پیام سپاهان
بیماری جشنواره‌های ایرانی چیست؟
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 11:40:08 AM
ایسنا
پیام سپاهان- عباس آرام که با فیلم «اینجا روستای من» حضور در جشنواره‌های بین‌المللی‌ای مثل فیلم‌های ایرانی زوریخ سوئیس، کینولوب لهستان، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هند، فستیوال بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان زلین جمهوری چک، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ایرانی زوریخ سوئیس را تجربه و جوایزی را نیز کسب کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: در کشورهای دیگر بحث آموزش کودکان بسیار مهم است و به‌تبع آن سینمای کودک به‌عنوان یکی از راه‌های آموزشی، جایگاه مهمی دارد.

وی ادامه داد: چراغ جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان دنیا بعد از اتمام جشنواره خاموش نمی‌شود، بلکه آن‌ها در طول سال تورهای جهانی برگزار می‌کنند و فیلم‌های برگزیده جشنواره را بعد از معرفی به پخش‌کننده، در چارت اکران قرار می‌دهند اما نه اکران‌های کوتاه‌مدت و بیست‌روزه، چون آموزش کودکان اهمیت دارد نه فروش.
 
این کارگردان که فیلم «اینجا روستای من» او موفق به راه‌یابی به سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان نشده با تأکید بر اینکه «اینجا، ایران است»، گفت: غده سرطانی روابط، اکثر جشنواره‌های ایرانی را فلج کرده است. مدیر ایرانی جشنواره  فیلم‌های زوریخ سوئیس تعریف می‌کرد که چرا از داوران ایرانی برای انتخاب فیلم‌ها استفاده نمی‌کند و مهم‌ترین دلیلش این بود که ایرانیان به دلیل سابقه ذهنی‌ای که از اشخاص دارند مرعوب آن‌ها می‌شوند، درحالی‌که داوران خارجی فقط کیفیت فیلم برایشان مهم است و ما در همین جشنواره در رقابت با فیلم‌های تجاری‌ای مثل «بمب یک عاشقانه» و «بنفشه آفریقایی» جایزه ویژه هیئت‌داوران را برای فیلم «اینجا روستای من» کسب کردیم.

آرام تصریح کرد: از هفت فیلم بلند داستانی راه‌یافته به جشنواره فیلم کودک و نوجوان دو فیلم محصول صداوسیمای مراکز و یک فیلم نیز محصول صداوسیمای اصفهان و مورد حمایت شهرداری این شهر بوده، بخش‌هایی از پشت‌صحنه این فیلم هم با حضور شهردار و استاندار و مدیر شبکه از تلویزیون پخش‌شده، خب چه کسی باور می‌کرد که این فیلم به جشنواره راه پیدا نکند؟

وی افزود: متأسفانه برنامه‌ریزی پایه‌ای برای کودک و نوجوان در کشور وجود ندارد به همین دلیل جشنواره مربوط به فیلم کودک نیز منحصر به چند روز تب‌وتاب و شلوغی و سخنرانی‌های نغز است و تمام.

آرام با بیان اینکه یکی از ملاک‌های انتخاب فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی، رعایت تم جشنواره است، گفت: تا وقتی ملاک ما برای انتخاب و گزینش فیلم‌ها چیزی جز کیفیت و رعایت تم و ... است نباید انتظار رشد و ارتقای جشنواره‌هایمان را داشته باشیم.

این کارگردان با بیان اینکه گروه هنر و تجربه نیز اهمیتی برای سینمای کودک قائل نیست، گفت: متأسفانه پاسخ منطقی و روشنی از مسئولان این حوزه درباره چرایی این نگاه به سینمای کودک نمی‌شنویم و از سوی دیگر وقتی علت عدم انتخاب فیلمی که در جشنواره‌های جهانی موفق بوده را در جشنواره‌های ایرانی می‌پرسیم می‌گویند: فیلم شما جایزه‌های زیادی برده و اگر به جشنواره راه پیدا کنید و جایزه نگیرید باعث حرف‌وحدیث می‌شود!

http://www.sepahannews.ir/fa/News/106987/بیماری-جشنواره‌های-ایرانی-چیست؟
بستن   چاپ