پیام سپاهان
در یک مقاله علمی بررسی شد؛
یادگیری بهتر برنامه نویسی با استفاده از ابزار بازی جدی
شنبه 9 شهريور 1398 - 14:06:48
پیام سپاهان - نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از ابزار بازی جدی برای یاد دادن برنامه نویسی رایانه ای علاوه اثر بخش کردن روند آموزش باعث افزایش رغبت افراد به یادگیری مفاهیم برنامه نویسی می‌شود.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، طاهره کاهیدی، عاطفه احمدی و حسن یلمه ها در مقاله ای در مقاله خود به بررسی " آموزش مفاهیم پایه برنامه نویسی با بازی های جدی " پرداختند.
روبات برنامه نویس "پروبات" نام بازی جدی است که بر اساس این پژوهش تولید و برنامه نویسی شده است. طراحی و ساخت بازی با استفاده از موتور بازی سازی یونیتی و در پلت فرم تلفن های هوشمند تحت سیستم عامل اندروید انجام گرفته است. 
در این تحقیق، برای ارزیابی اثر بخشی پروبات، شصت نفر از افراد با گروه سنی دوازده تا هفده سال دعوت و بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که شامل سی نفر گروه آزمایش که بصورت عملی بازی پروبات در اختیار آنان قرار گرفت و سی نفر گروه کنترل که بصورت سنتی توسط یک مربی در یک کلاس درس تحت آموزش قرار گرفتند. 
قبل از شروع فرآیند آموزش، یک پیش آزمون کیفی بین تمام افراد دو گروه توزیع شد و پس از اتمام آموزش یک پس آزمون کمی برای سنجش یادگیری افراد گروه آزمایش و گروه کنترل انجام گرفت. همچنین یک پرسشنامه کیفی برای ارزیابی بازی پروبات بین گروه آزمایش توزیع شد. 
با وجود یکسان بودن محتوای آموزشی، مدت زمان آموزش و کیفیت ارزیابی، نتیجه حاصل پس از نرمال کردن و تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایش در زمینه یادگیری مفاهیم برنامه نویسی موفقیت معناداری نسبت به گروه کنترل دارند و انگیزه آنان برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی ارتقاء یافته است.
بنابر نتایج این پژوهش، استفاده از ابزار بازی جدی برای یاد دادن برنامه نویسی رایانه ای می تواند علاوه اثر بخش کردن روند آموزش باعث افزایش رغبت افراد به یادگیری مفاهیم برنامه نویسی شود.
به گزارش ایسنا، این مقاله در چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش در دانشگاه کاشان ارائه شد.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/110114/یادگیری-بهتر-برنامه-نویسی-با-استفاده-از-ابزار-بازی-جدی
بستن   چاپ