پیام سپاهان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان:
تاسیس اقامتگاه های بومگردی در شهرهای کم جمعیت در اولویت است
سه شنبه 25 تير 1398 - 10:39:52
پیام سپاهان - اصفهان-مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: روستاها و شهرهایی با بافت تاریخی که جمعیت آنها کمتر از 20 هزارنفر است در اولویت صدور مجوز برای تاسیس اقامتگاه های بومگردی استان اصفهان قرار دادرند.

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه واحدهای اقامتی بوم گردی جذابیت گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند، اظهار داشت: اولین اقامت گاه های بوم گردی در استان اصفهان دایر شده است و تا امروز 430 مجوز برای واحدهای بوم گردی در استان صادر شده است.
وی افزود: از تعداد 430 واحد بوم گردی به عنوان موافقت اصولی بالغ بر 300 واحد به بهره برداری رسیده است.
توزیع متوازن واحدهای اقامتی بوم گردی در استان اصفهان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه سعی می شود واحدهای اقامتی بوم گردی به صورت متوازن در سطح استان اصفهان توزیع شود، ابراز داشت: روستاها و شهرهایی با بافت تاریخی که جمعیت آنها زیر 20 هزارنفر است در اولویت صدور مجوز جهت توسعه اقامت گاه های بوم گردی است.
وی افزود: اقامت گاه های بوم گردی برای توسعه گردشگری در مناطق کمتر برخوردار و همچنین توسعه اکوتوریسم در نظر گرفته شده تا با معرفی فرهنگ های بومی و ظرفیت های محلی بتوان گردشگری خلاق را در استان اصفهان تقویت کرد.
الله یاری با تاکید بر اینکه منظور از واحدهای اقامتی بوم گردی تبدیل شدن خانه های تاریخی به مراکز مذکور نیست، تصریح کرد: خانه های تاریخی که در شهرها به مراکز بوم گردی تغییر کاربری می دهند با عنوان اقامتگاه های سنتی، هتل های سنتی و هتل بوتیک ها شناخته می شوند این در حالی است که خانه های تاریخی بزرگتر با ظرفیت اقامتی بیشتر و با بناهای فاخر می تواند با عنوان اقامت گاه های بوم گردی راه اندازی شود.
بودجه های دولتی کفاف نگهداری و حفاظت بناهای تاریخی اصفهان را نمی دهد
وی افزود: تعداد بسیاری از بناهای تاریخی در استان اصفهان وجود دارد که بودجه های دولتی کفاف نگهداری و حفاظت آنها را نمی دهد و از سوی دیگر بخش خصوصی هم در جهت نیل به اهداف اقتصادی سرمایه گذاری می کند؛ بنابراین با بهره برداری این بناها در فرایند اقامت گاه های بوم گردی می توان از متروک و مخروبه شدن این بناها جلوگیری کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه واحدهای اقامتی بوم گردی توانسته رضایت گردشگران داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد اظهار داشت: نظارت بر اقامت گاه های بوم گردی مانند سایر واحدهای اقامتی در همکاری مشترک با اداره اماکن نیروی انتظامی و طی شدن صلاحیت صاحبان بوم گردی با تجهیز بناها همراه است.
تشکیل جامعه اقامت گاه های بوم گردی در اصفهان
وی افزود: با افزایش تعداد واحدهای اقامتی بوم گردی، «جامعه اقامت گاه های بوم گردی» شکل گرفته است که با تشکل یابی و نظارت های صنفی زیر نظر مستقیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اهداف مورد نظر را دنبال خواهد کرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/103270/تاسیس-اقامتگاه-های-بومگردی-در--شهرهای-کم-جمعیت--در-اولویت-است
بستن   چاپ