پیام سپاهان
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:
میراث فرهنگی در پی احیای بافت تاریخی گذر آقا نجفی است
شنبه 2 شهريور 1398 - 08:30:00
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: میراث فرهنگی در پی احیای بافت تاریخی گذر آقا نجفی است و بر این اساس از طرح ها و ایده های مختلف در این ارتباط استقبال می کنیم.

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه هرگونه اقدام در گذر آقا نجفی از ابتدا تاکنون مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی نبوده است، اظهار داشت : بسیاری از تملک های صورت گرفته در گذشته مربوط به دهه هشتاد و باهدف ایجاد خیابان صورت گرفت به نوعی که این نهاد، بدون ارائه طرحی به دنبال تملک و آزادسازی خیابانی در ضلع شرقی خیابان نقش جهان و تملک و آزادسازی این محدوده بود.
وی ادامه داد: از دهه نود به بعد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مکاتباتی با این تخریب ها و آزادسازی ها مخالفت کرد؛ در نهایت هم معاون میراث فرهنگی کشور در سال 93 پیرو پیگیری هایی که از استان اصفهان صورت گرفت مکاتبه ای با وزارت راه و شهرسازی انجام داد و در آنجا مغایرت اساسی طرح ارائه شده با میراث فرهنگی اعلام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه در سال 94 شهرداری این طرح را به کمیسیون ماده 5 برد و در کمیسیون ماده 5 هم نماینده میراث فرهنگی با طرح مذکور مخالفت کرد، ابراز داشت: بدین ترتیب به اصرار برخی نهادها در کمیسیون ماده 5 مصوبه ای تصویب می شود که بر شروط ده گانه صحه گذاشت و در ذیل شروط ده گانه هم اعلام شد که هر طرحی که در گذر آقانجفی اجرا می شود باید به تایید معاونت میراث فرهنگی کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان هیچ گونه طرحی را برای بررسی گذر آقانجفی در موعد مقرر ارائه نکرده تا در سازمان میراث فرهنگی کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی شود تصریح کرد: در دیماه 97 گزارش هایی درباره تعرض به گذرآقانجفی مطرح شد.
الله یاری گفت: بدین ترتیب مجددا این موضوع در کمیسیون ماده 5 استان مطرح و صراحتا اعلام شد که هرگونه اقدام در آن منطقه باید متوقف شود و طرحی با رویکرد اعاده و احیا بافت تاریخی گذر آقانجفی در دستورکار قرار گیرد؛ طرحی که بر احیای بافت گذر تاکید داشته باشد.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی با بیان اینکه هر اقدام در گذر آقا نجفی تا تصمیم نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی ممنوع است، افزود:تاکید سازمان میراث فرهنگی کشور هم بر احیای بافت تاریخی و دسترسی هایی همچون گذشته با ویرایش مختصر است.
وی با بیان اینکه گذر آقا نجفی هیچ گونه مصوبه ای در استان و کشور ندارد، ابراز داشت: در گذشته نگاه این گونه بود که بافت پشت مسجد شیخ لطف الله فرسوده و ناکارآمد است و به همین دلیل این طرح از سوی شهرداری ارائه شده بود.
الله یاری تاکید کرد: امروزه با رویکرد احیا و رونق در این منطقه برنامه ریزی های لازم انجام می شود که در این زمینه تحرک های مهمی در استان اصفهان نیز صورت گرفته است.
الله یاری افزود: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در راستای احیای بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف الله از طریق بررسی ایده ها، طرح های منطبق با هویت و ماهیت بافت های تاریخی و جذب سرمایه گذار آمادگی دارد و با برنامه ریزی های لازم به احیای بافت تاریخی گذر آقانجفی اقدام می کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108745/میراث-فرهنگی-در-پی-احیای-بافت-تاریخی-گذر-آقا-نجفی-است
بستن   چاپ