سامانه سیتا که می گویند "به معنای آن است که باید 30 بار رفت و آمد و پیگیری برای دریافت تسهیلات انجام داد" اظهار کرد: هرکس طرحی در سامانه سیتا ثبت کرده و نتوانسته از بانک کشاورزی تسهیلاتی دریافت کند، اعلام کند تا شخصا موضوع را پیگیری کنم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110291/هر-استان-بر-روی-چند-محصول-گیاهی-به-طور-متمرکز-فعالیت-کند
بستن   چاپ