پیام سپاهان
گردشگری فرصتی که باید بیشتر از آن برای توسعه اصفهان بهره برد
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 7:05:06 AM
ایرنا

پیام سپاهان- فریدون الهیاری روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: یکی از حوزه های خیلی مهم در دنیای امروز، گردشگری است که در ایران و استان رشد قابل ملاحظه ای داشته است چراکه ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

براساس آمار موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است، بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.

وی تاکید کرد :  در این بخش باید سرمایه گذاری بیشتری کرد چون می تواند تقویت کننده و تثبیت کننده مبنای فرهنگی و هویتی جامعه باشد به طور مثال وقتی یک جوان از شهرستان خور برای امرار معاش می رود به تهران وقتی بر می گردد می تواند فرهنگ آداب و رسوم آن منطقه را احیا و برای خود شغل ایجاد کند.

وی نقش رسانه ها را در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تحقق این مهم بسیار قابل توجه دانست و ادامه داد: تبلیغ معرفی جاذبه ، مزیت ها، فرهنگ سازی و اعتماد سازی از جمله کارهایی است که در این بخش باید انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اضافه کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی جامعه امروز اهمیت ویژه ای دارد به ویژه در بحث ارتباطات دستگاه های دولتی با جامعه در اعتمادسازی همدلی رضایت مندی های عمومی و پیشبرد برنامه ها رسانه ها می توانند کمک ویژ ه ای داشته باشند.

وی اضافه کرد : یکی از چالش های گردشگری تبلیغات گسترده و منفی رسانه های وابسته به استکبار است و کشورهایی هستند که با نظام ما مشکل دارند و این تبلیغات منفی را انجام می دهند که اگر کسی خواست به کشورمان سفر کند دارای دغدغه و نگرانی باشد در حالی که وقتی با گردشگران صحبت می کنیم در ابتدا فکر می کنند که یک عمل اشتباهی را مرتکب شدند ولی وقتی ایران را می بینند نظرشان عوض می شود.

اله یاری یادآور شد : میراث فرهنگی از اهمیت والا و ویژه ای از لحاظ این که به هر حال بزرگ ترین پشتوانه هویتی جامعه و سرمایه عظیم ملی است که امروز ما به عنوان ایرانی اگر حرفی برای گفتن داریم و نقشی را می توانیم ایفا کنیم مبتنی بر سرمایه عظیم تاریخی است.

وی تصریح کرد : افزایش حساسیت های مردمی نسبت به میراث فرهنگی از منظری یک پشتوانه است و از سوی دیگر در اخبار و رسانه های مجازی گاه اخباری انتشار می یابد که به نوعی صحیح و دقیق نیست به همین جهت باید تلاش کنیم که این سرمایه بزرگ را خوب به جامعه نشان دهیم و از آن در راهبردهای فرهنگی و اجتماعی بهره بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: موضوع میراث فرهنگی یک موضوع ملی است و این طور نیست که به یک سازمان خلاصه شود اگر با آسیب ها و تهدیدها در جایی برخورد می کنیم باید در نظر داشته باشیم که همه در این نهاد باید سهم داشته باشند و باید همه را آگاه کنیم که چگونه نقش خودشان را ایفا بکنند.

وی صنایع دستی را یخش مهم دیگری زیر مجموعه این نهاد معرفی و اضافه کرد : این حوزه در دو منظر برای ما دارای اهمیت است یکی از نظر فرهنگی تاریخی هنری و اجتماعی و دیگری از نظر اقتصادی معیشتی اشتغال زایی و نقش آن در افزایش صادرات و رونق تولید در کشورمان است.

به گفته این مسوول استان اصفهان یکی از قطب های مهم صنایع دستی است که حدود 50 هزار نفر شاغل در رشته های مختلف آن در استان فعالیت دارند که از این تعداد 40 هزار نفر به صورت رسمی نام آن ها ثبت شده است.

از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که در مجموع معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع‌ دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اضافه کرد : استان دارای تنوع صنایع دستی و جایگاه ویژه ای از لحاظ بین المللی است در این سال ها تلاش زیادی شد که ما بتوانیم صنایع دستی مان را در بخش بین المللی معرفی کنیم ثبت اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی و پیوستن به شبکه خلاق یونسکو از جمله مزیت هاست.

اله یاری بیان کرد : در صادرات محصولات صنایع دستی سعی کردیم بنگاه هایی را ایجاد کنیم و فعالیت هایی را انجام دهیم که سبب رونق صادرات شده است به طور مثال در این استان بنگاه هایی وجود دارد که دارای نمایندگی هایی در سراسر دنیا هستند و به خوبی در این بخش فعالیت دارند و از حال روز خوبی برخوردار هستند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای 107 شهر و یکهزار و 934 روستاست؛ بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.
استان اصفهان همچنین دارای 90 موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت است که در اختیار بخش دولتی و خصوصی است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/107312/گردشگری-فرصتی-که-باید-بیشتر-از-آن-برای-توسعه-اصفهان-بهره-برد
بستن   چاپ