پیام سپاهان
همراه با سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان؛
رنگ جنوب در "اقیانوس پشت پنجره"
يکشنبه 3 شهريور 1398 - 10:03:36
پیام سپاهان - کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» در نشست رسانه‌ای این فیلم گفت: حدود پنج یا شش سال به جزیره‌ای در نواحی جنوب کشور رفت‌وآمد داشتم و وظیفه خودم دانستم تا برای نوجوانان محروم، مستعد، متفکر و خلاق این منطقه فیلمی بسازم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه، نشست رسانه‌ای فیلم «اقیانوس پشت پنجره» که به بخش فیلم‌های سینمایی و پویانمایی بلند ملی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان راه‌یافته، شامگاه شنبه دوم شهریورماه با حضور عوامل این فیلم در سینما ساحل برگزار شد.
بابک نبی‌زاده ، نویسنده و کارگردان این فیلم گفت: در کنار الفاظی مثل سینمای معناگرا و فیلم فارسی، سال‌های اخیر الفاظی مثل درباره کودک و برای کودک به ادبیات سینمای ما راه‌یافته که شخصاً با آن مخالفم.
وی ادامه داد: امروز، تکنولوژی در زندگی کودکان نفوذ کرده و تمام کودکان ما دوست دارند در زمانی کوتاه، مفاهیم بزرگ را ببینند. سینما هم باید به این سمت برود که کودک توان تماشای یک فیلم 90 دقیقه‌ای را داشته باشد.
نبی زاده با تأکید بر اینکه فیلم «اقیانوس پشت پنجره» نه برای کودکان بلکه درباره آن‌هاست گفت: پایان‌های زیادی برای این فیلم به نظرمان آمد و فیلم‌نامه این اثر را نیز طی یک سال و نیم بازنویسی کردیم و نزدیک به هفت یا هشت مدل پایان برای این داستان متصور شدیم. بااین‌همه اگر پایانی برای آن می‌گذاشتیم داستان تمام می‌شد و این چیزی نبود که ما می‌خواستیم.
کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» در توضیح چرایی ساخت این فیلم در جنوب ایران اظهار کرد: در خط جنوبی کشور، شرایط تجاری و پول خوبی وجود دارد اما این پول جای دیگری خرج می‌شود و مردم بومی این منطقه بسیار محروم هستند. چون حدود پنج یا شش سال به جزیره‌ای در این نواحی رفت‌وآمد داشتم وظیفه خودم دانستم تا برای نوجوانان محروم، مستعد، متفکر و خلاق این منطقه فیلم بسازم.
وی افزود: صحنه‌های طبیعی نشان می‌دهد که این فیلم‌ در کدام جزیره گرفته‌شده‌ است. ایران 13 جزیره دارد و اگر ما یکی از آن‌ها را در فیلم خود معرفی می‌کردیم، لازم بود تا 12 جزیره دیگر هم در آثار بعدی معرفی شوند درصورتی‌که مطرح نشدن موقعیت دقیق صحنه‌ها می‌توانست هرکدام از این 13 جزیره را در بر بگیرد.
نبی‌زاده قول داد تا ریتم فیلم بعد از جشنواره و پیش از اکران عمومی بازنگری شود و اصلاحاتی در تدوین فیلم با توجه به ریتم و حوصله مخاطب صورت بگیرد.
وی همچنین توضیح داد که پس از گذراندن روند یک‌ساله پیش‌تولید، فیلم‌برداری «اقیانوس پشت پنجره» در 53 جلسه انجام‌شده است.
کارگردان «اقیانوس پشت پنجره» گفت: سیدجلال چاووشیان، هفتمین تهیه‌کننده‌ای بود که با سرمایه شخصی آمد، ماند و پنج سال صبوری و تلاش کرد تا این کار به ثمر برسد. 
سید جلال چاووشیان ، تهیه‌کننده این فیلم نیز در ادامه گفت: اگر بخواهیم «اقیانوس پشت پنجره» را الان بسازیم، شاید بالای دو یا سه میلیارد سرمایه‌گذاری لازم داشته باشد ولی این فیلم خیلی دلی ساخته شد و بین تمام عوامل همدلی خاصی به وجود آمد که درنتیجه آن موفق شدیم این فیلم را با حدود یک میلیارد تومان هزینه بسازیم.
وی ادامه داد: بال زدن یک پروانه در یک گوشه دنیا، می‌تواند طوفان عظیمی را در جای دیگری از دنیا ایجاد کند. فیلم‌نامه «اقیانوس پشت پنجره» حدود چهار سال قبل در همین جشنواره، به‌عنوان بهترین فیلم‌نامه، از بین 400 اثر انتخاب‌شده بود و این ظرفیت هر تهیه‌کننده‌ای را ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌کرد.
این تهیه‌کننده افزود: پیش از آغاز فیلم برآورد هزینه ما حدود 300 تا 400 میلیون تومان بود و تصور می‌کردم که بابک نبی زاده می‌خواهد با این کار تجربه کسب کند اما با دیدن اولین عکس و پلان‌ها نظرم عوض شد و از او خواستم بدون دغدغه و با توجه به کیفیت به کار خود ادامه بدهد.
حدیثه کرمی ، بازیگر «اقیانوس پشت پنجره» نیز که در این نشست حضور داشت گفت: برای این فیلم روزی چهار بار گریم می‌شدم و درنهایت باز گریم می‌ریخت! بازیگری در این فیلم بسیار سخت بود و خوشحالم که تعداد زیادی آن را دوست داشتند.
وی ادامه داد: از ابتدای کار بنا بر این بود که همه در فیلم با لهجه جنوبی صحبت کنند و من نیز حدود دو هفته با محلی‌ها تمرین لهجه کردم. سپس به تهران رفته و برای آمادگی بیشتر تمرکز کردم اما وقتی به جنوب برگشتم متوجه شدم که بقیه در همه صحنه‌های ضبط‌شده به فارسی روان صحبت می‌کنند اما چون خیلی تمرین کرده بودم ترجیح دادم با همان لهجه بومی حرف بزنم.
جعفر گودرزی ، منتقد نیز «اقیانوس پشت پنجره» را اثر خوب و شریفی دانست و از جریان فیلم و نشانه‌های روانشناسی شده آن سخن گفت.
وی نقش‌آفرینی بازیگر نوجوان نقش اول این فیلم را یکی از بازی‌های خوب فیلم‌های راه‌یافته به این جشنواره خواند و گفت: معلوم است که نوجوان در این فیلم زندگی کرده و مخاطبان در واقع تجربه زندگی او را به نظاره نشستند. 
به گزارش ایسنا، «اقیانوس پشت پنجره» روایتگر زندگی نوجوانی است که قصد دارد برای کمک به خانواده، کسب‌وکار خلاقانه‌ای راه بیندازد، اما دچار مشکلاتی فراوان می‌شود. این فیلم تازه‌ترین محصول سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108801/رنگ-جنوب-در-"اقیانوس-پشت-پنجره"
بستن   چاپ