پیام سپاهان
ضرورت پیش بینی در رانندگی
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 15:31:13
پیام سپاهان - رانندگی یکی از امور مهم در زندگی محسوب می شود و در رانندگی وظایف مهمی به عهده راننده قرار داده شده است، اما یکی از وظایف مهم و تاثیر گذار در رانندگی، اعمال و حرکات قابل پیش بینی در رانندگی است. 
رانندگی شامل چندین فعالیت است که برخی از این فعایت ها باید همزمان انجام شود.
سه فعالیت اصلی در رانندگی:
1-کنترل وسیله نقلیه:
نگهداشتن و حفظ وسیله نقلیه در سرعت مناسب و جهت مناسب در درون خط عبور
2-هدایت وسیله نقلیه :
تعامل با سایر وسایل نقلیه یعنی رانندگانی که تعقیب کننده، عبور کننده، یا در حال سبقت هستند، راننده باید حفظ فاصله ایمن را داشته و توجه به خط کشی ها و تجهیزات کنترل ترافیکی داشته و علایم راهنمایی و رانندگی را رعایت کند.
3-مسیریابی:
پیروی از یک مسیر مشخص از مبداء تا مقصد با مشاهده علایم و با استفاده از عوارض طبیعی
همانطور که مشاهده می شود فعالیت های فوق نیاز به تعامل با دیگر رانندگان دارد و تعامل هم از طریق اجرای اعمال و حرکات قابل پیش بینی در رانندگی به منظور پیشگیری از تصادف حاصل می شود.
یکی از بهترین راه های ایجاد فضای ایمن برای خود و دیگران این است که رانندگی قابل پیش بینی داشته باشید، حال به این نکته باید اشاره کنیم که چه اعمالی در رانندگی قابل پیش بینی محسوب نشده و خطر آفرین است، این اعمال را می توان توقف ناگهانی، استفاده نکردن از راهنما، دور زدن های ناگهانی، تغییر مسیرهای غیر منتظره، حرکت با دنده عقب در روی آسفالت و... دانست.
اعمالی که به صورت آنی انجام می شود و فرصت عکس العمل را از دیگر رانندگان می گیرد. در رانندگی 90 درصد اطلاعات به صورت بصری دریافت می شود و انجام عکس العمل به موقع هم در رانندگی مهم است، یک ثانیه یا حتی کمتر از یکصدم ثانیه در وقوع تصادف یا عدم وقوع تصادف تاثیر گذار است اعمالی که رانندگان در رانندگی انجام می دهند تاثیر قابل توجهی در ایمنی تردد دارد.
بسیاری از علل پنهان تصادفات ناشی از رفتارهای غیر قابل پیش بینی رانندگان در زمان رانندگی است و اگر راننده ای رفتارهای غیر منتظره و ناگهانی از خود بروز دهد، قطعا باید منتظر وقوع تصادف هم باشد.
بنابراین استفاده از چراغ راهنما در تغییر مسیرها، تغییر مسیر های نرم و یکنواخت، تغییر سرعت با در نظر گرفتن سرعت دیگر خودروها، رعایت حق تقدم دیگر رانندگان و استفاده از آینه ها و... می تواند در پیشگیری از وقوع حوادث با علت اشاره شده موثر باشد.
پس هرگز این نکته را فراموش نکنیم که "رانندگی قابل پیش بینی" می تواند در حفاظت از جان و مال شهروندان موثر باشد، بیاییم برای حفظ جان خود و سرنشینانمان و دیگر رانندگان قبل از هر اقدامی در رانندگی پیش بینی های لازم را به عمل آوریم چرا که انسان عاقل و دور اندیش هرگز بدون پیش بینی کردن احتمالات هیچ عملی را انجام نمی دهد و خود را بی جهت درگیر مسایل و حوادث و پیش آمدهای روزگار نمی کند .
تهیه وتنظیم: سرهنگ اصغر زارع جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108544/ضرورت-پیش-بینی-در-رانندگی
بستن   چاپ