پیام سپاهان
برگزاری مرحله نهایی نخستین ماراتن نجومی دانش‌آموزی در اصفهان
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 08:47:53
پیام سپاهان - مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: مرحله نهایی نخستین ماراتن نجومی دانش آموزی با نام "نجم الدوله" به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با همکاری پژوهش‌سرای جابربن‌حیان در اصفهان برگزار می‌‌شود.
رضا شهباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: این رویداد مسابقه‌ای ویژه دانش‌آموزان پایه 10 ،11 و 12 در تاریخ دهم مرداد در مرحله نهایی برگزار می‌شود. 
وی افزود: آزمون کتبی این مسابقه 26 تیرماه برگزار شد و از بین شرکت کنندگان، 25 نفر با کسب نمره قبولی به مرحله عملی راه یافتند که در تاریخ 10 مرداد با هم در مرحله ماراتن رصدی به رقابت می‌پردازند.
مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان هدف برگزاری این رویداد را افزایش سطح توانمندی و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به علم زیبای ستاره‌شناسی اعلام کرد و گفت: این رویداد فرصتی برای گردهمایی منجمان کشور در یک مکان در زیر آسمان پر ستاره، رقابت دوستانه و همچنین بالابردن سطح علمی و رصدی آنها است. 
شهباز با بیان اینکه رصد آسمان شب یکی از بی نظیرترین لذت‌هایی است که بشر توانسته به آن دست پیدا کند، تصریح کرد: زمانی که به رصد جهان بیکران می پردازید، قطعا دقایقی از مشکلات این دنیا فارق خواهید شد و تنها به عظمت خدا پی می برید. 
مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان افزود: در این رقابت ها منجمان آماتور با همراه داشتن ابزار رصدی خود به مکان مشخص شده برگزاری ماراتن می آیند و به رصد اجرامی مشخص شده، می پردازند.
شهباز با بیان اینکه منجمان برای صحت آنچه رصد کرده اند از شرکت کنندگان دارای مقام آورده دوره های قبل یا منجمان سابقه دار به عنوان داور استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: منجمان آماتور، اجرام رصد کرده را پشت ابزار رصدی این داوران به تایید می‌رسانند.
وی درباره شیوه برگزاری این مارتن نجومی توضیح داد: شرکت کنندگان باید اجرامی که کمیته علمی از قبل مشخص کرده و در اختیار رصدگران قرار داده را با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی خود رصد کنند و سپس این رصدها توسط داوران تایید و بررسی می شود. با طلوع خورشید رقابت پایان یافته و از بین کسانی که اجرام بیشتری را رصد کرده اند، افراد برگزیده معرفی می شوند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/105823/برگزاری-مرحله-نهایی-نخستین-ماراتن-نجومی-دانش‌آموزی-در-اصفهان
بستن   چاپ