پیام سپاهان
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان مطرح کرد:
برخورد منفعلانه برخی نهادها با طرح ساماندهی زاینده‌رود
شنبه 26 مرداد 1398 - 12:52:59
پیام سپاهان - اصفهان - دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: آب منطقه‌ای و صنف کشاورزی با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی، پیگیر طرح ساماندهی زاینده‌رود هستند اما برخورد برخی نهادها با این طرح منفعلانه است.

اسفندیار امینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس قوانین 2، 36، 44 و 45 توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مکلف شده است تا حریم و بستر رودخانه را آزادسازی کند، چنانچه بستر و حریم رودخانه مورد تعرض واقع شود محاکم قضایی آن را به عنوان تخلف در نظر خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه سیل بهاری نشان داد که رودخانه زاینده رود و مسیل های آن مورد تصرف قرار گرفتند، بیان داشت: مجوز تخریب اعیانی های مزاحم در بستر و حریم رودخانه توسط وزارت نیرو صادر شده اما وزارت نیرو اقدام موثری در آزادسازی حریم و بستر رودخانه صورت نداده است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: در بند سه جلسه دهم شورای عالی آب مصوب شده است که رودخانه زاینده رود ساماندهی شده و حریم و بستر رودخانه آزادسازی شود و اعیانی هایی که در بستر رودخانه است برداشته شود؛ پمپ ها و چاه های حریمی حذف نقاط برداشت آب پایش شود تا پرت رودخانه به حداقل ممکن برسد.
تحرک لازم برای پیشبرد طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود وجود ندارد
وی ابراز داشت: طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه از سال 93 توسط کشاورزان شروع شد و دو سال بعد با برنامه ریزی وپیگیری کشاورزان ادامه یافت، اگرچه این طرح با مشکل اعتباری مواجه بود اما در سال 97 هم با فراهم شدن اعتبارات لازم و تخصیص بودجه، تحرک استانی لازم در پیشبرد ساماندهی حریم و بستر زاینده رود ایجاد نشده است.
امینی با بیان اینکه طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه توسط کشاورزان به صورت قانونی و در طی انعقاد قرارداد با اتحادیه تعاونی تولید روستایی در حال انجام است، تصریح کرد: چندین مصوبه در ساماندهی حریم و بستر رودخانه در شورای هماهنگی زاینده رود به تصویب رسید و در شورای تامین استان قراردادهای لازم با صنف کشاورزی بسته شد و نظام صنف کشاورزی به عنوان مدیر طرح حفاظت و ساماندهی رودخانه زاینده رود اعلام شد.
وی افزود: طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود با بودجه حداقلی، در مقام مقایسه با سایر استانها پیشرفت های مطلوبی به دست آورده است اما باز هم نتوانسته از ظرفیت های موجود به صورت کامل استفاده کند.
زمزمه های حذف نظام صنفی کشاورزی به گوش می رسد
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اعلام اینکه زمزمه های حذف نظام صنفی کشاورزی از سوی برخی دوستان مسئول به گوش می رسد، اظهار داشت: بعد از چندین سال تعامل موثر با صنف کشاورزی ایرادهای قانونی از برخی مراجع به این صنف وارد شده که به نظر می رسد این ادعا بی اساس باشد زیرا شورای هماهنگی زاینده رود که رئیس آن وزیر نیرو است تکلیف کرده است با نظام صنف کشاورزی و مصوبه شورای تامین استان نظام صنفی کشورزی برقرار بماند.
وی افزود: جریانی می خواهد با حذف نظام صنفی کشاورزی، دست کشاورزان را از رودخانه زاینده رود کوتاه کند، این در حالی است که جاری شدن زاینده رود، را باید مدیون تلاش های کشاورزان شرق اصفهان دانست.
امینی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در ساماندهی رودخانه آزادسازی اعیانی های نهادهای دولتی است، اظهار داشت: اعیانی هایی که در تصرف کشاورزان بوده با کمترین دردسر آزاد شده است اما برخی از اعیانی ها به نهادهای دولتی وابسته است که انتظار می رود با همراهی و همکاری به این طرح شتاب بخشید.
محیط زیست و جهادکشاورزی با طرح ساماندهی زاینده رود منفعلانه برخورد کردند
وی افزود: در محافل دولتی طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود مطرح است وشرکت آب منطقه ای و صنف کشاورزی با همکاری دادستان و انتظامی استان اصفهان توانستند این طرح را با جدیت سرعت بخشند؛ این در حالی است که نهادهایی همچون اداره کل جهاد کشاورزی و محیط زیست همچنان با این طرح برخود منفعلانه ای دارند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108483/برخورد-منفعلانه-برخی-نهادها-با-طرح-ساماندهی-زاینده‌رود
بستن   چاپ