پیام سپاهان
سنت‌هایی که نمایش شدند
شنبه 19 مرداد 1398 - 10:53:23 AM
ایسنا
پیام سپاهان- میثم طاهری، مدیر این تماشاخانه، اظهار کرد: سیاست این تماشاخانه، تولید و اجرای نمایش‌های آیینی سنتی است و هدف آن هم، احیای این رسوم فراموش‌شده. ازاین‌رو، اردیبهشت 97 جُنگ بانوی اردیبهشت را برای به اجرا گذاشتن نمایش «حنابندان» اجرا کردیم و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان، در جنگ دیگری به نام «ترنج»، رسم «حمام دامادی» را در قالب یک اجرای نمایشی به تصویر کشیدیم.

وی ادامه داد: مجلس‌ «حنابندان» یک‌شب‌ قبل از شب عروسی، برپا می‌شده و خانواده داماد در آن شب حنا، لوازم بهداشتی، آرایشی و... را در طبق‌های بزرگ، برای‌ عروس می‌بردند و مراسم پای‌کوبی را برگزار می‌کردند. سپس بر دستان عروس و داماد، پول و حنا می‌گذاشتند.

این کارگردان تئاتر افزود: رسم حمام دامادی نیز چنین بوده که چند پسر جوان، روز عروسی داماد، او را به حمام می‌بردند و بعد هم که داماد کت‌وشلوارش را می‌پوشید شادی و هلهله می‌کردند.

مدیر تماشاخانه نگاه، تصریح کرد: از هشتم مردادماه در این تماشاخانه، میزبان برپایی جنگ دیگری هستیم که خانوادگی است و در آن نمایشی را برای نشان دادن رسم «قباله برون» اجرا می‌کنیم. این رسم، بعد از خواستگاری و گرفتن بله از عروس خانم، با حضور بزرگ‌ترهای فامیل برگزار می‌شود و در آن بر سر مهریه بحث و توافق می‌کنند. سپس مادر داماد روسری و طلایی به‌عنوان نشانه به عروس هدیه می‌دهد و کله‌قندی که در طبق برای عروس آورده‌اند، به دست یکی از بزرگ‌ترها شکسته و برای شیرین‌کامی بین مهمانان تقسیم می‌شود.

 علاقه‌مندان برای دیدن این نمایش در جُنگ شاد «قباله برون» با بازی ریحانه جوزقیان، مسعود کبیرزاده، سوگند صادقی، مائده بهجتی، پونه شجاعی، شیوا مهرآیین، لاریسا شجاعی و آرمین رستمی می‌توانند تا 23 مردادماه (به‌جز 17 مرداد) هر شب رأس 21 ساعت به تماشاخانه نگاه نجف‌آباد مراجعه کنند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/107028/سنت‌هایی-که-نمایش-شدند
بستن   چاپ