پیام سپاهان
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان:
آب منطقه‌ای مانع تجاوز به حریم رودخانه زاینده‌رود شود
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 10:24:46 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان-دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت:آب منطقه ای موظف است که مانع تجاوز به بستر و حریم زاینده‌رود شود اما با روند کند فعلی نمی‌توان گام موثری در جاری بودن دایمی زاینده رود برداشت.

اسفندیار امینی  با اشاره به بارندگی بهاره و کم سابقه در پنجاه سال اخیر اظهار داشت: اقدام موثری بین سد نکوآباد و شهر اصفهان انجام شد که موجب سهولت در آبرسانی به کشاورزان شد و با تامین آب غله و صیفی جات، بین کشاورزان شرق و غرب توزیع شده است.
عدم شفافیت در توزیع عادلانه آب و نارضایتی مناطق مختلف اصفهان
وی افزود: در نیم قرن اخیر شرکت آب منطقه ای اصفهان با عدم شفافیت در توزیع عادلانه آب در بخش کشاورزی، نارضایتی هایی بین مناطق مختلف اصفهان در بهره برداری از آب را موجب شده است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به مسئله تسهیم آب در بین کشاورزان بیان داشت: کشاورزان شهرستانی از تبعیض در این ارتباط ناراضی هستند، امیدواریم شرکت آب منطقه ای و نظام صنف کشاورزی باهمکاری موثر اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با رعایت قوانین موجود شفاف سازی کند و با وفاق و همدلی بین کشاورزان این موضوع خاتمه یابد.
وی با اشاره به پیش بینی ذخیره 450 میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان ادامه داد: این آب ذخیره شده برای کشت پاییزه جاری خواهد بود اما نباید میزان بارش امسال را به این مسئله تعمیم داد.
امینی گفت: اگر طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه با جدیت و حمایت پیش نرود حتی اگر در سال آینده با میزان نرمال بارندگی روبرو باشیم مشکلاتی در ارتباط با جاری شدن زاینده رود وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در گذشته، مادی ها میزان آب مورد نیاز کشاورزان را تامین می کردند، تصریح کرد: در شرق و بخشی از غرب اصفهان سه شبکه نکوآباد، آبشار و مروان برای توزیع آب احداث شده است و برخی روستاها نیز همچنان از طریق مادی حق آبه می گیرند.
بندهای غیرمجاز بر روی رودخانه زاینده رود پرت زیاد آب را به همراه دارد
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در بعضی از شهرستان ها تا بالادست بندهایی بر روی رودخانه ایجاد شده که پرت زیاد آب را به همراه دارد، افزود: با حمایت نیروی انتظامی و دادستانی در همکاری مشترک شرکت آب منطقه ای با نظام صنفی کشاورزی بندها و سدهای خاکی و بتونی به عنوان آبخیزداری در مناطق فلاورجان و مبارکه و اصفهان آزادسازی شده است.
وی تصریح کرد: بر طبق قانون 2 توزیع عادلانه آب، شرکت آب منطقه ای موظف است که مانع تجاوز به بستر و حریم رودخانه شود، با این روند کند در ساماندهی حریم و بستر رودخانه نمی توان گام مهم و موثری در جاری بودن دایمی زاینده رود برداشت.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108565/آب-منطقه‌ای-مانع-تجاوز-به-حریم-رودخانه-زاینده‌رود-شود
بستن   چاپ