پیام سپاهان
رئیس دانشگاه پیام نورکشور مطرح کرد:
کاهش تعداد دانشجو، چالش بزرگ دانشگاه پیام نور
جمعه 25 مرداد 1398 - 16:00:25
پیام سپاهان - رئیس دانشگاه پیام نور کشور چالش های پیش روی این دانشگاه را کاهش تعداد دانشجویان آن و کاهش درآمدهای غیر شهریه ای اعلام کرد و گفت: 10 مرکز پیام نور موافقت خود را برای جذب دانشجویان خارجی اعلام کرده اند که دانشگاه پیام نور اصفهان یکی از این مراکز است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محمدرضا زمانی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبر در دانشگاه پیام نور واحد اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور هم اکنون 500 مرکز و واحد در سراسر کشور دارد و حدود 430 هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به حضور حدود چهار هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه پیام نور، افزود: 10 هزار کارمند در دانشگاه پیام نور سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات هستند و سیستم آموزشی این دانشگاه باز است و با شیوه آموزش ترکیبی، دروس ارائه می شود.
به گفته رئیس دانشگاه پیام نور کشور، منابع درسی دانشگاه پیام نور در تمام واحدها به صورت یکسان ارائه و امتحانات پایان ترم همزمان برگزار می شود.
زمانی، از فعالیت بیش از 40 نمایندگی این دانشگاه در سایر کشورها خبر داد و گفت: در حال حاضر 6 هزار دانشجوی بین المللی در کشورهای مختلف در مراکز پیام نور مشغول به تحصیل هستند.
تحصیل در دانشگاه پیام نور محتوامحور است
رئیس دانشگاه پیام نور همچنین از توسعه آموزش های ترکیبی و الکترونیکی دانشگاه پیام نور در سایر کشورهای جهان خبر داد.
وی با بیان اینکه تحصیل در دانشگاه پیام نور محتوامحور است، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته تمرکز دانشگاه بر کتاب و کاغذ بود و اکنون تولید محتوای الکترونیکی نیز اضافه شده و با توجه به این پتانسیل، تمرکز دانشگاه بر اجرای آزمون های متمرکز و همزمان در کشور است.
زمانی افزود: سالانه حدود 3 میلیون نفر آزمون در کشور برگزار می شود که سال قبل 23درصد این آزمون ها به صورت آنلاین برگزار شد.
وی از افزایش آزمون های آنلاین در سراسر کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل تجهیز برخی مراکز برای برگزاری آزمون آنلاین مواجه هستیم که امیدواریم با برطرف کردن این موانع و حذف آزمون های کاغذی در دستیابی به دانشگاه سبز موفق شویم و این علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جانبی و موجب بالا بردن دقت و سرعت در آزمون می شود.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از هزینه های دانشگاه از طریق اخذ شهریه تامین می شود، اظهار کرد: تأمین همین مقدار اندک هزینه تحصیل برای خانواده برخی دانشجویان این دانشگاه مشکل است.
تفاهم نامه همکاری با بانک قرض الحسنه
رئیس دانشگاه پیام نور از انعقاد تفاهم نامه با بانک‌های قرض الحسنه برای تأمین وام شهریه دانشجویان خبر داد و گفت: دانشجویان پیام نور دیگر دغدغه تأمین شهریه نخواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس از سال گذشته تدابیری اتخاذ شد که با کمک برخی از بانک‌ها تمهیداتی برای دانشجویان فراهم کنیم که یکی از بهترین روش‌ها ارائه تسهیلات وام قرض الحسنه بود و در این زمینه دانشگاه با بانک‌های مختلف تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.
زمانی خاطرنشان کرد: دانشجویان کافی است یکبار به بانک طرف تعهد دانشگاه مراجعه و معرفی شوند و از این طریق می‌توانند کل شهریه تحصیلی خود را با کارمزد یک و 4 دهم درصد پرداخت کنند و بازپرداخت این وام نیز در 48 ماه به صورت اقساط خواهد بود، ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد وجود ندارد.
وی ادامه داد: مناطق محروم و خانواده های کم بضاعت نیز می توانند از طریق تفاهم نامه دانشگاه پیام نور با بنیاد علوی از تسهیلات ویژه بلاعوض استفاده کنند. سال گذشته حدود 2میلیارد و 400 میلیون تسهیلات بلاعوض برای دانشجویان محروم اختصاص داده شد.
به گفته زمانی، مهارت آموزی و کارآفرینی یکی از برنامه های وزارت علوم است که دانشگاه پیام نور نیز برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه، برنامه مستقل اجرا کرده است.
رئیس دانشگاه پیام نور اظهار کرد: دانشجویان مرکز پیام نور طبق قرارداد همکاری این دانشگاه با بزرگترین بخش خصوصی کشور که "کانون عالی صنفی کارفرمایان کشور" است، می توانند براساس علایق خود به صنف های مختلف معرفی و ضمن تحصیل از دوره های آموزشی استفاده کنند.
هفت استان کشور پایلوت اجرای توسعه حداکثری آموزش در مناطق محروم
وی در ادامه از اجرایی شدن تفاهم نامه دانشگاه پیام نور با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم مبنی بر ایجاد بسترهای اشتغال و توسعه مهارت آموزی در روستاها و مناطق محروم خبر داد و گفت: آیین انعقاد قرارداد اجرایی این تفاهم نامه به میزبانی دانشگاه پیام نور جهرم استان فارس در هفت مرکز استانی دانشگاه پیام نور به صورت پایلوت برگزار می‌شود.
زمانی اظهار کرد: این قرارداد در فاز نخست، به صورت پایلوت در هفت مرکز استان دانشگاه پیام نور و با اولویت‌های تعیین شده در هر استان اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اولویت‌های هفت استان، گفت: نخستین برنامه اجرایی این تفاهم نامه با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در هفت منطقه شامل؛ دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی در حوزه سنگ‌های تزئینی، دانشگاه پیام نور جهرم صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما، دانشگاه پیام نور همدان در حوزه صنایع دستی و چوب، دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در حوزه بوم گردی، دانشگاه پیام نور استان مرکزی در حوزه پوشاک، دانشگاه پیام نور کرمان در حوزه فرش، گلیم و پته و دانشگاه پیام نور لرستان در حوزه گیاهان دارویی و کشت‌های گلخانه‌ای آغاز خواهد شد.
زمانی، به برخی اقدامات فرهنگی و اشتغال زایی دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: در قالب یک تفاهم نامه کنسرسیوم با معاونت علمی فناوری دوره های کدنویسی را در دستور کار قرار داده ایم که به موجب آن، استعدادیابی کدنویسی انجام می شود و دانشجویان سراسر کشور می توانند از این دوره ها استفاده کننند و پیش بینی می شود این طرح حدود یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد.
رشته های دانشگاه پیام نور ساماندهی می شود
رئیس دانشگاه پیام نور از ساماندهی رشته های دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در رابطه با رشته ها نداریم و سامان دهی رشته ها در دستور کار است. بنا داریم رشته های اشباع را جایگزین رشته های نو و مورد استقبال از لحاظ اشتغال کنیم. به صرف اینکه رشته ای خواهان دارد به دنبال آن نمی رویم، بلکه به دنبال این هستیم دغدغه شغل را از پیش پای دانشجویان برداریم.
وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور در تمام رشته ها فعال است و تنها در رشته های پزشکی به دنبال فعالیت نیستیم، اما در نظر داریم رشته های علوم پایه پزشکی را در دستور کار قرار دهیم.
تجهیز آزمایشگاه ملی برای تجهیزات هایتک
رئیس دانشگاه پیام نور افزود: تجهیزات آزمایشگاهی در تمام مراکز پیام نور کشور فعال است و در تلاش هستیم آزمایشگاه ملی برای استفاده بهینه از تجهیزات هایتک داشته باشیم، همچنین آزمایشگاه های کوچک را برای استفاده بهتر تخصصی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هیچ عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور حقوق پرداخت نشده ندارد، گفت: هیچ نیرویی از دانشگاه پیام نور تعدیل نخواهد شد، بلکه به سمت بهتر شدن هدایت می شوند. بودجه دولتی دانشگاه 30 درصد و 70 درصد از محل درآمدهای شهریه و درآمدهای غیرشهریه ای است و سهم هر استان مشخص است.
وی درخصوص درآمد غیر شهریه ای، گفت: در این بخش قراردادهای پژوهشی و فناوری و مسایل اجتماعی و مسایلی همچون دوره های کوتاه مدت و آموزش آزاد تهیه می شود و برخی مراکز می توانند در قبال مراکز نوآوری دریافت وجه داشته و تامین درآمد کنند.
چالش بزرگ دانشگاه پیام نور، کاهش تعداد دانشجو
رئیس دانشگاه پیام نور چالش های پیش روی دانشگاه را کاهش تعداد دانشجوی این مرکز و کاهش درآمدهای غیر شهریه ای اعلام کرد و گفت: در سال 92 حدود 1.2 میلیون دانشجو در دانشگاه های پیام نور کشور مشغول به تحصیل بودند و اکنون این تعداد به 430 هزار نفر رسیده است به این معنا که درآمد شهریه ای کاهش داشته است و اکنون چالش این است چطور با این عدم هماهنگی روبرو شویم.
وی با بیان اینکه ستاد آمایش وزارت علوم، دانشگاه پیام نور را بررسی و مراکز غیرفعال و کمتر فعال را شناسایی می کند، تصریح کرد: اگر واحدی تنها واحد منطقه و یا حساسیت خاص داشته باشد از آن مرکز حمایت می کنیم تا به سمت مثبت هدایت شود. برای مثال به سمت فنی حرفه ای شدن و یا ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری هدایت می کنیم.
دانشگاه پیام نور اصفهان آماده جذب دانشجوی بین الملل
رئیس دانشگاه پیام نور از پذیرش دانشجویان بین الملل مراکز پیام نور خبر داد و گفت: 10 مرکز موافقت خود را برای جذب دانشجویان خارجی اعلام کرده اند که دانشگاه پیام نور اصفهان یکی از این مراکز است.
وی درخصوص گسترش تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، گفت: اگر قرار باشد مرکزی مجوز تحصیلات تکمیلی بگیرد باید شاخص هایی داشته باشد که حضور استادیار و دانشیار از ملزومات است. با توجه به پراکندگی اساتید در بسیاری از مراکز، پس از طرح ساماندهی به دنبال این هستیم که بتوانیم این گسترش را اجرایی کنیم.
زمانی هدف بازدید از اصفهان را بررسی مشکلات و شناسایی پتانسیل های مراکز استان های کشور معرفی کرد و گفت: تاکنون از حدود 37 استان بازدید داشته ایم و اصفهان جز مراکز برتر است و تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی برجسته این مرکز ارتباط خوبی با پیام نور اصلی برقرار کرده است.
کد خبرنگار: 13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108397/کاهش-تعداد-دانشجو،-چالش-بزرگ-دانشگاه-پیام-نور
بستن   چاپ