پیام سپاهان
جادوی روستاگردی
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 12:22:10
پیام سپاهان - شهرکرد- چهارمحال و بختیاری با برخورداری از 12 روستای هدف گردشگری و فرهنگ غنی مهمان نوازی یکی از بهترین مقاصد سفرهای تابستانی به شمار می‌رود، این در حالی است که این ظرفیت همچنان ناشناخته مانده و نیازمند توجه بیشتر است.

گردشگری انواع مختلفی دارد که امروزه شکل نوینی از آن با عنوان گردشگری روستایی با هدف توسعه پایدار جوامع محلی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و ایجاد مشاغل جدید در مناطق روستایی تجسم یافته است.
گردشگری روستایی با تأثیرگذاری در سه بعد پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی ضمن جلب مشارکت جوامع محلی در توسعه اقتصادی با پتانسیل حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست باعث پایداری محیطی نیز می‌شود. در واقع هدف گردشگری روستایی گسترش امکانات و بهبود شرایط زندگی نسل کنونی و نسل‌های آتی اقشار آسیب پذیر روستایی است.
اهمیت این موضوع برای جوامعی از جمله استان چهارمحال و بختیاری که با برخورداری از مواهب طبیعی و ظرفیت توسعه گردشگری روستایی هنوز نتوانسته از این فرصت در مسیر تحقق توسعه پایدار بهره بگیرد، دوچندان می‌شود.
با این وجود در سال‌های اخیر 12 روستای هدف گردشگری در این استان شناسایی شده که فصل بهار و تابستان بهترین فرصت را برای سفر به این مناطق روستایی فراهم کرده است که معرفی این روستاها را در ادامه می‌خوانید:
روستای شیخ علیخان
روستای کوهستانی شیخ علیخان از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ از جمله روستاهای هدف گردشگری استان است.
نام این روستا در گذشته «سپید دیوان» بوده چون ارتفاعات اطراف روستا مایل به سفید هستند آن را سپید دیوان نامیده بودند. ولی بعدها شیخ علیخان نام یکی از بزرگان روستا تغییر نام داد.
آبشار زیبای شیخ علیخان نیز از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آید.
دیمه
دیمه هم از ییلاق‌های عشایر بختیاری بوده که در قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. چشمه دیمه معروفترین اثر طبیعی این روستا به شمار می‌آید. چشم اندازهای طبیعی، مراتع سرسبز و حاصلخیز همراه با جریان و جوشش چشمه زیبای دیمه شرایط مناسبی را برای تفریح فراهم آورده است.
سرآقاسید
بعد از گذر از روستای شیخ علیخان در شمال غربی مرکز کوهرنگ و طی کردن جاده خاکی و پیچ در پیچ کوهستانی که خیلی هم هموار نیست به یکی از دورترین نقاط شهرستان کوهرنگ در دامنه قله هفتتنان رشته کوه زاگرس میرسیم. این روستا با بافت سنتی و معماری پلکانی در میان کوهستان خودنمایی می‌کند. این روستا به سبب پلکانی بودن به ماسوله زاگرس معروف شده است. وجه تسمیه این روستا به خاطر امامزاده‌ای است که مقبره آن در پایین روستا قرار دارد.
آتشگاه
این منطقه که در شهرستان لردگان قرار دارد یکی از زیباترین تفرجگاه‌هایی است که از حد فاصل پستی و بلندی‌های آن آبشارهای متعددی سرازیر می‌شود.
در فاصله 200 متری دره، دو آبشار به نسبت بزرگ وجود دارد که زیبایی و شکوه چشمگیری دارند. کوه‌های آهکی اطراف روستای آتشگاه سبب پدید آمدن غارها و چشمهسارهای متعددی در اطراف روستا شده که یکی از این غارها در داخل روستا واقع شده و مورد توجه کوهنوردان و علاقمندان به ورزش غارنوردی است. رودخانه خرسان از جنوب روستا عبور می‌کند و مزارع و شالیزارهای ساحلی را سیراب می‌کند. تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه خرسان چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد بویژه در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
یاسه چای
روستای کوهستانی یاسه چای از توابع شهرستان سامان در فاصله 52 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.
رودخانه خروشان زاینده رود در شرق روستا جریان دارد. بقایای حصار پیرامون روستا و خرابه‌های حمام قدیمی قدمت این روستا را به پیش از دوره قاجاریه مربوط می‌سازد.
خانه‌های روستاییان با سقف‌های مسطح در شیب دامنه کوه در کنار هم و به طور پلکانی ساخته شده‌اند که از طریق دالان‌های سرپوشیده به یکدیگر راه دارند. پیرامون این روستا را باغ‌های وسیع فراگرفته و جلوه جذابی به روستا بخشیده است.
دزک
این روستا از توابع شهرستان کیار از اطراف به کوه پیر و کوه تاپو محدود شده است. این روستا در گذشته از اتراقگاههای خوانین و عشایر بختیاری بوده است. قلعه دزک و حمام قدیمی آن از آثار تاریخی دوره قاجار است که به سبب استقرار در یک ناحیه کوهستانی، مناظر طبیعی بکر، چشم اندازای زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.
باغات وسیع و سرسبز، مراتع حاصلخیز، ارتفاعات پیرامون با غارهای طبیعی و آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان اهمیت و جذابیت گردشگری به این روستا بخشیده است.
سوادجان
روستای سوادجان سومین روستای بزرگ بخش سامان است که در حاشیه رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. قابلیت‌های فرهنگی، بافت روستا، گردشگری طبیعی، وجود باغ‌های سرسبز و درختان سربه فلک کشیده این روستا را به عنوان یکی از روستاهای برگزیده گردشگری کشور انتخاب کرده است.
آورگان
این روستا از توابع بخش بلداجی شهرستان بروجن از روستاهای قدیمی و تاریخی استان به شمار می‌رود. روستای آورگان به دلیل استقرار در دامنه کوهستان و برخورداری از اقلیم معتدل، در بهار و تابستان دارای چشم اندازهای زیبا و آب و هوای مطلوب است. باغات انبوه و گسترده و درختان انگور، بادام، گردو و انواع دیگر میوه‌ها جلوه خاصی به روستای آورگان بخشیده است. امامزاده دستگرد
هوره
از روستاهای کوهستانی مرکز بخش زاینده رود در شهرستان سامان است. رودخانه زاینده رود در شرق این روستا جریان دارد. پیشینه تاریخی روستای هوره به 700 سال پیش می‌رسد. به روایت منابع محلی یکی از خوانین قشقایی به نام ولی خان این روستا را بنا نهاده است. از جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به پل هوره، بقایای قلعه تاریخی و دشت‌های زیبای لاله، چمنزارهای دلنواز، باغ‌ها و تفرجگاه‌های دامنه‌های ارتفاعات اشاره کرد.
چلوان
این روستا در شهرستان سامان بخش مرکزی استقرار یافته است. این روستا به واسطه باغات بادام چشمانداز مناسبی دارد و در اطراف آن مکان‌های دیدنی و تاریخی وجود دارد. سه باب حمام باستانی در سامان و قابل دسترسی از روستا، محوطه و آرامگاه دهقان سامانی، بقعه بابا پیراحمد واقع در کنار جاده آسفالته نزدیک چم چنگ و چم خلیفه از جاذبه‌های فرهنگی تاریخی این منطقه است.
دهچشمه
آبشار، غار و کتیبه‌های مشروطیت پیرغار نیز که مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است در شهرستان فارسان و در مجاورت روستای دهچشمه، قرار دارد که در کنار کتیبه‌های تاریخی بختیاری، زیبایی و نشاط را به دوستداران طبیعت هدیه می‌دهد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در خصوص ویژگی‌های روستاهای هدف گردشگری استان گفت: این روستاها ضمن برخورداری از بافت تاریخی، دارای آداب و رسوم و سنت‌های ویژه خود هستند که می‌تواند برای هر گردشگری از جمله گردشگران خارجی جذاب باشد.
محمدرضا عباسی با اشاره به راه اندازی بیش از 100 خانه مسافر و 26 اقامتگاه بوم گردی در استان، تصریح کرد: بسیاری از این اقامتگاه‌ها در روستاهای هدف گردشگری فعال شده است.
یک کارشناس حوزه گردشگری نیز، سنت مهمان‎نوازی را برند گردشگری استان دانست و گفت: این مهمان نوازی بی شک در روستاهای استان نمود و بروز ویژهای دارد و این امر می‌تواند در توسعه گردشگری روستایی نقش بی بدیلی ایفا کند.
حیدر صادقی، تصریح کرد: در حالی که بسیاری از جوامع با توجه به تحولات زندگی مدرن از سنت‌های دیرین خود فاصله گرفته‌اند، اما مردم مناطق روستایی استان تا حد بسیاری به آداب و رسوم و فرهنگ اصیل خود پای بندند و این امر می‌تواند جاذبه بسیاری برای گردشگران بویژه گردشگران خارجی باشد.
وی خاطرنشان کرد: مسافران و گردشگران می‌توانند یکی از تجربه‌های زیبایی که در سفر به این روستاها کسب کنند اقامت در خانه‌های محلی و کلبه‌های کوچک، خوردن خوراکی‌های سنتی روستا و خرید محصولات گیاهی و لبنی باشد.
اما با وجود ظرفیت‌های بیشماری که در حوزه توسعه گردشگری روستایی در استان وجود دارد به زعم برخی از کارشناسان تاکنون از همه ظرفیت‌های موجود در توسعه گردشگری روستایی استان بهره گیری نشده و می‌طلبد با ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر راه، مشارکت بیش از پیش با تورهای گردشگری و تبلیغات گسترده از این ظرفیت نه تنها در راستای رونق صنعت گردشگری و تحقق توسعه یافتگی استان بلکه در توانمندسازی مردم مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها اقدام کرد.
7363/6021

http://www.sepahannews.ir/fa/News/107331/جادوی-روستاگردی
بستن   چاپ