پیام سپاهان
عوامل بروز فساد در کشور چیست؟
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 12:37:02
پیام سپاهان - رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان گفت: قوانین ناقص، کم‌رنگ شدن ارزش‌ها و مفاهیم اسلامی، نبود شفاف‌سازی، نگاه نادرست به برخی مسائل و نبود تناسب میان جرم و مجازات از عوامل بروز و گسترش فساد در جامعه هستند.
علی نکویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص ریشه‌های شکل‌گیری فساد در کشور و راه‌های مقابله با آن، اظهار کرد: دستگاه‌های مسئول باید در این خصوص و عوامل شکل‌گیری فساد در کشور یک مطالعه علمی دقیق کنند، اما به اعتقاد من یکی از عوامل گسترش فساد برخی از قوانین و مقررات است که این قوانین و مقررات طوری تنظیم نشده‌اند که افراد نتوانند خلاف کنند و راه را برای خلاف باز گذاشته است چراکه این قوانین نقاط کوری دارد که افراد می‌توانند از این نقاط ضعف سو استفاده کنند.
وی افزود: راه اصلاح این مشکل این است که این قوانین را اصلاح کنیم تا مشکلاتی که در این زمینه داریم برطرف شوند. یکی از بخش‌ها که می‌تواند مؤثر باشد گزینش درست افراد برای پست‌های مختلف است. گاهی دقت لازم در انتخاب مسئولیت‌ها نمی‌شود و افراد آن تقوای لازم را برای به عهده گرفتن آن پست ندارند. به خصوص بعد از جنگ و اوایل انقلاب نوع نیروها در تربیت و آموزششان و فعالیت‌هایی که داشتند بیشتر با فرهنگ اسلامی آشنایی داشتند، اما به تدریج نیروهای اجرایی کشور با این ارزش‌ها فاصله گرفتند و گرنه در مخیله نیروهای اول انقلاب نمی‌گنجید که یک مدیر یا مسئول به خودش اجازه دهد به بیت‌المال دست‌درازی کند.
رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان، گفت: اعتقاد دارم دور شدن از مفاهیم و فرهنگ اسلامی و ضعیف شدن این ارزش‌ها در جامعه سبب بروز و گسترش فساد در کشور شد و خمیرمایه اعتقادات برخی افراد دچار ضعف شد.
نکویی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل بروز و گسترش فساد نبود شفاف‌سازی در کشور است، تصریح کرد: رسانه‌ها آن اختیارات و جایگاه اصلی را در این خصوص ندارند که بتوانند این مسائل را منعکس کنند. برخی از جریان‌های غیر شفاف در برخی دستگاه‌ها وجود دارد که این رسانه‌ها هستند که باید در این باره ورود کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تقویت رسانه‌ها در کشور و شفاف‌سازی می‌تواند در کاهش فساد مؤثر باشد. همچنین احزاب و تشکل‌ها باید اختیارات لازم را داشته باشند. اگر احزاب و تشکل‌های قوی داشته باشیم و تشکل‌ها بتوانند نظارت مردمی بر دستگاه‌ها داشته باشند و دستگاه‌ها بدانند چشم‌هایی ناظر آن‌ها است بدون شک اگر ناظران دولتی هم کوتاهی کردند مردم می‌توانند برداشت‌ها و دیدگاه‌های خود را در اختیار جامعه قرار دهند.
وی گفت: شاید یکی دیگر از عواملی که سبب شده مبارزه با فساد چندان مؤثر نباشد این است که مجازات‌های فاسدان متناسب با نوع جرم تعریف نشده است و این بستگی به نگاهی است که دستگاه قضا به مجرمان دارد. اگر نگاهمان این باشد که یک نفری در یک مسئولیتی آمده سو استفاده مالی کرده و در صورت برخورد با او اعتماد مردم به نظام کم می‌شود یقیناً در آینده فسادها و جرم‌های این فرد سنگین‌تر خواهد شد.
نکویی اظهار کرد: بنابراین باید به نوع مجازات‌ها و تناسب آن با جرم باید بازنگری شود. یک وقت است که می‌گوییم این مقدار سرمایه بر اثر سو مدیریت از بین رفته است که شاید زیاد اهمیت نداشته باشد، اما اگر سرمایه اجتماعی و اعتمادی که مردم به نظام داشتند از بین رفت، این عامل بسیار خطرناکی است. پس تمام این عوامل سبب بروز فساد در کشور شده و راه حل آن هم این است که با مطالعه دقیق دستگاه‌های کشور ارزیابی شوند و عوامل و عللی که باعث به وجود آمدن این مشکلات می‌شود به صورت علمی بررسی شود تا شاید خیلی زودتر فساد در کشور ریشه‌کن شود.
کد خبرنگار: 13040
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110260/عوامل-بروز-فساد-در-کشور-چیست؟
بستن   چاپ