پیام سپاهان
از «آپنه خواب» چه می‌دانید؟
دوشنبه 31 تیر 1398 - 10:52:21 AM
ایسنا
پیام سپاهان- تجزیه و تحلیل ResMed، نشان می‌دهد بیش از 936 میلیون نفر در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند. نخستین شیوع این بیماری بیش از یک دهه پیش ثبت شد.

نتایج یک تحلیل چند ملیتی توسط ResMed و 12 استاد دانشگاهی در زمینه تحقیقات خواب که در مجله لنست منتشر شده است، نشان می‌دهد، بیش از 936 میلیون نفر در دنیا در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند. این نتایج ابتدا در کنفرانس بین المللی ATS 2018 در سن دیگو ارائه شد.

این رقم تقریبا 10 برابر بیشتر از برآورد سازمان بهداشت جهانی نبست به آمار اعلام شده در سال 2007 است که حدود 100 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بودند و زنگ خطری برای پزشکان این حوزه برای تقویت تلاش‌های آنها در تشخیص، تجویز صحیح و درمان این بیماری است.

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما به دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود. هر توقف می تواند برای چندین ثانیه یا حتی چندین دقیقه طول کشیده و معمولاً تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می افتد (ده ها یا حتی صدها بار). هر کدام از این دوره ها یک «آپنه» نامیده می‌شود. اکثر این دوره‌ها با صدای خُرخُر بلند همراه است که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می شود که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می شود.

"کارلوس ام. نونز" محقق این مقاله و افسر پزشکی ResMed می‌گوید: "بیش از 85 درصد از بیماران مبتلا به آپنه خواب، قابل تشخیص نیستند، به این معنی که میلیون ها نفر در خواب خفه می‌شوند و هر شب به دلیل نداشتن خواب راحت، دچار خستگی روزانه می‌شوند. این ناهنجاری باعث بروز مشکل در محل کار و افزایش حوادث جاده ای می‌شود، علاوه بر اینکه به دیگر مشکلات مهم بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی کنترل ضعیف قند خون در بیماران دیابتی منجر می‌شود."

اکنون خطرات این بیماری را می شناسیم و می‌دانیم که مشکل تقریبا 10 برابر بیشتر از آنچه که قبلا تصور می‌شد، رشد یافته است. راهی که جامعه پزشکی برای مقابله با این بیماری در پیش گرفته، غربالگری از بیمارانی است که به نوعی در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند.

چرا آپنه خواب اغلب تشخیص داده نمی شود؟

بیماران اغلب نمی دانند که این مشکل آنها را رنج می دهد. تنفس آنها برای 10 ثانیه یا بیشتر در طول شب - به نام "آپنه"  متوقف می‌شود و بارها و بارها برای نفس کشیدن و جلوگیری از خفگی بیدار می‎شوند، اما به ندرت به یاد می آوردند که بیدار شده اند. این چرخه باعث اختلالات خواب می شود.

شیوع آپنه در مردان بیشتر از زنان است 

نونز در این رابطه می گوید: "بسیاری از این خستگی‎ها ناشی از پیری یا استرس تلقی می‌شود. افراد این مشکل را با پزشک خود مطرح می‌کنند و علت، بیخوابی، میگرن، خستگی مزمن و یا شرایط دیگر به اشتباه تشخیص داده می شود. تشخیص اشتباه در زنان بسیار رایج تر است و در مردان بروز این بیماری رایج تر. امروز زنان، 40 درصد مبتلا به آپنه خواب تشخیص داده شده اند."

خُروپف، مهمترین نشانه خطر آپنه خواب است

نونز تصریح می کند: " برخی معتقدند خروپف ممکن است به سادگی یک ویژگی عادی از نحوه خواب برخی افراد تلقی شود، در حالی که در واقع یکی از مهمترین نشانه ها برای خطر آپنه خواب، خروپف است. با شیوعی جهانی این بیماری که نزدیک به یک میلیارد نفر برآورد می شود، بیماران و پزشکان باید خطرات جدی آپنه خواب را بدانند و حتی یک خروپف را ساده یا نادیده نگیرند."

چه کسانی در معرض آپنه انسدادی خواب قرار دارند؟

بر اساس تحقیقات پیشین، بیش از نیمی از افراد مبتلا به چاقی، نارسایی قلبی، سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA)، فیبریلاسیون دهلیزی یا دیابت نوع 2 دارای آپنه خواب هستند.

آپنه خواب صد در صد قابل درمان است

نکته مهم این است که اگر به طور مداوم خسته می‌شوید یا در هنگام خواب زیاد خروپف می کنید، با پزشک مشورت کنید. آپنه خواب صد در صد قابل درمان است. شما می توانید خواب، خلق و خوی، روابط خود در محل کار و خانه، سلامت و حتی سایر شرایط پزشکی را مدیریت کنید و برای همیشه از شر آپنه انسدادی خواب خلاص شوید، اما اول باید متوجه بیماری خود شوید.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104500/از-«آپنه-خواب»-چه-می‌دانید؟
بستن   چاپ