پیام سپاهان
انتقال حق‌آبه کشاورزی به دیگر کاربری‌ها غیرقانونی است
دوشنبه 31 تير 1398 - 18:22:34
پیام سپاهان - بیرجند - رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: هر گونه انتقال حق‌آبه کشاورزی به سایر کاربری‌ها به منظور حفظ کاربردی زمین‌هایی کشاورزی و بهره‌وری از آنها غیرمجاز است و با افراد متخلف طبق قانون برخورد می‌شود.

علیرضا اورنگی روز دوشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی افزود: چارچوب قوانین و مقررات اجازه نمی‌دهد نوع فعالیت با آب موجود به کار غیرکشاورزی هدایت شود.
وی با بیان اینکه حتی برخی از این فعالیت‌ها مشمول اخذ عوارض هم نمی‌شوند، اظهار داشت: به تازگی با وزارت نیرو به توافق رسیدیم که در مکان‌هایی که چاه‌های کشاورزی دارای شرایط برق بودند و به دلایلی امکان تامین آب میسر نیست بر اساس قوانین اجازه دهیم بدون اینکه زمین‌های کشاورزی آسیب ببینند برای تولید برق در آنها نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور عنوان کرد: در استان مرکزی آب قنات به طول 3.5 کیلومتر به شهرک صنعتی منتقل شده بود و با وجود اینکه آب و زمین خریداری شده بود اما حکم داده شد خط انتقال جمع‌آوری شود و این کار انجام شد.
وی تاکید کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی در تصمیم‌سازی‌ها دقت داشته باشند که تبدیل حق آبه کشاورزی به غیر کشاورزی بر اساس ماده قانونی خلاف است و در صورت انجام این کار، مشکلاتی برای متقاضی یا دستگاه مربوطه ایجاد می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: نیاز حق آبه زیست محیطی استان بر اساس مصارف موجود و توسعه آتی آب سطحی 13.4 میلیون مترمکعب است.
حسین امامی ادامه داد: این در حالی است که در سال منتهی به 90 میزان تامین حق آبه زیست محیطی حوضه‌های آبریز استان 124 میلیون مترمکعب بوده است.
وی از ظرفیت‌سازی مخازن آب در استان تا افق 1410 خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده برای شهرهای قاین، سرایان، خوسف، آبیز، درمیان و بیرجند که مقداری با کمبود مخزن مواجه هستند این مهم انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال پنج چاه در مناطق مختلف استان حفر خواهد شد تا در سال‌های آتی برای تامین آب با مشکل مواجه نشویم.
وی بیان کرد: بسته جامعی با همکاری دستگاه‌های مربوطه در استان تعریف شد تا در سال‌های آتی به لحاظ کمی مشکلی در تامین آب استان وجود نداشته باشد.
امامی عنوان کرد: کسری مخازن در سال‌های اخیر از 170 میلیون مترمکعب به کمتر از 120 میلیون مترمکعب رسید.
وی یادآور شد: مقرر شد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی موضوع مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود تا سفره‌های زیرزمینی به پایداری برسد و وضعیت سالانه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی رصد شود تا برای سال‌های آتی بتوان بهتر برنامه‌ریزی کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آبی شناخته شده است و تصمیم داریم با تعامل بین بخش کشاورزی و آب منطقه‌ای آمارها را تطبیق دهیم و برای مصرف، تعریف مناسبی داشته باشیم.
7557 *6054

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104538/انتقال-حق‌آبه-کشاورزی-به-دیگر-کاربری‌ها-غیرقانونی-است
بستن   چاپ