پیام سپاهان
به مناسبت روز جهانی هپاتیت؛
"هپاتیت" دومین قاتل عفونی جهان
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 14:02:12
پیام سپاهان - از سال 2011، سازمان بهداشت جهانی 28 ژوئیه را به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری کرد تا راهگشایی برای پیشگیری از این بیماری ویروسی معرفی کند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، هپاتیت ویروسی یکی از علل مرگ و میر در سطح جهان است که 1.34 میلیون مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری رخ می‌دهد و می‌توان گفت که ویروس هپاتیت B و C، در 80 درصد موارد منجر به سرطان کبد می‌شود.
هپاتیت ویروسی در یک مکان یا در میان یک مجموعه از افراد خاص یافت نمی‌شود؛ این اپیدمی واقعا جهانی است و می تواند میلیون‌ها نفر را بدون آنکه آگاه باشند، تحت تأثیر قرار دهد. در حال حاضر 90 درصد افراد مبتلا به هپاتیت B و 80 درصد مبتلایان به هپاتیت C از بیماری خود آگاه نیستند. این امر می‌تواند احتمال بروز بیماری های کبدی کشنده را افزایش دهد و خطر انتقال غیرمستقیم عفونت به دیگر افراد را بیشتر کند.
با در دسترس بودن واکسن‌های موثر و درمانهای جدید برای هپاتیت B و C، حذف هپاتیت ویروسی قابل دستیابی است، اما آگاهی و درک بیشتر از بیماری و خطرات ناشی از آن لازم و ضروری است.
هپاتیت قابل پیشگیری و درمان است
روز جهانی هپاتیت فرصتی ایده آل برای پیوستن به یکدیگر و بالا بردن آگاهی عمومی از این بیماری ویروسی در جوامع است و سازمان بهداشت جهانی در این راه می کوشد. سازمان بهداشت جهانی حذف هپاتیت را هدف بلند مدت خود تا 2030 قرار داده و "حذف هپاتیت" را به عنوان موضوعی مهم در مبارزات روز جهانی هپاتیت معرفی کرده است.
شعار روز جهانی هپاتیت 2019 "سرمایه گذاری برای از بین بردن هپاتیت" اعلام شده است. از انتخاب این شعار مشخص است که حذف این بیماری نیاز به افزایش تامین مالی در رابطه با خدمات پیشگیری، آزمایش، درمان و مراقبت را در زمینه پوشش جهانی بهداشت (UHC) دارد.
هپاتیت B و C ویروسی است که 325 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده و عامل مرگ 1.4 میلیون نفر در سال می شود. این بیماری دومین قاتل عفونی بعد از سل است و افراد مبتلا به هپاتیت 9 برابر نسبت به HIV حساس‌تر هستند. هپاتیت قابل پیشگیری و قابل درمان است و در مورد هپاتیت C با قاطعیت می‌توان گفت که قابل درمان است. با این حال، بیش از 80 درصد افراد مبتلا به هپاتیت فاقد آگاهی در خصوص روش های پیشگیری، آزمایش و خدمات درمانی هستند.
آمارها حاکی از این است که 2 میلیون 850 هزار نفر از سال 2017 به این ویروس آلوده شده اند و این افزایش ضرورت آگاهی را بالا می برد. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه 6 میلیارد دلار برای رسیدن به هدف "حذف هپاتیت" تا 2030 مورد نیاز است.
همزمان با روز جهانی هپاتیت، سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواست تا موضوع "سرمایه گذاری در حذف هپاتیت" را ترویج کنند و باری ریشه کن کردن این بیماری بکوشند. کشور میزبان برای روز جهانی هپاتیت 2019، پاکستان است. رویدادهای جهانی در تاریخ 27 و 28 ژوئیه 2019 در اسلام آباد پاکستان برگزار خواهد شد.
حذف هپاتیت ویروسی قابل دستیابی است
اما، عموئم مردم بدانند جلوگیری از ابتلا، آزمایش برای تشخیص زودهنگام و راههای درمان این بیماری پیش روی همگان قرار دارد.
آیا شما در معرض خطر هستید؟ حتما آزمایش کنید! تست زودهنگام به معنای درمان اولیه برای جلوگیری از بیماری و نجات زندگی شما است.
آیا شما روش های پیشگیری را می شناسید؟ ه پاتیت B و C قابل پیشگیری است. پیشگیری از ابتلای این بیماری به معنی تزریق واکسن است. هر تزریق باید ایمن باشد. واکسن هپاتیت B، حفاظت مادام العمر را فراهم می آورد. 
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104765/"هپاتیت"-دومین-قاتل-عفونی-جهان
بستن   چاپ