پیام سپاهان
بختیار:
جهاد دانشگاهی، به تجاری سازیِ فناوری‌ها اهتمام کند
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 8:47:46 AM
ایسنا
پیام سپاهان - نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی گفت: تجاری‌سازی فناوری‌ها و پژوهش‌هایی که انجام شده یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که باید جهاد دانشگاهی به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشد.
علی بختیار در خصوص روز 16 مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: در سال 1359 دانشجویان پیرو خط امام، خدمت ایشان رسیدند و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در این جلسه حضور داشتند پیشنهاد دادند که نهادی در کنار دانشگاه‌ها تشکیل شود تا بتواند علاوه بر حضور فیزیکی رزمندگان، قابلیت استفاده از اساتید و دانشجویان در آن فراهم شود تا کمکی به نیازهای فنی و تخصصی کشور شود.
وی افزود: در روز 16 مرداد 1359، ستاد عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را برای رسیدن به این اهداف و انقلاب فرهنگی تأسیس کرد و بعد در سال 1365 اساس‌نامه آن به تصویب رسید. در این ایام جهاد دانشگاهی بعد از تصویب اساس‌نامه‌اش، ارتقای زیادی پیدا کرد. برای مثال موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در سال 1372 تأسیس شد و بعد هم در سال 1392 چند شعبه به آن اضافه شده است.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از اهداف جهاد دانشگاهی که در اساس‌نامه آن تصریح شده، توسعه امور فرهنگی است که با همکاری حوزه و دانشگاه انجام می‌شود که موجب گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها شده است.
بختیار ادامه داد: در این 39 سالی که جهاد دانشگاهی فعالیت داشته، اقدامات بسیار خوبی را در راستای اهدافی که داشته، انجام داده است و از دانشجویان و پژوهشگران مستعد به خوبی حمایت کرده است. در مبارزه با غرب زدگی جهاد دانشگاهی در راستای ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش‌ها زیادی کرده است.
وی تصریح کرد: ایجاد بستر مناسب برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از وظایف جهاد دانشگاهی است که در این زمینه جهاد باید بهتر عمل کند. امروز یکی از مشکلات ما این است که میزان بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی‌مان بیش از بیکاری افرادی است که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در کل کارنامه جهاد دانشگاهی در چهار دهه گذشته قابل قبول بوده است. البته مواردی که در این نهاد نقطه ضعف هستند باید مرتفع شود. ایجاد کار برای دانش‌آموختگان دانشگاهی یکی از این وظایف خطیر است که جهاد دانشگاهی باید به آن اهتمام ویژه داشته باشد. نیروی انسانی خلاق دانشگاهی بزرگ‌ترین سرمایه برای کشور محسوب می‌شود که این سرمایه از سرمایه‌های مادی کشور بسیار با ارزش‌تر است.
بختیار در همین خصوص افزود: اگر از این سرمایه انسانی در جهت اعتلای اقتصادی کشورمان بهره‌برداری کنیم و در بخش‌های کشاورزی، صنعت و ... از این نیروهای خلاق استفاده کنیم شکوفایی اقتصادی را در کشور به ارمغان می‌آوریم و می‌توانیم جز 10 کشور برتر اقتصادی دنیا شویم. بر اساس پژوهش‌هایی که انجام شده این امر دست یافتنی است و باید برای تحقق این هدف مهم، جهاد دانشگاهی گام‌های بلندی بردارد.
این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از مهمترین خدمات جهاد دانشگاهی بحث خودکفایی علمی و پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی است که این امر باعث شده در بسیاری از زمینه‌ها که دچار مشکل بودیم خودکفا شویم. در ابتدا بسیاری از کارها به شکل مهندسی معکوس انجام می‌شد که هم‌اکنون بخش زیادی از این کارها به شکل دانشگاهی در حال انجام است و این اقدام بسیار خوبی است که جهاد دانشگاهی خصوصاً در بخش معاونت پژوهش و فناوری انجام داده است.
وی اظهار کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی جهاد دانشگاهی تجاری‌سازی فناوری‌ها است. نیاز داریم که از این توانایی‌ها در قشر تحصیل کرده استفاده کنیم و این توانایی‌ها را تبدیل به کار کنیم. باید خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها را تجاری‌سازی کنیم تا شرکت‌های مهم تجاری، از آن استفاده کنند. زمانی که این دانش تبدیل به کار شود برای کشور مفید است. بنابراین تجاری‌سازی فناوری‌ها و پژوهش‌هایی که انجام شده یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که باید جهاد دانشگاهی به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/105816/جهاد-دانشگاهی،-به-تجاری-سازیِ-فناوری‌ها-اهتمام-کند
بستن   چاپ