پیام سپاهان
پژوهشگر و نویسنده نمایش های ایرانی:
پژوهشکده نمایش های ایرانی در کاشان ایجاد شود
شنبه 26 مرداد 1398 - 16:10:15
پیام سپاهان - کاشان - پژوهشگر و نویسنده نمایش های ایرانی ضمن ابراز تاسف از عدم حمایت رسانه از هنر ایرانی گفت: پژوهشکده نمایش های ایرانی در کاشان ایجاد شود.

مهدی صفاری نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه بخشی از اجراهای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه تاریخی کاشان برگزار شد، اظهار داشت: از آنجا که این جشنواره به نمایش های آیینی و سنتی اختصاص دارد، می توان گفت که کاشان با پیشینه خود خاستگاه این نوع نمایش ها است، بر این اساس ستاد برگزاری این جشنواره در کاشان شکل گرفت و بررسی های متعددی برای فراهم شدن شرایط برپایی اجراهای نمایش های آیینی و سنتی را ایجاد کردند.
وی با بیان اینکه کاشان در رقابت با یزد موفق به متقاعد کردن عوامل نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در برپایی این جشنواره در کاشان شدند، افزود: بخش ویژه شبیه خوانی جشنواره نوزدهم به کاشان آمد و از آنجا که این شهرستان در حوزه شبیه خوانی و تعزیه قدمت دیرینه دارد، همخوانی خاصی در اجراها با فضاهای انتخاب شده وجود داشت.
پژوهشگر و نویسنده نمایش های ایرانی از برگزاری مراسم نقالی، خیمه شب بازی و حوض خوانی در کاشان خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه رسانه از هنر ایرانی حمایت شایسته ای ندارد و به همین دلیل علاقه مندان به این موضوع کاهش پیدا کرده است و حتی در تلویزیون نیز حمایتی از این هنر و هنرمندان نمی شود و متاسفانه هیچ گاه نیز به دنبال خوبی های نمایش نبودیم.
وی با بیان اینکه شخصیت مبارک در نمایش های آیینی حامل پیام شادی برای ما است، گفت: این شخصیت در کهن ترین آیین ها وجود دارد ولی به آن بها داده نمی شود اما در اروپا و غرب به شخصیت بابانئول اهمیت ویژه ای می دهند.
صفاری نژاد ضمن اشاره به پتانسیل های ویژه کاشان در نمایش های آیینی و سنتی افزود: امید است در کاشان پژوهشکده نمایش های ایرانی ایجاد شود چراکه اساتید مختلفی می توانند این هنر فاخر را به دیگران عرضه کنند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108499/پژوهشکده-نمایش-های-ایرانی-در-کاشان-ایجاد-شود
بستن   چاپ