پیام سپاهان
در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛
تعارض ادله در اثبات کیفری؛ پیامدها و راهکارها
شنبه 19 مرداد 1398 - 12:08:35
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که «نوع جرم»، «نوع دلیل» و «مصداق تعارض» سه مولفه مهم در انتخاب راهکار مناسب برای رفع تعارض هستند که برای تضمین عدالت، لازم است مورد توجه قاضی قرار می گیرند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، امید متقی اردکانی دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه حقوق و علوم جزای دانشگاه کاشان در پایان نامه خود به "تعارض ادله در اثبات کیفری: پیامدها و راهکارها" پرداخت. این تحقیق به عنوان اثر برتر جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی اسلامی علامه جعفری معرفی شد و جایزه ویژه این جشنواره را دریافت کرد.
بر اساس این پژوهش، «تعارض ادله اثبات دعوی» واقعه ای است که در اعم اثبات کیفری و حقوقی مجال بروز می یابد؛ با این حال، تحقق آن در اثبات کیفری دربردارنده پیامدهای مخربی است که حساسیت بیشتری برای رفع آن می طلبد.
با رجوع به قانون مجازات اسلامی و قواعد رفع تعارض در دانش اصول فقه، اگرچه می توان راهکارهایی کلی از جمله «تخییر»، «تساقط»، «تقدم قانونی» و... برای رفع واقعه مزبور ارائه داد، تطبیق هر راهکار با مصادیق مختلف تعارض ادله اثبات دعوی بر عهده قاضی گذارده شده است. 
این پژوهش که از نوع روش توصیفی تحلیلی است، به سبب تفاوت در نظام اثباتی جرایم حدی در مقایسه با سایر جرایم، تمرکز بر مصادیق تعارض ادله اثبات جرایم مستوجب «قصاص»، «دیه» و «تعزیر» قرار گرفته و راهکار مناسب برای هر مصداق مشخص کرده است.
اهمیت این پژوهش در این است که کارآمدی راهکارهای ارائه شده در قانون مجازات اسلامی، منوط به آن است که هر راهکار متناسب با مصداق تعارض رخ داده، انتخاب و اجرا شود؛ از این رو با بررسی این موضوع، در گذر از واقعه تعارض به کمک قاضی کیفری شتافته و به وی در اجرای هرچه بهتر عدالت یاری خواهد رساند.
نتایج این تحقیق مشخص کرد که «نوع جرم»، «نوع دلیل» و «مصداق تعارض» سه مولفه مهم در انتخاب راهکار مناسب برای رفع تعارض هستند که برای تضمین عدالت، لازم است مورد توجه قاضی قرار می گیرند.
به گزارش ایسنا، نخستین جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی اسلامی، جایزه ویژه علامه جعفری به همت پایگاه استنادی علمی ایرانیان و حمایت علمی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز دینی و حوزوی در بخش های مقالات، کتاب، پایان نامه و طرح های پژوهشی در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاهی و حوزوی در شهر قم برگزار شد. پایان نامه "امید متقی اردکانی" دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان به عنوان اثر برتر این جشنواره معرفی شد.
کدخبرنگار:1303
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/107093/تعارض-ادله-در-اثبات-کیفری؛-پیامدها-و-راهکارها
بستن   چاپ