پیام سپاهان
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان:
تنها از 10درصد قابلیت‌ بیابان‌های اصفهان استفاده کرده‌ایم
چهارشنبه 26 تير 1398 - 08:53:46
پیام سپاهان - رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه تنها از 10درصد قابلیت بیابان های استان استفاده شده است، گفت: برای توسعه این قابلیت بهتر است از سوی سرمایه گذاران در مناطق بیابانی، سرمایه گذاری مناسبی انجام شود.
حسینعلی نریمانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، با اشاره به وجود برخی بیابان های دست ساز نوع بشر که در نزدیک اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: دشت سگزی با واقع شدن در 25 کیلومتری اصفهان به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مراکز استراتژیک همچون فرودگاه، راه آهن، راه های مواصلاتی و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
وی افزود: کوره های گچ، معادن خاک رس و خاک و شن موجود این منطقه در طول30 تا 40 سال گذشته به طور مرتب رسوبات را وارد دشت سگزی کرده و سپس این ذرات با حرکت از طریق باد، گرد و غبار ایجاد می کند.
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از سال 58 تا به امروز بیش از 10هزار هکتار عملیات بیایان زدایی در دشت سگزی انجام و جنگل دست کاشت ایجاد شده است، گفت: با انجام عملیات بیابان زدایی بخش عمده ای از رسوبات و فرسایش بادی این منطقه را کنترل کرده ایم.
نیازمند مطالعات زیست محیطی هستیم
وی با بیان اینکه یکی از محاسن مناطق بیابانی وجود رسوبات و ریزدانه هایی از جمله گچ است، اظهار کرد: در دشت سگزی برخی کوره های گچ و آجر از این رسوبات برای پخت آجر و گچ استفاده می کردند، در این شرایط کمترین ذرات رسوبات نیز با کمترین سرعت باد جابجا و منجر به ایجاد گرد و غبار می شوند، بنابراین اگر بخواهیم برای یک کار اقتصادی برنامه ریزی کنیم نیازمند مطالعات زیست محیطی آن هستیم.
نریمانی تاکید کرد: دشت سگزی به دلیل وجود این رسوبات با توجه به نزدیکی به شهر اصفهان، فرودگاه، راه آهن و ... مکان مناسبی برای انجام کارهای صنعتی نیست، چرا که با کمترین سرعت باد ذرات رسوب جابجا و منجر به شکل گیری طوفان گرد و غبار می شود که به بخش های مختلف آسیب می زند.
وی با بیان اینکه ذرات ریز منجر به شکل گیری گرد وغبار و آسیب به صنایع آسیب و همچنین مسدود شدن جاده ها می شود، گفت: در سال 94 به دستور فرمانداری کارگروهی تشکیل شد تا به عنوان متولی بیابان زدایی کشور اقدامات مربوط به نهال کاری را در منطقه انجام دهد، همچنین محیط زیست و صنعت و معدن موضوع تعطیلی معادن و کوره های گچ و آجر را باید پیگیری کنند. 
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: از 94 تاکنون از سوی منابع طبیعی حدود یک هزار نهال کاری در پایگاه برای ایمن سازی فرودگاه اصفهان و حدود 2 هزار و 400 هکتار نهال کاری نیز در دشت سگزی انجام شده است تا بخش عمده ای از مناطق گردوغبارخیز را کنترل کنیم.
وی در خصوص اینکه از چند درصد ظرفیت و پتانسیل بیابان ها درآمدزایی می شود، اضافه کرد: به صورت کلی بیابان ها قابلیت گردشگری دارند و بخشی از عناصری که می توانیم از کویر استخراج کنیم مربوط به انرژی خورشیدی است، همچنین در اصفهان به صورت پراکنده بحث های گردشگری و اکوتوریست وجود دارد.
نریمانی با بیان اینکه تنها از 10درصد قابلیت بیابان های استان استفاده شده، اما باید به 90 درصد این قابلیت توجه و نسبت به بهره برداری از آن برنامه ریزی درستی انجام دهیم، گفت: برای توسعه این قابلیت بهتر است از سوی سرمایه گذاران در مناطق بیابانی، سرمایه گذاری مناسبی انجام شود و خوشبختانه بهره برداری از 10 درصد قابلیت های بیابان های استان تاکنون نتایج خوبی به لحاظ جذب گردشگر داخلی و خارجی و اشتغالزایی به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش انرژی خورشیدی به وزارت نیرو مربوط می شود، افزود: برای این موضوع در سال 96 متقاضی وجود داشت که باید پیگیر آن باشیم. 
اصفهان می تواند قطب انرژی خورشیدی کشور باشد
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان می تواند قطب انرژی خورشیدی کشور باشد، اما نیازمند سرمایه گذاری از سوی وزارت نیرو است، تصریح کرد: بهره گیری از انرژی خورشیدی موجب حفظ مناطق کویری و درآمدزایی خواهد شد.
وی در خصوص اینکه چند درصد گرد و غبار استان مربوط به بیایان ها می شود، ادامه داد: هر طوفان و گرد و غبار از مناطق بیابانی حاصل می شود که پوشش گیاهی ندارد، اما یکی از سه طوفان اخیر اصفهان، داخل استانی بوده که گرد و غبار از مناطق بیابانی نایین، اردستان و دشت سگزی به سمت شهر اصفهان حرکت کرد.
نریمانی خاطر نشان کرد: 60 درصد سه طوفان اخیر خارج از استان بود و 40 درصد دیگر در داخل استان رخ داد که لازم است در این زمینه براساس اعتبارات موجود برنامه ریزی کنیم و جهت تهیه نسخه اجرایی، مطالعاتی در منشاء یابی آن انجام شود.
وی افزود: محیط زیست موظف است مطالعات منشایابی داخلی و خارجی را انجام دهد و در این زمینه به منابع طبیعی اطلاعات لازم را برای طراحی انواع منشا مدل ها ارائه دهد.
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه با اجرای طرح بیابان زدایی اصفهان طی 45 سال گذشته 307 هزار هکتار از شن های روان در شمال و شرق استان کنترل شد، تصریح کرد: استان اصفهان از لحاظ تجربه کافی در خاورمیانه و آسیا حرف نخست را می زند که البته نیازمند مطالعات و منشاء یابی دقیق برای مقابله با بیابان زایی هستیم.
کدخبرنگار: 13025
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/103328/تنها-از-10درصد-قابلیت‌-بیابان‌های-اصفهان-استفاده-کرده‌ایم
بستن   چاپ