پیام سپاهان
معاون سابق شرکت آب منطقه ای اصفهان:
حقابه زاینده‌رود از پله کله تا گاوخونی است
دوشنبه 24 تير 1398 - 13:22:58
پیام سپاهان - معاون سابق شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه باز بودن سد زاینده‌رود منافعی برای استان بالادست دارد، گفت: سهم آبه های رودخانه زاینده رود براساس طومار شیخ بهایی تعیین شده و طبق طومار بالادست پل کله حقابه ای از زاینده رود ندارد و تمام حقابه زاینده رود از پله کله تا گاوخونی است.
علی بصیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص صحبت های مبنی بر اینکه باز بودن سد زاینده‌رود برای چهارمحال و بختیاری تبعاتی به همراه دارد، اظهار کرد: جاری بودن آب زاینده رود در اصفهان نه تنها برای چهارمحال تبعاتی ندارد، بلکه منافعی به همراه دارد، چراکه به راحتی آب بیشتری برداشت می کنند.
وی با اشاره به منافع باز ماندن سد زاینده رود برای چهارمحال و بختیاری، گفت: در این شرایط باغات چهارمحال با سهولت زیادی برداشت آب دارند و از لحاظ گردشگری نیز می توانند استفاده بهتری داشته باشند.
این کارشناس حوزه آب در خصوص اینکه آب زاینده رود باید باز باشد یا نباشد، گفت: با نگاهی به دوره خشکسالی ده ساله و قبل از آن متوجه می شویم که همواره زاینده رود به دلیل مباحث زیست محیطی رودخانه و همچنین نیاز آبی کشاورزان شرق و غرب اصفهان در تابستان جاری بوده است. 
وی ادامه داد: اگر به دلیل خشکسالی ده سال گذشته رودخانه در اصفهان جریان نداشته دلیل بر آن نیست که تا ابد حقابه های زیست محیطی و کشاورزان تحویل داده نشود.
بصیرپور درباره اینکه چرا استان بالادست از همان ابتدای امسال که سیل در کشور جاری شد نسبت به جریان آب زاینده رود در اصفهان موضع گیری شدیدی داشتند، گفت: متاسفانه برخی به سنگ اندازی و جو سازی عادت کرده اند و بعضا از موضوع زاینده رود به دنبال باج خواهی هستند.
وی در خصوص گلایه چهارمحالی ها نسبت به اینکه براساس چه قانونی سهم آنها از زاینده رود 80 میلیون مترمکعب و سهم اصفهان850 میلیون مترمکعب آب است، اظهار کرد: باید توجه داشت که سهم آبه های رودخانه زاینده رود براساس طومار شیخ بهایی تعیین شده و طبق طومار بالادست پل کله حقابه ای از زاینده رود ندارد و تمام حقابه زاینده رود از پله کله تا گاوخونی است.
عضو هیئت مدیره شرکت میرآب همچنین افزود: البته سهم 80 میلیون مترمکعبی چهارمحال و بختیاری از زاینده رود براساس مصوبات شرکت مدیریت منابع آب و وزارت نیرو است.
وی در خصوص صبحتی مبنی بر اینکه تمام آبی که در پشت سد زاینده‌رود جمع‌آوری شده حاصل بارش‌ها و ورود آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها از چهارمحال و بختیاری به سد بوده است، اظهار کرد: در حوضه های آبریز این گونه نیست که براساس مرزهای جغرافیایی بگوییم آب از کدام منطقه به کدام منطقه رفته است.
بصیرپور با تاکید بر اینکه حقوق آب اصلا ارتباطی با مرزهای جغرافیایی ندارد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ضعف سیاست گذاران موضوع حقوق آب در کشور نادیده گرفته می شود. 
وی تاکید کرد: در دنیا به حقوق آب و حوضه های آبریز توجه می شود و رودخانه هایی وجود دارد که از سرچشمه تا پایاب از چند کشور عبور می کند. به عنوان نمونه سرشاخه های رودخانه نیل در محل دیگری است و بهره برداران اصلی آن در محل دیگری هستند.
این کارشناس آب در خصوص اینکه چرا اجرای طرح بهشت آباد برای اصفهان همچنان بی نتیجه است، گفت: اصفهان مجوز اجرای طرح بهشت آباد را دارد، اما متاسفانه به دلیل جوسازی و بازی های سیاسی در روند اجرای این طرح اختلال ایجاد شده و این طرح هنوز برای اصفهان فعال نیست، البته استان یزد و کرمان نیز در مسیرهای جداگانه به دنبال اجرای بهشت آباد هستند.
وی در خصوص تونل گلاب دو و ضرورت اجرای آن برای اصفهان، گفت: اصفهان امروز با وجود ذخیره مطلوب سد زاینده رود در بحث شرب دچار مشکل است و مردم با کمبود و قطعی آب مواجه هستند، اما متاسفانه بر اثر جوسازی هایی روند تامین و اجرای پروژه کند شده و هر زمان که قرار است اعتباری به این طرح تخصیص یابد در مجلس با بازی های سیاسی در اجرای آن اختلال ایجاد می کنند.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/103233/حقابه-زاینده‌رود-از-پله-کله-تا-گاوخونی-است
بستن   چاپ