پیام سپاهان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:
قیمت گذاری مرغ به اختیار هر استان گذاشته شود
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 14:46:55
پیام سپاهان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با وجود کاهش تولید مرغ در دو ماهه اخیر به دلیل گرمای هوا، اما در پنج ماه نخست امسال 20 درصد میزان جوجه ریزی در استان افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مهرداد مرادمند صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری افتتاح پروژه های بخش کشاورزی به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: در فاصله هفته جهاد کشاورزی تا هفته دولت 260 پروژه با قابلیت افتتاح معرفی و روز گذشته در تیران و کرون به دست استاندار رونمایی شد. اعتبار مورد نیاز این طرح ها بالغ بر 170 میلیار تومان است که شامل 32.8 میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 53.4 میلیارد تومان اعتبارات دولتی و 84 میلیارد تومان آورده شخصی است.
وی اضافه کرد: عمده این طرح ها که مربوط به منابع طبیعی و آبخیزداری است موجب 1106 فرصت شغلی، 2663 تثبیت اشتغال و بهره مندی حدود 54194 خانوار شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از تسهیل شرایط مجوز برای اقدامات قانونی خبر داد و گفت: برای تغییر اراضی زراعی و طی شدن مراحل قانونی حداکثر سهولت را در نظر گرفته ایم، بنابراین از سایر سرمایه گذاران و تازه واردان این زمینه درخواست داریم بدون قانون گریزی در جهت اخذ مجوز لازم اقدام کنند.
وی با اشاره به بارش های مناسب پاییز و زمستان 97 و تداوم آن در فروردین و اردیبهشت 98 و همچنین بهبود وضعیت کشاورزی در سال زراعی جاری، تصریح کرد: ذخیره آبی زاینده رود با وجودی که در ابتدای پاییز در سطح پایینی قرار داشت، اما با تمهیدات صورت گرفته و انجام کارشناسی توانستیم این کمبود را جبران کنیم و برای نخستین بار طی 10سال اخیر شاهد جریان آب زاینده رود در فصل تابستان و تداوم آب بعد از برداشت گندم بودیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه به دیگر اقدامات این سازمان جهت توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: یارانه ای از طرف سازمان جهاد کشاورزی در کنار یارانه دولت برای تامین بذر مناسب با کمترین میزان سود بانکی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: با پیگیری جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان و همچنین پشتیبانی مدیریت استان توانستیم کشت های دائمی و ریشه ای و بهاره را به طور وسیعی داشته باشیم و به همین منظور موفق به کسب رتبه های ممتاز کشور در تولید محصولات پروتئینی دامی شده ایم به طوری که امسال بخش عمده ای از جیره غذایی دامداری ها از تولیدات خود استان و بدون هزینه های سربار، تامین خواهد شد.
مرادمند با اشاره محدودیت اعتباری، افزود: با دستور مقام معظم رهبری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توانستیم با توسعه آبیاری های نوین و تحت فشار از 8500 هکتار به 12000 هکتار، اکنون جز سه استان برتر کشوری باشیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص التهاب در بازار مرغ و اعتراض مرغداران از قیمت مصوب دولت، اظهار کرد: مرغداران در زمان گرما با اینکه وزن طیور کاهش می یابد، اما باید به همان میزان قبل و مطابق نرخ مصوب کشور تولید کنند که این موجب اعتراض آنها شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به گلایه مرغداران اصفهانی از قیمت 8550 پنجاه تومانی مصوب برای مرغ زنده و تعطیلی سه روزه کشتارگاه های استان، گفت: در آن زمان مرغدار، مرغ زنده را به قیمت مصوب به کشتارگاه عرضه نکرد، بنابراین کشتارگاه ها مرغی برای کشتار نداشتند و این موجب تعطیلی آنها شد.
وی اضافه کرد: باتوجه به مشکلات پیش آمده پیرو قیمت گذاری کشوری، باید قیمت گذاری به اختیار هر استان گذاشته شود تا بنا بر شرایط هر استان تصمیم گیری شود، در این صورت نه به مصرف کننده و نه تولیدکننده فشار وارد نمی شود. 
مرادمند در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره علت افزایش قیمت مرغ، افزود: در فصل تابستان به خصوص تیر و مرداد به علت افزایش گرما، جوجه ریزی کاهش و وزن گیری مرغ نیز کمتر می شود، بنابراین تولیدات روند نزولی پیدا می کند، اما این امر طبیعی است و با گذر از گرما برطرف خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا احتمال کاهش تولید مرغ در این شرایط وجود دارد، گفت: با توجه به کاهش دمای هوا میزان تولیدات مرغ در حال افزایش است و احتمالی برای کاهش وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: با وجود کاهش تولید مرغ در دو ماهه اخیر به دلیل گرمای هوا، اما در پنج ماه نخست امسال 20 درصد میزان جوجه ریزی در استان افزایش یافته است.
وی در ادامه با بیان سیاست های اصلی وزارت در اصلاح الگوی کشت و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، گفت: توسعه کشت گلخانه ها و تعیین سهمیه حدود 300 هکتار برای شهرستان ها به همراه کمترین تسهیلات، صنایع تکمیلی و ورود خام فروشی به چرخه صنایع فراوری و کاهش ضایعات از جمله فعالیت های انجام شده در این بخش است.
مرادمند به اهمیت اطمینان بخشی به مردم برای سلامت مواد غذایی اشاره کرد و افزود: در سطح مزارع، اطلاع رسانی وسیعی به کشاورزان داده شده تا بتوانیم سالم‌ترین محصول با کمترین عوارض تولید شود.
وی در پایان با تاکید بر طرح هویت دار کردن دام ها، ادامه داد: با وجود سختی و وسعت اراضی، هویت دار شدن با پلاک کوبی در قدم نخست برای دام های سنگین و سپس دام های سبک در حال انجام است و تاکنون 6700راس دام سنگین و 20 هزار و 500 راس دام سبک دارای هویت شده اند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/109979/قیمت-گذاری-مرغ-به-اختیار-هر-استان-گذاشته-شود
بستن   چاپ